Rijden met 310pk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Sjaak
Geregistreerd lid

Rijden met 310pk

Bericht door Sjaak » do 18 dec, 2003 14:31

Ik ben gisteren bij A&P cars in Houthalen(B) geweest en heb daar stage1 besteld en heb daar tevens een zeer leerzame middag gehad ik heb in 3 uurtjes ongelooflijk veel geleerd over SAAB en tuning,tot slot werd ik uitgenodigd om een stukje met zijn 9-3 cabrio voorzien van 310pk te rijden.Nou dat is echt om kippevel van te krijgen wat een trekkracht, bij 120km/u in zijn 3de gasgeven en dan nog wielspin krijgen en echt blijven gaan tot 7000 toeren.Volgens hem komt hij in zijn 4de al tot 240km/u en volgende week gaat hij er ook nog speciale nokkenassen inzetten.Ik heb op 12 januari een afspraak om mijn stage 1 te laten monteren en zal dan meteen laten weten hoe het bevalt

erwin
Geregistreerd lid

Re: Rijden met 310pk

Bericht door erwin » do 18 dec, 2003 22:41

Dat is niet mis sjaak. Ik heb sinds vorige week mijn lpt met map tun opgepet tot 220 / 225 pk. Dat is ook spinnen in 1 en 2. Het extra vermogen is gigantisch. In 3 gaan we in 4 sec. van 80 naar 120. In zn 4 duurt dit 6 sec.
Ik las in de auttoweek specificaties van de alfa 147 gta. Die heeft toch een halve seconde meer nodig. Ik ben zeer tevreden over de tuning. De moter loopt onder alle omstandigheden perfect

Succes de 12e. Lekker stukje om in te rijden vanuit belgie.

Met groet,
Erwin.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 19 dec, 2003 0:23

Over enkele dagen ga ik met dezelfde 9-3 Maptun stage 5 een proefrit maken :twisted:

Het voornaamste doel is om te kijken of je met zo'n extreme auto niet teveel aan comfort en handelbaarheid inboet. Door te ervaren wat anderen met hun Saab hebben gedaan, kan een redelijk beeld worden gevormd over de voor- en nadelen van bepaalde veranderingen aan een auto.

Lange tijd heb ik een spagetti uitlaatspruitstuk op mijn Saab gewild. Toen ik bij Exhaust Power Supply was, raadde ze me af om een exemplaar van rvs te laten maken. Het zou onherroepelijk gaan scheuren. Ik begon te twijfelen, maar het stond nog steeds op mijn lijstje. Enige tijd geleden heeft een kennis zo'n uitlaatspruitstuk op zijn 9-3 gezet en na korte tijd begon het te scheuren. Het ziet er prachtig uit, maar er komt nu weer een gewoon uitlaatspruitstuk op.

Ongeveer hetzelfde verhaal met een sperdifferentieel. Het leek me een goede manier om veel vermogen bij een voorwielaandrijver op de weg te kunnen zetten. De nadelen vind ik echter groter dan de voordelen. Het gaat erg wringen als je in eerste versnelling optrekt in een haakse bocht. Het doorslippende wiel in de binnenbocht is verdwenen met een sperdiffferentieel, maar als je hiermee grip verliest in een bocht vlieg je rechtdoor. Allebei de wielen gaan spinnen, waardoor de auto helemaal onbestuurbaar wordt.

Ik heb de A&P 9-3 stationair horen lopen met de speciale nokkenassen. De motor loopt erg onregelmatig. Bij hogere toeren zal het zeker vermogenswinst opleveren, maar ook een nokkenas met een agressiever profiel is voor mij een stap tever.

Om veilig in te kunnen halen zou ik best een handvol pk's erbij willen hebben, maar de auto moet ook in de regen in de hand te houden zijn. Op nat wegdek moet ik nu al oppassen dat wielen niet gaan spinnen, hoewel ik nog ver van de 310 pk zit.

Na de proefrit weet ik of ik verder ga met tunen, of dat mijn Saab met het huidige vermogen beter in balans is. Ik ben erg benieuwd.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 19 dec, 2003 1:59

Ik heb gisteren eindelijk de kans gekregen om met dit beest eens op het droge te kunnen rijden. Helaas lag de temperatuur reeds onder het vriespunt en waren de strooidiensten hun ding al aan het doen :cry:
Ideaal waren de omstandigheden dus niet.

Toch kon ik vanaf 2de vol op het gas, hup naar derde, dan 4de en dan toch maar snel gelost. Ik zat namelijk in no time boven de 200. Heerlijk om te doen, maar mijn rijbewijs hou ik toch liever op zak. Er hangt namelijk al een donkere wolk boven me op dat gebied :(

Zoals je wellicht wel weet is deze ook uitgerust met een sperdifferentieel, maar wel eentje dat volgens een ander principe werkt dan dat van de zwarte 9-3 troll. Tijdens het rijden voel je hier niets van, zolang de wielen niet gaan spinnen, want dan ga je onherroepelijk rechtdoor als je niet van het gas afgaat.

Voor mij is de stage 5 net iets te veel van het goede, al is het wel interessant om te zien tot wat de motor in staat is, zonder intern ook maar iets te wijzigen. :bullie:

Marc

Plaats reactie