Circuitgeschikte remschijven?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Paul B204R
Geregistreerd lid

Circuitgeschikte remschijven?

Bericht door Paul B204R » ma 25 apr, 2005 20:53

Toch wel spannend om na twee enthousiaste rondjes op Zandvoort te ontdekken dat je rempedaal is veranderd in een vochtige spons. Gevalletje van overmatige opwarming denk ik.
Hoe is dat op een financieel verantwoorde wijze te verbeteren? De ‘big brake kit’ waar de Abbot geprepareerde auto’s 8) mee rijden is niet echt een optie. Ik wil in de winter ook mijn standaard ijzeren velgen met winterbanden kunnen gebruiken.
Performance remschijven met remblokken zullen de remkracht wel verbeteren maar zijn die tegen gebruik op een circuit bestand?

Groet,
Paul

trollspeed
Geregistreerd lid

Re: Circuitgeschikte remschijven?

Bericht door trollspeed » ma 25 apr, 2005 21:08

Remvloeistof al eens gecheckt? 8)
Na 2 rondjes Zandvoort lijkt het me sterk dat je remmen al als sponzen
gaan aanvoelen, heb een hele dag op Zolder gekrijt en geen enkel
probleem gehad.

EJ

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 25 apr, 2005 21:17

Om te beginnen kan je een setje Ferodo DS2500 remblokken proberen. Deze zijn beter bestand tegen de hitte dan gewone blokken. Ik heb ze veelvuldig gebruikt op de Nurburgring en er was een duidelijk verschil met de originele blokken. De schijven die ik hierbij gebruikte waren geperforeerde exemplaren van Zimmerman. Ze zien er sportief uit, maar brengen geen verbetering in remkracht.

Wat verder helpt tegen een sponzig gevoel in je rempedaal zijn staalflex remleidingen. Onder andere verkrijgbaar bij Elkparts.

Zelfs de grotere 308mm Viggenremmen boeten na drie kwartier intensief circuitgebruik in aan remkracht. Misschien moet ik meer gasgeven en minder remmen :wink: :roll: .

Het regelmatig vervangen en ontluchten van de remvloeistof is bij circuitgebruik ook aan te raden.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 25 apr, 2005 21:23

trollspeed schreef:.......heb een hele dag op Zolder gekrijt en geen enkel
probleem gehad.
Zolder is toch een circuit waar de remmen het zwaar te verduren hebben. We zijn er eens met een aantal Saabs geweest voor een circuittraining. Vrijwel iedereen had last van verminderde remkracht na een aantal ronden gummen.
De Maptun 9-3 van Kenny stond op een gegeven moment zelfs met rokende remmen in de pits.

Paul B204R
Geregistreerd lid

Bericht door Paul B204R » do 19 mei, 2005 13:21

Bedankt voor de tips.

Inmiddels heb ik een Easy-bleed setje aangeschafd. Nu nog even de tijd vinden de remmen te ontluchten.
Ik heb inmiddels nog wat naspeuringen verricht en moet constateren dat er nogal wat verschillende meningen over het onderwerp zijn. Zo zouden "geperforeerde" remschijven weinig tot geen extra koeling geven maar wel een verhoogde kans op scheurvorming. Vreemd genoeg zijn er toch diverse toonaangevende automerken die juist dit soort schijven op hun gespierde modellen toepassen :? .
Ik ga in ieder geval voor de Ferodo remblokken (als ik een leverancier kan vinden) en verse remvloeistof.
Andere remschijven en remleidingen houd ik nog even in beraad.

Wellicht dat er 17 juli nog wat deskundig advies over het (overmatig) gebruik van de remmen wordt gegeven.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 19 mei, 2005 17:35

Een andere optie is het gebruik van dot 5.1 remvloeistof. Deze remvloeistof heeft een hoger kookpunt en is daardoor beter geschikt tegen warmte. Dit in combinatie met remblokken als de ferodo ds2500 moet genoeg zijn.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 20 mei, 2005 0:14

Ik heb de ferodo ds2500 hier gehaald.
Kreeg 30 of 40% korting en moest rond de 100 euro betalen (volledige set voorkant).

Je kan ook de Pagid fast road blokken bestellen van elkparts. Deze schijnen ook goed te zijn (ik gebruik deze voor de achterremmen).

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 20 mei, 2005 7:10

IK haal mijn remspullen altijd hier. Ik krijg nu Ferodo DS2500 blokken en een set geboorde Brembo schijven.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 20 mei, 2005 10:53

Met jouw hier kom ik op een of andere botensite :?:

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » vr 20 mei, 2005 12:35

Misschien verkopen ze wel mooie ankers :lol:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 20 mei, 2005 14:04

Vooral jachten, wist niet dat ons zweedse merk zo goed betaalde.

:lol:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 20 mei, 2005 17:24

:oops: :oops: :oops: :oops:

Link is aangepast.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 20 mei, 2005 22:02

Zorgen dat je ongeveer schijven hebt die min. 300 mm meter. En dan de juiste producten......

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 31 mei, 2005 18:27

Ik heb begrepen dat je inmiddels schijven hebt besteld Paul?

Ik zie je binnenkort wel effe dan.

Paul B204R
Geregistreerd lid

Bericht door Paul B204R » do 02 jun, 2005 19:49

Na een bezoekje aan Apeldoorn en de nodige deskundige voorlichting heb ik inderdaad EBC red stuff remblokken en Brembo geboorde remschijven 8) besteld. Ben zeer benieuwd naar het resultaat als ze gemonteerd zijn. Volgens het advies remt dit uitstekend en slijt het nog harder. Dus niet echt geschikt voor de kilometervreters onder ons maar met mijn beperkte jaargemiddelde zou dat geen probleem mogen zijn.
(Nou maar hopen dat het vakantiegeld snel wordt overgemaakt).

Plaats reactie