Spinnen
-
erwin
- Geregistreerd lid
Spinnen
Beste Saab vrienden. Wat doen we tegen spinnen. Sinds mijn maptun tuning spint mn saab er lustig op los in 1 en 2. Zelfs in 3 en nat wegdek is het bijna glijden.
Mijn saab is niet verlaagd en ligtin de bocht als dweil op de weg.
Als ik in zn 2 rijd en ik geef vol gas komt mn neus zover omhoog dat ik een boeing gevoel krijg.
Wat te doen , verlagen ?
Met groet,
Erwin.
Als ik in zn 2 rijd en ik geef vol gas komt mn neus zover omhoog dat ik een boeing gevoel krijg.
Wat te doen , verlagen ?
Met groet,
Erwin.
-
Erik
- Lid van verdienste
Re: Spinnen
Ik ga ook maptunnen binnenkort. Er komen bij mij ook een eibach verenset en gele koni's onder.
Ik heb met deze combinatie gereden met de auto van maarten en ik kan hier maar een ding over zeggen. Echt super
Standaard ligt de auto al niet echt strak. Het is natuurlijk logisch dat met zoveel extra power dit niet beter op de weg wordt.
Hoe bevalt de chip/ het motorvermogen verder?
Erik
Ik heb met deze combinatie gereden met de auto van maarten en ik kan hier maar een ding over zeggen. Echt super
Standaard ligt de auto al niet echt strak. Het is natuurlijk logisch dat met zoveel extra power dit niet beter op de weg wordt.
Hoe bevalt de chip/ het motorvermogen verder?
Erik
-
eli
- Geregistreerd lid
Erwin,
Ik weet niet welke stage je hebt van Maptun, maar als het al bij Stage 1 is het volgende:
Ik heb ook stage 1, maar heb met er een setje schokbrekers en veren van eibach onder zitten. Hierdoor wordt de wagen ook +/- 30 mm verlaagd. De stetjes kun je overal op het internet bestellen.
Met deze combinatie van motortuning en onderstel aanpassen rijdt de wagen heerlijk, en ligt goed op de weg...en dat terwijl ik een cabrio heb. Moet dus bij een geloten versei helemaal goed gaan !!
Natuurlijk kan ik ook de voorwielen laten spinnen in z'n 1 en 2....maar da's alleen maar leuk
. Het kan.... maar hoeft niet....kwestie van je rechtervoet onder controle houden.
Succes !
Ik weet niet welke stage je hebt van Maptun, maar als het al bij Stage 1 is het volgende:
Ik heb ook stage 1, maar heb met er een setje schokbrekers en veren van eibach onder zitten. Hierdoor wordt de wagen ook +/- 30 mm verlaagd. De stetjes kun je overal op het internet bestellen.
Met deze combinatie van motortuning en onderstel aanpassen rijdt de wagen heerlijk, en ligt goed op de weg...en dat terwijl ik een cabrio heb. Moet dus bij een geloten versei helemaal goed gaan !!
Natuurlijk kan ik ook de voorwielen laten spinnen in z'n 1 en 2....maar da's alleen maar leuk
Succes !
erwin schreef:Beste Saab vrienden. Wat doen we tegen spinnen. Sinds mijn maptun tuning spint mn saab er lustig op los in 1 en 2. Zelfs in 3 en nat wegdek is het bijna glijden.
Wat te doen , verlagen ?
Met groet,
Erwin.
-
erwin
- Geregistreerd lid
Hebben we dan nog een beetje comfort. Ik heb 17 inch velgen welke meestal onder een saan 9-5 zitten. Banden zijn 225-45. Ik ben een beetje bang dat de auto wat hard word.
Ik kwan gisteravond laat gouda binnen rijden. 2 banen word 1. rechts van me stond een bmw. het is meestal de sport een neuslengte voorsprong te pakken zodat degen naast je achter aan moet sluiten. ik moest snel opschakelen naar 2 en gas erop. dan begint die saab een partij te sleuren , de spin hield ik redelijk onder controle. De bmw werd gruwelijk vernederd. IK had graag zn gezicht gezien.
Zo lekker rijdt het dus.
gegroet,erwin
Ik kwan gisteravond laat gouda binnen rijden. 2 banen word 1. rechts van me stond een bmw. het is meestal de sport een neuslengte voorsprong te pakken zodat degen naast je achter aan moet sluiten. ik moest snel opschakelen naar 2 en gas erop. dan begint die saab een partij te sleuren , de spin hield ik redelijk onder controle. De bmw werd gruwelijk vernederd. IK had graag zn gezicht gezien.
Zo lekker rijdt het dus.
gegroet,erwin
-
Erik
- Lid van verdienste
Ik ben heel benieuwd.
Wat betreft comfort. Tuurlijk wordt de auto stugger. Maar ik merk met het standaard onderstel ook dat een aantal oneffenheden niet mooi worden weggewerkt. Zoals ik al zei. Ik heb met de auto van maarten en van marky gereden. Over natte snelweg, dorpsweg en dwars door eindhoven. Ik heb op geen enkel moment het idee gehad dat de auto oncomfortabel was. Zoals ik als zei "echt super".
en als je het echt wilt weten moet je eens een keer met iemand meerijden, maar ik kan je garanderen dat je daarna ook zo'n onderstel wilt.
Succes ermee,
erik
Wat betreft comfort. Tuurlijk wordt de auto stugger. Maar ik merk met het standaard onderstel ook dat een aantal oneffenheden niet mooi worden weggewerkt. Zoals ik al zei. Ik heb met de auto van maarten en van marky gereden. Over natte snelweg, dorpsweg en dwars door eindhoven. Ik heb op geen enkel moment het idee gehad dat de auto oncomfortabel was. Zoals ik als zei "echt super".
en als je het echt wilt weten moet je eens een keer met iemand meerijden, maar ik kan je garanderen dat je daarna ook zo'n onderstel wilt.
Succes ermee,
erik
-
erwin
- Geregistreerd lid
We spinnen er nog lustig op los. Ik heb nog geen verlagingsset op het oog maar het klinkt wel aantrekkelijk. Zodra het een beetje nat is kunnen we het sporten wel vergeten.
Misschien is het aardig wat tussentijden te meten , bv 0 -100 , 80-120 , 100-140 en dat in 2,3 en 4. Ben erg benieuwd hoe andere getunede saabs presteren.
Mijn maptun bevalt perfect. van 80-120 in 3 vergt 4,5 sec.
In 4 6,5 sec.
van 0 tot 100 heb ik nog niet gemeten.
Ik zie graag wat metingen.
Met groet,
Misschien is het aardig wat tussentijden te meten , bv 0 -100 , 80-120 , 100-140 en dat in 2,3 en 4. Ben erg benieuwd hoe andere getunede saabs presteren.
Mijn maptun bevalt perfect. van 80-120 in 3 vergt 4,5 sec.
van 0 tot 100 heb ik nog niet gemeten.
Ik zie graag wat metingen.
Met groet,
-
Superwox
- Geregistreerd lid
Bij het spinnen is het vaak dat één van de twee wielen slipt. Het liefst de kant met de minste weestand. In een bocht is dat eenvoudig te merken, het binnenste wiel gaat slippen. Op nat wegdek is het bijzonder snel raak. Bij een goede balans zullen beide wielen spinnen maar vaak zal een van de wielen harder spinnen dan de ander. Een oplossing in deze: plaats een sperdifferentieel. Kost een paar stuivers (je bak moet uit elkaar) maar dan heb je ook wat! Sportieve vering is inderdaad ook een optie (hoe minder de wielen loskomen, hoe beter) Even van het gas af en vervolgens het gas er weer op geeft ook een goed resultaat. Je neus duikt dan nl. naar voren en de wielen krijgen meer druk en derhalve meer grip. Op nat wegdek kun je alle mogelijke oplossingen vergeten want daar slipt een standaard 2,0 turbo in z'n 2e versnelling nog. Helaas, goede raad is duur..... 
-
Maarten
- Lid van verdienste
Sinds de montage van een stuggere stabilisatorstang op de achteras van mijn NG900 is het spinnen van het wiel in de binnenbocht minder geworden. Doordat de auto minder helt, is er waarschijnlijk meer druk op het binnenste wiel.
Beheerst gasgeven blijft echter de beste remedie.
Beheerst gasgeven blijft echter de beste remedie.
-
Superwox
- Geregistreerd lid
Correct Maarten,
Wanneer ik mijn proflex veren alleen achter monteer en voor mijn standaard slubberveren van de 9000 laat zitten merk ik het al.... Als ie rechtsachter niet omlaag kan, kan ie linksvoor niet omhoog....
life is simple
Wanneer ik mijn proflex veren alleen achter monteer en voor mijn standaard slubberveren van de 9000 laat zitten merk ik het al.... Als ie rechtsachter niet omlaag kan, kan ie linksvoor niet omhoog....
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Lijkt me inderdaad een hele mooie bak!!!
Heb je er ook foto's van?
Mzzls, Ruud
Heb je er ook foto's van?
Mzzls, Ruud
-
Aero_X
- Geregistreerd lid
Hey Ruud,
Nee, sorry, ik heb geen foto's op mijn computer staan
Nee, sorry, ik heb geen foto's op mijn computer staan
-
Ranja
- Geregistreerd lid
Dat spinnen van jullie met jullie dure Saabs. Ik ben met mijn 99GL over het circuit in Zandvoort geweest. Onderstuur, overstuur alles heb ik mee gemaakt. Ik heb nu een EMS veren set en een paar Bilsteins thuis liggen om de wegligging te verbeteren. Ook komen er lichtmetalen turbo velgen onder om meer rubber op de weg te krijgen.
Ik heb nog een goedkope verkoper gevonden van verlagings veren voor bijna alle Saabs. Zelfs een 99.
http://www.picparts.com/nl/veren.php?ty ... &merk=Saab
Ik hoop dat er meer getuned word met de wat oudere Saabs.
Ik vind het leuk om met mijn oude Saab een heel deel nieuwe auto's er uit te trekken op de sprint.
Ik heb nog een goedkope verkoper gevonden van verlagings veren voor bijna alle Saabs. Zelfs een 99.
http://www.picparts.com/nl/veren.php?ty ... &merk=Saab
Ik hoop dat er meer getuned word met de wat oudere Saabs.
Ik vind het leuk om met mijn oude Saab een heel deel nieuwe auto's er uit te trekken op de sprint.
-
Thom
- Donateur

ik heb ook een set verlagingsveren op mijn 99 gezet, maar kan de wegligging nog niet erg goed krijgen. Bovendien moet ik heel rustig over verkeersdrempels, anders kom mijn voorspoiler tegen de grond. Mocht jij die set gaan proberen dan ben ik benieuwd hoe die bevalt.
Nb als je echt je 99 sneller wilt hebben dan heeft motorisch tunen van je caburateurmotor weinig zin, tenzij je met webercarburateurs en andere drastische ingrepen gaat werken.
Nb als je echt je 99 sneller wilt hebben dan heeft motorisch tunen van je caburateurmotor weinig zin, tenzij je met webercarburateurs en andere drastische ingrepen gaat werken.