weglaten balansas ketting B234R
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
weglaten balansas ketting B234R
Hoi,
Heeft er iemand ervaring met het weglaten van de balansasketting voor de B234 motor?
groeten Sander
Heeft er iemand ervaring met het weglaten van de balansasketting voor de B234 motor?
groeten Sander
-
Marc
- Lid van verdienste
Re: weglaten balansas ketting B234R
Ja, heel simpel
Het enige wat je moet doen is een plaatje maken dat achter de spanner komt, zodat je je oliedruk niet verliest.
Zit die B234 er nu nog niet in?
Het enige wat je moet doen is een plaatje maken dat achter de spanner komt, zodat je je oliedruk niet verliest.
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
marky schreef:Ja, heel simpel![]()
Dat zullen we in gedachten houden! Ik denk dat je niet de assen zelf moet verwijderen he? Heb jij het met jouw blok ook gedaan dan?
Binnen een paar weekjes staat de auto in de garage bij mijn ouders. Dan gaat het eindelijk gebeuren. Verder nog tips Marky?
-
Marc
- Lid van verdienste
Bij mijn Carlsson had ik de balansasketting verwijderd. De balansassen zelf heb ik mooi laten zitten. Opvallend is wel dat het verschil qua trillingen erg miniem is, wel gaat de motor iets rauwer klinken.
Verder heb ik hetzelfde gedaan als kevin Yankton bij zijn 9000. Op zijn site vind je hierover voldoende informatie.
Mijn 9000 wordt wellicht binnenkort geschrapt, zodat ik mijn tijd voor de revisie kan nemen. Ik zal naar alle waarschijnlijkheid ook de krukaslagers en de segmenten vervangen. De balansasketting vliegt er ook af, wat er niet opzit, kan ook niet stukgaan
Verder heb ik hetzelfde gedaan als kevin Yankton bij zijn 9000. Op zijn site vind je hierover voldoende informatie.
Mijn 9000 wordt wellicht binnenkort geschrapt, zodat ik mijn tijd voor de revisie kan nemen. Ik zal naar alle waarschijnlijkheid ook de krukaslagers en de segmenten vervangen. De balansasketting vliegt er ook af, wat er niet opzit, kan ook niet stukgaan
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
juistem!marky schreef:Bij mijn Carlsson had ik de balansasketting verwijderd. De balansassen zelf heb ik mooi laten zitten. Opvallend is wel dat het verschil qua trillingen erg miniem is, wel gaat de motor iets rauwer klinken.
Trouwens de Maptun ecu heb ik al.......... Nu nog de zelf programmeerbare ecu van DTA kopen!
-
Marc
- Lid van verdienste
Mijn balansasketting is eraf
Buiten het plaatje moet je ook de geleider van de balansasketting inkorten en weer monteren.

Buiten het plaatje moet je ook de geleider van de balansasketting inkorten en weer monteren.
-
Erik
- Lid van verdienste
Bevalt het om zo rond te rijden, of voel je toch wel meer trillingen?
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Dat heeft Marky in de 4e post al verteld.marky schreef:Bij mijn Carlsson had ik de balansasketting verwijderd. De balansassen zelf heb ik mooi laten zitten. Opvallend is wel dat het verschil qua trillingen erg miniem is, wel gaat de motor iets rauwer klinken.
Wel de hele post lezen natuurlijk!!
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Maar wat is het voordeel om de balansasketting te verwijderen?
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Als ik de diverse posts goed gevolgd heb(iedereen mag me verbeteren)
Zijn de balansas ketting en tandwielen het meest gevoelig voor slijtage en de daarbij behorende problematiek.
En om deze ketting en tandwielen te kunnen vervangen moet je (bijna) het blok uit de auto lepelen.
Ergo: de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Zijn de balansas ketting en tandwielen het meest gevoelig voor slijtage en de daarbij behorende problematiek.
En om deze ketting en tandwielen te kunnen vervangen moet je (bijna) het blok uit de auto lepelen.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Red Arrow schreef:Als ik de diverse posts goed gevolgd heb(iedereen mag me verbeteren)
En vergeet de paar PK,s niet!
Gr, Bennie
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Dan ziet het er naar uit dat ik jou komende tijd een paar keer aan de telefoon ga hebben........marky schreef:Mijn balansasketting is eraf![]()
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Red Arrow schreef: Ergo: de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Dat ligt er dus aan. Voor mij is het zeker weten een voordeel. Ik ga toch mijn hele motor uitbouwen, dus dan kan ik er gemakkelijk bij.
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Die paar PK's is denk ik alleen in theorie. In de praktijk zul je er weinig van merken. Het aantal PK's dat ik straks meer heb zal grotendeels komen doordat ik de software zelf ga aanpassen. Uiteraard na het monteren van de B234, TD04-15(t) (viggen) en nog wat aanpassingen.bennie schreef: En vergeet de paar PK,s niet!.....zal het veel schelen??
![]()
Gr, Bennie
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Zo bedoel ik het ook, wanneer je de ketting en tandwielen moet vervangen kun je mijns inziens waarschijnlijk beter meteen de balansassen uitschakelen.speektuning schreef:Red Arrow schreef: Ergo: de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Dat ligt er dus aan. Voor mij is het zeker weten een voordeel. Ik ga toch mijn hele motor uitbouwen, dus dan kan ik er gemakkelijk bij.
Dus er had moeten staan: de voordelen v/d balansassen wegen niet op tegen de nadelen.