maptun ervaringen/advies?!!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
klath
Geregistreerd lid

maptun ervaringen/advies?!!

Bericht door klath » do 19 mei, 2005 21:00

Hallo Saabmensen :)
Net nieuw op dit forum en meteen al een vraagje!
Ik hoop dat jullie mij als echte saabliefhebbers kunnen helpen.
Ik twijfel om mijn saab aero estate (2002) te laten chippen.
Ik ben naar de dealer geweest (haegstad) en die raadt aan om dit door Hirsch te laten doen. Ik vind dit echter nogal prijzig (voor de 280pk tuning) en het gaat mij meer om het extra koppel (dat al snel bij een laag toerental vrijkomt).
Maptun is echter veel goedkoper! Mijn vraag is of die zaak (in Tholen) te vertrouwen is en of ik er goed aan doe om de saab daar te laten chippen (stage 1). Bij de dealer (haegstad) raden ze het af om iets anders te nemen dan Hirsch, maar waarom? Omdat ze er zelf niet aan verdienen?
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben en me jullie ervaringen kunnen beschrijven!

Alvast heel erg bedankt!

Klaas

MXL
Geregistreerd lid

Re: maptun ervaringen/advies?!!

Bericht door MXL » do 19 mei, 2005 21:23

Omdat Hirsch de "huistuner" is van Saab. Je kan volgens mij ook Hirsch tuning krijgen met fabrieksgarantie als je een nieuwe auto hebt. Ik zou niet weten wat er mis is met Maptun, behalve dan het feit dat Maptun ongeveer de helft kost van Hirsch.

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » do 19 mei, 2005 21:31

Maar geen ervaring? want wat je nu zei weet ik zelf ook nog wel ;)
en in garantie ben ik verder niet echt geinteresseerd.
Toch bedankt voor de respons :D

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » do 19 mei, 2005 22:13

zoveel bekeken en zo weinig respons; niet echt levendig forum dit of ligt dat aan mij :?
of men heeft geen zin om te antwoorden of men heeft geen ervaring?
Naja morgen nog maar even bekijken anders!
Welterusten alvast Saabforummers!

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » do 19 mei, 2005 22:34

Klath,

Als je via de zoekfunctie "maptun" intikt , krijg je 397 resultaten voor je mik :D . Er zijn ellen-lange discussies gevoerd hier. ervaringen genoeg :wink:

veel leesplezier :wink:

Gr,
easy

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » do 19 mei, 2005 22:38

Hej bedankt :)
Kon die knop niet vinden maar idd beetje dom.
Kzal eens rondsnuffelen! 8)

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 19 mei, 2005 22:48

klath schreef:zoveel bekeken en zo weinig respons; niet echt levendig forum dit of ligt dat aan mij :?
Er wordt veel gekeken, alleen als je dan ziet dat er een vraag wordt gesteld waar al vele honderden malen over gepraat is, dan reageert men over het algemeen niet. Er zijn vele ervaringen, maptun is volgens mij de meest gebruikte tuner hier. Gebruik de zoekfunctie, als je nog steeds specifieke vragen hebt, dan kan je ze altijd nog stellen.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 20 mei, 2005 9:14

klath schreef:zoveel bekeken en zo weinig respons; niet echt levendig forum dit of ligt dat aan mij :?
Ik zie dit inderdaad steeds vaker, mensen die zich een dag hebben aangemeld en meteen denken dat er overal meteen een antwoord op is! Kijk eerst eens rond voordat je als een losgeslagen projectiel vragen gaat stellen.
Even voor de duidelijkheid: hier komen mensen die het leuk vinden om anderen te helpen met technische en praktische vragen! Wanneer je meteen een antwoord wil kun je het beste naar een garage bellen die betaal je er namelijk voor.

Tot zover even mijn ongenoegen over ongeduld. :wink:

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » vr 20 mei, 2005 15:43

Heb het begrepen :wink:
Het is me niet echt gelukt om specifiek antwoord op mijn vraag te krijgen maar ik heb wel gemerkt dat er zo goed als geen negatieve reacties zijn op maptun en de meesten wel tevreden zijn.
Daar doe ik het dan maar mee 8)
Bedankt nog,

Klaas

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 21 mei, 2005 23:39

Je had dan ook niet echt een specifieke vraag!!!

Maar zoals je inderdaad zegt, er zijn hier geen negatieve ervaringen te vinden met Maptun. Ze werken op dezelfde manier als hirsch performance en bereiken daarmee ook hetzelfde effect. Meer power op een betrouwbare en bijzonder goed rijdbare manier.

klath
Geregistreerd lid

Bericht door klath » zo 22 mei, 2005 17:54

Werken ze hetzelfde als Hirsch? Ik dacht dat Hirsch ook nog wat doet aan het uitlaatsytsteem en dat het daarom zoveel duurder is?

Gaat de levensduur van de motor trouwens onder het chiptunen lijden?

Mvg,

Klaas

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » zo 22 mei, 2005 19:54

Ligt eraan welke stage je kiest bij Maptun. Stage 1 is enkel software en stage 2 is diezelfde software met andere in en uitlaat.

-edit-: zware typfout. degene die het gezien hebben moet plechtig beloven niets te zeggen (of te typen). :oops:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 22 mei, 2005 22:31

Bij zowel hirsch als maptun heb je bij een stage 1 dezelfde aanpassingen aan de auto. Pas bij stage 2 en verder gaat het iets anders. Zoals reeds gezegd en op de maptun site te zien. Gaat het dan om aanpassingen aan het uitlaatsysteem. (stage 3 en verder worden de aanpassingen nog uitgebreider). Wat hirsch aanpast is mij niet bekend, maar ga er maar vanuit dat het om de zelfde soort aanpassingen gaat.

V.w.b. levensduur. Hangt van jezelf af.
Net al een ongetunde motor zal je er goed voor moeten zorgen. D.w.z. netjes warm rijden. Na stevige rit de motor de kans geven om zijn ergste hitte kwijt te kunnen (met name de turbo). Netjes onderhoud is erg belangrijk. Al met al beinvloed je het grotedeels zelf en ik denk niet dat de extra pk's de grootste boosdoener zal zijn van slijtage.

Het is gewoon een hele leuke aanpassing aan je auto. Met name voor jouw 230pk auto ga je met 35pk en 70Nm toename een hoop verschil merken.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 22 mei, 2005 23:34

erik schreef:Bij zowel hirsch als maptun heb je bij een stage 1 dezelfde aanpassingen aan de auto. Pas bij stage 2 en verder gaat het iets anders. Zoals reeds gezegd en op de maptun site te zien. Gaat het dan om aanpassingen aan het uitlaatsysteem. (stage 3 en verder worden de aanpassingen nog uitgebreider). Wat hirsch aanpast is mij niet bekend, maar ga er maar vanuit dat het om de zelfde soort aanpassingen gaat.
Bij de aero vervangen ze bij Hirsch de complete uitlaat en de intercooler bij stage 1 software. Dit is zo, omdat de hardware bij een standaard aero al redelijk dicht tegen de limiet aanzit. Maptun haalt er bij een stage 1 ook maar een zielige 10pk meer uit, koppel stijgt wel meer.

erik schreef: Met name voor jouw 230pk auto ga je met 35pk en 70Nm toename een hoop verschil merken.
250pk :wink:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 23 mei, 2005 0:11

Dacht dat pas per my 2003 het 250pk is geworden.
Maar idd dan heeft stage 1 weinig nut.

Plaats reactie