Zachte fluit

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Zachte fluit

Bericht door Peter van den Heuvel » zo 29 mei, 2005 19:31

Voordat ik het hele motorcompartinent leeghaal toch maar even het volgende:

Sinds een aantal weken (maanden?) hoor ik bij 1800 rpm een zacht gefluit of misschien beter: een hoge ruis, duidelijk de turbo die bijkomt. rond de 2500 rpm is dat weg. Turbo werkt perfect (=lpt) , maar ik heb dit nooit gehad en ben dus benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn. (Kilometerstand is 140.000)

Als er suggesties zijn ?

(R)ed
Lid van verdienste

Re: Zachte fluit

Bericht door (R)ed » zo 29 mei, 2005 20:02

Ben benieuwd, ik heb hetzelfde
9-3 uit 1998 en 168.000 km
Wanneer de auto koud is hoor je het het hardst.

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » zo 29 mei, 2005 21:46

Klopt ! Als alles warm is niets meer. Vervuilde klep ?

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » ma 30 mei, 2005 0:31

mijn '87 er turbo cabrio fluit heel nederland bij elkaar...dus ik ben het gewend en het is een lieve lust voor het oor

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 30 mei, 2005 7:37

Thijs O. schreef:mijn '87 er turbo cabrio fluit heel nederland bij elkaar...dus ik ben het gewend en het is een lieve lust voor het oor
Dat is niet helemaal wat bedoeld word thijs!
Bij een 9-3 Lpt wil je dat ook niet horen omdat hij altijd"stil"is geweest.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 31 mei, 2005 13:38

Even *SCHOP*!!

Weet nou niemand wat er kan zijn?

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » zo 12 jun, 2005 16:07

kijk even naar je aan zuigbuis die naar het compressor wiel gaat die is bevestigt d.m.v een soort klem als die niet goed is gemonteert of los is gaan zitten kun je een fluit horen dit geld ook voor de down pipe op de turbine zijde. zit vast met drie maat 13 moertjes kunnen ook los zitten of misschien een klein lekje in je interkoeler. zijn nog al steenslag gevoelig, zal niet de eerst zijn die lek is geslagenen. verder controleer de slangklemen in het hoge drukgedeelte of ze goed vast zitten en of er geen kleine scheurtjes in de slangen zitten. en als je dan toch bezig bent controleer of dat je af blaas klep goed is. die zit rechts van je moterblok op de hogedruk slang naar je gasklep huis. kun je controleren door aan het kleine slangetje te zuigen. als je dan vacuum kan zuigen dan is hij meestal goed (gaan niet heel vaak stuk hoor bij 9.3)
maar als je naar de eerste 2 punten kijkt denk ik persoonlijk dat je aardig slagings kans hebt. ps demonteer wel ff het hitte schild 1X 13 zit verder vast met twee klemmen op uitlaad tap eindes trek je er zo af dus.
let op dat je de drie slangen van de apc klep niet los trekt. succes

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » zo 12 jun, 2005 18:39

Bedankt !

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » ma 13 jun, 2005 16:02

ik hoop dat je er wat aan hebt. voor een 9.3 is dat fluiten niet normaal. p.s wat ik nog zeggen wou er zit op de flens van inlaad buis naar compressor wiel ook een zwarte rubber o ring die kunnen ook stuk gaan gaat ie ook fluiten. maar als je die pijp los haalt (ik weet nm niet hoe sleutel vaardig je bent) kijk ff heel goed hoe alles zit. Want het is best een ge mier om die buis er weer goed op te krijgen.
Wat je ook kan doen is de auto op de hand rem zetten en dan met een beetje slippende koppeling gas tegeven in de eerste versnelling.
Want dan bouw je turbodruk op anders niet. En dan kun je zelf,of iemand anders er na laten luisteren waar het vandaan komt. Is denk ik handiger, want dan kun je het geluid ook lokaliseren voor dat je alls los trekt

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » ma 13 jun, 2005 16:28

Ik heb inmiddels alles nagetrokken en 2 slangenklemmen op het pijpje van de carterafzuiging gemonteerd, de inlaatslang na het filter zat niet erg vast. Resultaat is dat het geluid minder is geworden maar nog niet weg. Ik heb maar besloten om te wachten tot het erger wordt. (zou moeten gebeuren bij slechte slangen) Demonteren en afpersen van de intercooler is tijdrovend ; ik zit slecht in mijn tijd, per slot van rekening mankeerd er niets aan de prestaties.

Bart B
Geregistreerd lid

Bericht door Bart B » ma 13 jun, 2005 18:24

Is het niet een hoog opkomende frequentie die ontstaat bij een half ingescheurd hitteschilt?
ik heb dit namelijk met mijn 900s uit 92 dan hoor je ook een licht opkomend geluid dat ontstaat bij t hitteschilt.

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » ma 13 jun, 2005 18:37

Geen mechanisch geluid, echt iets wat een luchtstroom veroorzaakt. Hittescild heb ik er af gehad en is OK. Er is trouwens nog nooit aan deze auto gesleuteld behalve regulier onderhoud..

Plaats reactie