welke Turbo bij welk bouwjaar???
-
(R)ed
- Lid van verdienste
welke Turbo bij welk bouwjaar???
Een vraagje voor de techneuten is de turbo uit een 8v uit 1980 dezelfde als die van 1988?
Ik hoor het graag en is de turbo uit 1980 misschien toch te gebruiken op die van het model 1988?
Alvast bedankt!!!!
Ik hoor het graag en is de turbo uit 1980 misschien toch te gebruiken op die van het model 1988?
Alvast bedankt!!!!
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Re: welke Turbo bij welk bouwjaar???
Nee!
Garrett T03
-1981: B motor, externe wastegate, grotere turbine
1981-82 H motor, zonder APC, grotere turbine
1983-1987 (T8 ): .48 turbine, trim 40 compressor
1988-89 (T8 ): als boven, maar watergekoeld huis
1984-87 (T16): .48 turbine, trim 45 compressor
1988-89 (T16): als boven, maar watergekoeld huis
Mitsubishi TE05-12B
1990-93 op alle T16 en LPT modellen.
Wanneer je auto inderdaad modeljaar '88 is (herkenbaar aan het nieuwe remsysteem met handrem op de achterwielen) dan is de enige 'juiste' vervangingsunit die van een T8 van '88 of '89.
Echter de T3 uit een T16 van 1988-89, of die van een 9000 van '87/'88 als je zelf het turbine- en compressorhuis verdraait (moeren lossen en huizen verdraaien ten opzichte van de hoofdunit tot ze onder exact dezelfde hoek staan als die van de turbo die van je auto afkwam) is een goede 'upgrade' voor wat meer vermogen in het hoge toerenbereik.
Nog beter is een Mitsubishi TE05 van een 900LPT of laat model T16. De heeft ongeveer dezelfde capaciteit als de Garrett op de oudere T16, maar komt veel sneller op gang.
Je kunt natuurlijk alle waterleidingen naar de turbo afpluggen en een oudere turbo gebruiken, maar dat is net zoiets als een injectiemotor terugbouwen naar een enkele Zeniks Strontberg carburateur...
Garrett T03
-1981: B motor, externe wastegate, grotere turbine
1981-82 H motor, zonder APC, grotere turbine
1983-1987 (T8 ): .48 turbine, trim 40 compressor
1988-89 (T8 ): als boven, maar watergekoeld huis
1984-87 (T16): .48 turbine, trim 45 compressor
1988-89 (T16): als boven, maar watergekoeld huis
Mitsubishi TE05-12B
1990-93 op alle T16 en LPT modellen.
Wanneer je auto inderdaad modeljaar '88 is (herkenbaar aan het nieuwe remsysteem met handrem op de achterwielen) dan is de enige 'juiste' vervangingsunit die van een T8 van '88 of '89.
Echter de T3 uit een T16 van 1988-89, of die van een 9000 van '87/'88 als je zelf het turbine- en compressorhuis verdraait (moeren lossen en huizen verdraaien ten opzichte van de hoofdunit tot ze onder exact dezelfde hoek staan als die van de turbo die van je auto afkwam) is een goede 'upgrade' voor wat meer vermogen in het hoge toerenbereik.
Nog beter is een Mitsubishi TE05 van een 900LPT of laat model T16. De heeft ongeveer dezelfde capaciteit als de Garrett op de oudere T16, maar komt veel sneller op gang.
Je kunt natuurlijk alle waterleidingen naar de turbo afpluggen en een oudere turbo gebruiken, maar dat is net zoiets als een injectiemotor terugbouwen naar een enkele Zeniks Strontberg carburateur...
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Eric is me net voor geweest....
Maar ja, die weet dit ook uit zijn hoofd. Ik moet nog eerst half saabnet doorzoeken
Zeniks Strontberg? Das wel een heel oud model...Meer voor op paarden
Zeniks Strontberg? Das wel een heel oud model...Meer voor op paarden
-
(R)ed
- Lid van verdienste
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie , nu weet ik waar ik naar op zoek kan.
Mijn auto is trouwens dan een model jaar 87 want ik heb de remmen op mijn voorwielen zitten dus welke turbo is er dan nodig?
Mijn auto is trouwens dan een model jaar 87 want ik heb de remmen op mijn voorwielen zitten dus welke turbo is er dan nodig?
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Eentje zonder watergekoeld huis en minimaal van bouwjaar '83, maar als ik een goede latere turbo (het liefst een MTE05-12B) vond, dan zou ik hem kopen en de benodigde koelvloeistofleidingen installeren (aanvoer vanaf het afgeplugde gat in het spruitstuk, afvoer naar de onderste radiateurslang).
Ik deed het met originele onderdelen (wat betekent dat je de onderste radiateurslang moet vervangen) maar op www.speedparts.se staat ook een handig kitje met alles wat je nodig hebt (kijk onder 'turboaggregat -> monteringsdetaljer of zoiets).
Het probleem met die oude, niet-watergekoelde turbo's is dat ze tweedehands meestal behoorlijk gaar zijn. Een watergekoelde turbo is wat moeilijker kapot te krijgen en de kans dat je er eentje te pakken hebt waar je nog een tijd plezier van kunt hebben is navenant groter. Ik haalde er eentje van een 9000 automaat - daarmee is de kans op mishandeling door de vorige eigenaar nog wat kleiner, dacht ik...
Er zijn er ook die een turbo van een 9000 Aero (TD04HL15T) monteren, en het boren van extra boutgaten in het inlaatspruitstuk en wat 'loodgieterswerk' voor olie/koelvloeistofleidingen voor lief nemen...
Maar dan kan je qua 'vermogensvermeerderende' maatregelen weer een tijdje vooruit -t ot zo'n 300 pk
...
Ik deed het met originele onderdelen (wat betekent dat je de onderste radiateurslang moet vervangen) maar op www.speedparts.se staat ook een handig kitje met alles wat je nodig hebt (kijk onder 'turboaggregat -> monteringsdetaljer of zoiets).
Het probleem met die oude, niet-watergekoelde turbo's is dat ze tweedehands meestal behoorlijk gaar zijn. Een watergekoelde turbo is wat moeilijker kapot te krijgen en de kans dat je er eentje te pakken hebt waar je nog een tijd plezier van kunt hebben is navenant groter. Ik haalde er eentje van een 9000 automaat - daarmee is de kans op mishandeling door de vorige eigenaar nog wat kleiner, dacht ik...
Er zijn er ook die een turbo van een 9000 Aero (TD04HL15T) monteren, en het boren van extra boutgaten in het inlaatspruitstuk en wat 'loodgieterswerk' voor olie/koelvloeistofleidingen voor lief nemen...
Maar dan kan je qua 'vermogensvermeerderende' maatregelen weer een tijdje vooruit -t ot zo'n 300 pk
-
(R)ed
- Lid van verdienste
wauw hoe weet jij dat allemaal??
-
Maarten
- Lid van verdienste
Ik sta er ook wel eens versteld van
Als het over de classic 900 gaat, weet Eric echt alles
Als het over de classic 900 gaat, weet Eric echt alles
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Gelukkig wel, anders zou ik al veel fouten hebben gemaakt. 
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Zeg Eric,
Weet jij toevallig ook welk(e) type('s) mitsubishi turbo(s) er gebruikt is(zijn) op een 1990 Sedan?
Bedankt!
T.
Weet jij toevallig ook welk(e) type('s) mitsubishi turbo(s) er gebruikt is(zijn) op een 1990 Sedan?
Bedankt!
T.
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Er is maar 1 Mitsubishi turbo voor de 900 (klassiek) en dat is genoemde TE05-12B. Zoals gezegd op de meeste markten vanaf 1990, alleen in Noord-Amerika werden de 'gewone' T16-modellen nog een jaartje met de Garrett geleverd.doktorevil schreef:Zeg Eric,
Bedankt!
T.