Impact weggdrag 9-3dmv montage hulpveren/spoorverbr.s./etc

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Impact weggdrag 9-3dmv montage hulpveren/spoorverbr.s./etc

Bericht door Style&Co » di 02 aug, 2005 23:59

ik heb wat lopen zoeken alhier maar kom nog niet tot een bevredigende eindconclusie.
Graag zou ik willen weten wat de impact is op het weggedrag (uitbreken/onderstuur/overstuur etc) van een 9-3 bij het monteren van:

- Spoorverbreders achterop (20mm)
- Hulpveren (bv MAD)
- wheelspacers (dikke(re) rubberen blokken in de veerschotels)
- betere schokbrekers (zoja welke? Eibach, koni etc)

Bv vragen zoals
1). Breekt de auto door het monteren van hulpveren sneller uit bij bumpy bochten doordat de veer stijver in en uitveert en dus het contact sneller verliest?
2). is er sprake van versterking van overstuur door montage springspacers doordat de kont omhoog gaat (lichter) cq neus nog meer voorover staat?
3). wordt de uitbreekkans bij montage spoorverbreders achterop kleiner?
4). Heeft montage van anders schokbrekers effect op punten 1 en 2?

Indien er iemand is die er echt verstand van heeft dan ben ik ook benieuwd naar dezelfde impact maar dan tgv van combinaties van bovenstaande ipv per item.

Een en ander ivm mijn 9-3 die ik ietwat wil liften van achteren. Puur cosmetische ingreep want ben best tevreden qua wegligging over de standaard setup. Ik wil niet gaan verlagen (ivm amsterdam en agrarische ouderlijke omgeving in t noorden) dus een verlagingsset (stuggere en lagere veren) is geen optie.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 03 aug, 2005 7:13

1: Geen idee
2: Heeft volgens mij geen invloed die springspacers.
3: Als het goed is wrdt door de hogere spoorbreedt de kans op overstuur verminderd.
4: Ik denk dat dit op alle 3 de punten invloed heeft. Wel in een positieve manier overigens.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » wo 03 aug, 2005 10:23

Spoorverbreders achterop (20mm)
- Hulpveren (bv MAD)
- wheelspacers (dikke(re) rubberen blokken in de veerschotels)
- betere schokbrekers (zoja welke? Eibach, koni etc)
Spoorverbreders zijn verboden!
Volgens mij heeft alleen Porsche een goedgekeurd systeem.

De wielbasis veranderd door spoorverbreders en daar mag je niks aan veranderen.(volgens de Nederlandse wet)

Punt 2,3 en 4 zijn gewoon toegestaan.

Saab heeft hier goed over nagedacht en dit is volgens mij niet te verbeteren.

In Amerika is het zelfs zo dat indien je een auto wild verlagen je de veren in een andere hoek moet plaatsen om de camber etc etc origineel te houden.( verlagen kost daar dus heel veel geld )

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 03 aug, 2005 10:37

Eibach heeft daar mooi setje voor om de hoek weer origineel te krijgen.
Een zogenaamd anti bmw 3 serie setje :wink:

John.

Wielspacers verboden? de apk heeft bij mij daar nooit iets van gezegd en hij had ze echt zien zitten.

Ok geluk gehad denk ik.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 03 aug, 2005 12:31

Red76 schreef:De wielbasis verandert door spoorverbreders en daar mag je niks aan veranderen.(volgens de Nederlandse wet)
Het is de spoorbreedte die verandert door gebruik van wielspacers. De wielbasis (afstand tussen voor- en achteras) blijft gelijk.
Als je op een 9-3 i.p.v. stalen velgen een setje Viggen- of Hirschvelgen monteert verandert de spoorbreedte als gevolg van de andere ET-waarde. Zou hierover ook iets in de wet opgenomen zijn?

Op de achteras van mijn NG900 is bij elk wiel een 8mm spacer gemonteerd. Bij de APK hebben ze daar geen opmerkingen over gemaakt. Ben trouwens niet zeker of het een APK-punt is.
Na monage van de spacers heb ik geen verandering in wegligging waargenomen. In theorie zij die er kunnen zijn, maar ik heb er niets van gemerkt.

Het monteren van een setje gele Koni's is altijd een goed idee.

Een stuggere stabilisatorstang op de achteras heeft een merkbare invloed op de wegligging. Onderstuur wordt minder en de auto helt minder over.
Een nadeel is dat de auto overstuurneigingen kan vertonen. Bij remmen in een bocht gaat de achterkant erg licht aanvoelen. Bij een extremere rijstijl sta je zo achterstevoren. Het overkwam mijn broer tweemaal tijdens de afgelopen Clubspecial op Zandvoort. Ook Hanm heeft er ervaring mee.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » wo 03 aug, 2005 13:02

Ik heb 2 x 15mm )spoorverbreding (achteraan) en heb niets gemerkt ivm een eventuele andere wegligging.
Mijn spoorverbreders(H&R) zijn trouwens tuv goedgekeurd.

De set koni/eibach dat is andere koek,veel beter dan origineel,eigenlijk onvergelijkbaar.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 03 aug, 2005 17:36

Red76 schreef: Spoorverbreders zijn verboden!

De wielbasis veranderd door spoorverbreders en daar mag je niks aan veranderen.(volgens de Nederlandse wet)
Sinds wanneer zijn ze verboden dan. Ik gebruik spoorverbreders om juist de originele spoorbreedte te handhaven. Mijn velgen vallen te veel naar binnen daardoor wordt de spoorbreedte smaller.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » wo 03 aug, 2005 22:29

Injectie schreef:

Sinds wanneer zijn ze verboden dan. Ik gebruik spoorverbreders om juist de originele spoorbreedte te handhaven. Mijn velgen vallen te veel naar binnen daardoor wordt de spoorbreedte smaller.
Hoelang weet ik niet precies!

Zijn je velgen dan dan niet orgineel Saab?

De TUV opmerking hierboven kan wel kloppen want in Duitsland mag het wel. :D

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 03 aug, 2005 23:44

ok da's dan duidelijk.

Maar wat is de impact van hulpveren of springspacers op het bochtgedrag?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 04 aug, 2005 7:26

Red76 schreef:
Injectie schreef:

Idd mijn velgen zijn niet origineel. Enne Spoorvebreders worden echt gewoon goedgekeurd voor de APK hoor. Heb gister het boek nog even nagezocht wordt niet genoemd. En niet genoemd is toegestaan.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » do 04 aug, 2005 9:42

Injectie schreef:
Red76 schreef:
Injectie schreef: Sinds wanneer zijn ze verboden dan. Ik gebruik spoorverbreders om juist de originele spoorbreedte te handhaven. Mijn velgen vallen te veel naar binnen daardoor wordt de spoorbreedte smaller.

Idd mijn velgen zijn niet origineel. Enne Spoorvebreders worden echt gewoon goedgekeurd voor de APK hoor. Heb gister het boek nog even nagezocht wordt niet genoemd. En niet genoemd is toegestaan.
Oh :oops:

Dan heeft meneer de Bruijn het verkeerd verteld! ( leraar Chassis Iva Driebergen ).

Was ik maar naar Apeldoorn gegaan om te leren. :D

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » do 04 aug, 2005 21:12

Wanneer je hulpveren achter gaat monteren gaat de auto heel hard liggen en bij zwaar remmen om een bocht in te sturen begint het achterste heel licht te worden en een uit te breken. Heb er al ervaring mee gehad :lol:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 05 aug, 2005 8:16

Maarten schreef: Als je op een 9-3 i.p.v. stalen velgen een setje Viggen- of Hirschvelgen monteert verandert de spoorbreedte als gevolg van de andere ET-waarde. Zou hierover ook iets in de wet opgenomen zijn?
Ja - volgens de APK-eisen zoals uitgegeven door de RDW, mag de spoorbreedte niet meer dan twee procent afwijken van de fabrieksgegevens. Dat betekent trouwens dat je op een c900 met 6.5" brede Aerovelgen (ET27; standaard ET40) met 26 mm extra spoorbreedte op een af-fabriek waarde van 1.430 mm (vóór) en 1.440 mm (achter) al aardig dicht tegen de grens zit, en 7" of breder met een correcte backspacing (voor wielen die verder naar binnen vallen is in de wielkasten geen ruimte) eigenlijk al buiten de norm vallen.

E.e.a. is omdat de stuurgeometrie wijzigt (m.n. de schuurstraal - het punt waar de denkbeeldige lijnen van de fusee en het midden van het wiel samenkomen) wanneer de wielen verder naar buiten komen t.o.v. de naven, en ook de belasting van wiellagers en fuseekogels zwaarder wordt (je creërt in principe een hefboom, omdat het punt waar de krachten van het acceleren/remmen/bochten nemen op het wiel worden overgedragen verder weg liggen van de 'scharnierpunten' in de wielophanging).

Sneeuwwitje
Geregistreerd lid

Bericht door Sneeuwwitje » di 16 aug, 2005 11:38

SirKwietje schreef:Wanneer je hulpveren achter gaat monteren gaat de auto heel hard liggen en bij zwaar remmen om een bocht in te sturen begint het achterste heel licht te worden en een uit te breken. Heb er al ervaring mee gehad :lol:
Wat bedoel je met 'hard liggen'? Minder deinerig? Is het positief of juist niet?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » di 16 aug, 2005 12:35

Minder soepel achter. hierdoor volgt de band oneffenheden minder met grip verlies en dus uitbreken.
Hardere demping is niet altijd beter.

Plaats reactie