Tuning van mijn saab 9-3 SS 1.9Tid 120Pk
-
rayman
- Geregistreerd lid
Tuning van mijn saab 9-3 SS 1.9Tid 120Pk
Over een aantal weken krijg ik mijn nieuwe (lease) saab 9-3 SS 1.9 Tid 120PK. Ik overweeg hem te laten tunen. Ik heb gezien dat Hirsh alleen de 150Pk variant onder handen neemt. Buiten dat vindt ik de ca. € 1200,- ook erg veel. Er zijn verschillende varianten tuning mogelijk, van chip, OBD tot externe box tuning. Helaas zijn alle varianten erg prijzig (€700-900.-), met uitzondering van die kastjes die je kunt monteren. Deze zijn gunstig geprijsd (ca. € 300-400.-) en eenvoudig te demonteren. Helaas ondersteunt mijn dealer geen enkele tuning variant anders dan Hirsch, dus ben ik genoodzaakt verder te zoeken.
Kan iemand mij verder helpen waar ik terecht kan voor een goed alternatief om mijn nieuwe saab te tunen, zonder dat het me een klein vermogen gaat kosten?
Daarnaast ben ik geinteresserd in eventuele juridische consequenties. Tenslotte heeft de wagen meer vermogen dan op het kenteken staat aangegeven en is dus feitelijk niet type goedgekeurd. Indien ik overweeg de auto niet via de dealer te tunen, ben ik dan nog wel verzekerd?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Kan iemand mij verder helpen waar ik terecht kan voor een goed alternatief om mijn nieuwe saab te tunen, zonder dat het me een klein vermogen gaat kosten?
Daarnaast ben ik geinteresserd in eventuele juridische consequenties. Tenslotte heeft de wagen meer vermogen dan op het kenteken staat aangegeven en is dus feitelijk niet type goedgekeurd. Indien ik overweeg de auto niet via de dealer te tunen, ben ik dan nog wel verzekerd?
-
B235R
- Lid van verdienste
Welkom op het forum, bekijk de tweede pagina van het volgende topic eens. Hierin staat al wel wat info.
klikkerdeklik
Bij een vermogenstoename tot 40% is een herkeuring van de auto door de RDW niet noodzakelijk en ben je gewoon verzekerd. Tenzij anders is aangegeven in de kleine lettertjes van je verzekeraar.
klikkerdeklik
Bij een vermogenstoename tot 40% is een herkeuring van de auto door de RDW niet noodzakelijk en ben je gewoon verzekerd. Tenzij anders is aangegeven in de kleine lettertjes van je verzekeraar.
-
shearwater
- In memoriam †
Re: Tuning van mijn saab 9-3 SS 1.9Tid 120Pk
Ik ben ook al eens wat aan het rondkijken naar tuningmogelijkheden voor de 120 pk, want de leverantie van de mijne is ook nakend. Er zijn ongelofelijk veel tuners op de markt actief en ze beloven allemaal m.o.m hetzelfde, zo'n 140/145 pk en rond 340 nm. De echte saab-tuners (maptune en hirsch) doen nog niets met deze versie, maar anderen volop. Digitune, Ziptune, Chipmeister enz. enz. Mij lijkt OBD-tuning het beste: geen gesoldeer enzo. Ik heb ook al eens bij een gerenomeerde alfatuner geinformeerd (zelfde motor nietwaar?) Die deed geen Saabs, maar adviseerde Beek Racing in Den Haag als een goede, betrouwbare professionele tuner die ervaring heeft met Saab diesels. Deze heeft tot nu toe alleen een grafiek en test gemaild met cijfers en krommes van een getunede 150 pk versie. De tuner is op vakantie maar hij zou me nog nader informeren. Maar ook daar ben je zo'n 800 euro kwijt. Ondertussen ben ik een beetje het spoor bijster. En tot nu toe is er ook nog niemand opgestaan om te vertellen dat hij/zij de 120 pk versie heeft laten tunen en om ons te laten delen in zijn vreugde of teleurstelling.rayman schreef: Kan iemand mij verder helpen waar ik terecht kan voor een goed alternatief om mijn nieuwe saab te tunen, zonder dat het me een klein vermogen gaat kosten?
En dan nog iets: Een van de tuners merkte op dat getunede diesels meer roet produceren. Vangt het roetfilter zoiets zonder meer op of schept dit weer nieuwe zorgen?
Shearwater
-
verde900
- Donateur

er zit toch nog helemaal geen roetfilter op?shearwater schreef:Een van de tuners merkte op dat getunede diesels meer roet produceren. Vangt het roetfilter zoiets zonder meer op of schept dit weer nieuwe zorgen?
-
shearwater
- In memoriam †
Was tot voor kort optioneel, maar is volgens mij nu standaard. Misschien heb ik het wel mis hoor, maar ik heb er hoe dan ook een met roetfilter besteld.verde900 schreef: er zit toch nog helemaal geen roetfilter op?
Shearwater
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het blok mag dan veel overeenkomsten vertonen, maar de ECU is anders en daar zit de kink in de kabel.shearwater schreef:Ik heb ook al eens bij een gerenomeerde alfatuner geinformeerd (zelfde motor nietwaar?)
-
B235R
- Lid van verdienste
het was standaard (D223L) 2.2 TiD en korte tijd op de 1.9 TiD, modeljaar 2006 is het weer een optie....shearwater schreef:Was tot voor kort optioneel, maar is volgens mij nu standaard. Misschien heb ik het wel mis hoor, maar ik heb er hoe dan ook een met roetfilter besteld.verde900 schreef: er zit toch nog helemaal geen roetfilter op?
Shearwater
-
shearwater
- In memoriam †
Precies, dat zei die man ook.Maarten schreef: Het blok mag dan veel overeenkomsten vertonen, maar de ECU is anders en daar zit de kink in de kabel.
Shearwater
-
Injectie
- Moderator
-
Erik
- Lid van verdienste
-
verde900
- Donateur

-
rayman
- Geregistreerd lid
Tuning
Er is zeker niets mis met 120 pk. Echter hebben nagenoeg alle motoren enige reserve ingebouwd omdat dezelfde wagens over de gehele wereld ingezet moeten kunnen worden, van noord europa (koud en vochtig) tot aan zuid europa (warm en droog). Het zou dus prettig zijn als je op deze marge die is ingebouwd aansprak zou kunnen maken door middel van tuning. Daar gaat mijns inziens zeker niet ten koste van de technische levensduur. Menig fabrikant voert deze tuning nota bene in eigen beheer uit (de VAG groep is daar een mooi voorbeeld van), en nog wel met behoud van alle garanties!
-
rayman
- Geregistreerd lid
Tuning 9-3 SS 1.9Tid 120pk
Op de website van Essing race development bieden ze een kastje aan voor € 299.-- Dit kastje is eenvoudig te monteren en te demonteren. Het is weliswaar minder geavanceerd in vergelijking met het bekende chip en OBD tunen, ik ben echter wel bennieuwd of iemand met dergelijke tuning oplossing ervaring heeft. Ik ken iemand die een soortgelijk kastje op een BMW 330d heeft gemonteerd en daar erg tevreden over is, maar goed, deze motor is af fabriek al niet slecht bedeeld, dus of dat dan een objectieve beoordeling is is dan maar de vraag. Hoe dan ook, als er iemand ervaring heeft met Essing dan wel een soortgelijke leverancier hoor ik het graag.