Modificeren APC T8

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Modificeren APC T8

Bericht door Guido900T » ma 08 aug, 2005 18:46

Beste medeforummers,

Ik ben van plan om mijn APC (nr.7567704) te modificeren. Daartoe heb ik het artikel van John de Croon gelezen ( elders op dit forum). Dat betreft echter een T16 met 175 PK, ik heb een andere box.

Op http://www.900aero.com./main/tech_main_apcmod.htm heb ik naar de aanbevolen weerstanden voor mijn box gekeken (onderaan de pagina).. Ik vraag me nu een paar dingen af:

De weerstanden die daar genoemd worden (4.72 Kohm voor R42, en 28.1 (K) ? ohm voor R138 lijken me wat aan de hoge kant. Zeker als ik het vergelijk met de weerstanden die John gebruikte ( 500 ohm/31Kohm)

Daarnaast vraag ik me af ( als ik de goede weerstanden heb) niet met een tekort aan brandstof kom te zitten. De brandstofdruk van een T8 schijnt namelijk moeilijk te verhogen te zijn..

Als laatste optie overweeg ik er maar vanaf te zien en alleen de P en de F pot op te draaien.. ( levert dat uberhaupt vermogenswinst op?)

Graag lees ik jullie reacties..

Groet, Guido

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 08 aug, 2005 20:00

Oei, ik heb het forum "ontdekt" van 900aero.com.. bovenstaande vraag blijkt een beetje overbodig.. excuses :computer2:

bliepje
Geregistreerd lid

Bericht door bliepje » ma 08 aug, 2005 20:31

Maar er is hier vast niemand nieuwsgierig naar de antwoorden :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 08 aug, 2005 20:49

nee hoor.
Ik heb mijn T8 al gemodificeerd. Samen met John

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » ma 08 aug, 2005 20:58

Injectie schreef:nee hoor.
Ik heb mijn T8 al gemodificeerd. Samen met John
Enne... is dat ook een grijze box. Want dan ben ik ook geinteresseerd naar de ervaringen enzo :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 08 aug, 2005 21:05

Ik moet mijn uitlaat nog even repareren. Deze zit waarschijnlijk verstopt. maar over 6 maanden hoop ik klaar te zijn. Mijn 900 is nu geschorst zodat ik hem rustig kan opknappen.

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » wo 10 aug, 2005 8:28

Als ik mijn (grijze) APC modificeer, moet ik dan ook het brandstof-systeem aanpassen ?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 10 aug, 2005 11:03

Ik heb begrepen dat dat afhangt van in hoeverre je hem modificeert. Als je boven een piekdruk van 1 bar uit gaat komen heb je extra brandstof nodig.

Het is dus zaak voorzichtig te opereren. Ik heb zelf besloten voorlopig alleen te tunen voor wat extra lift. Zie ook de thread over APC modificatie op dit forum en het forum van 900aero.com

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 10 aug, 2005 11:22

Ik rij zelf met de 900earo modificatie.
Met veel plezier overigens want Turboflix rijd mij niet los met zijn T16 stage 1 TrendSaab getunde bolide.
En idd tot 1 bar geen probleem met brandstof.
Hou er wel rekening mee dat de std. T8 op 0,6 bar piekt dus je wint heel wat vermogen met je piek druk op 1 bar
En een BOV is dan ineens geen overbodige luxe meer omdat je anders je turbine wiel door cavitatie om zeep helpt.

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » wo 10 aug, 2005 11:24

Sikbock schreef:Ik heb begrepen dat dat afhangt van in hoeverre je hem modificeert. Als je boven een piekdruk van 1 bar uit gaat komen heb je extra brandstof nodig.
De informatie die ik heb voor het modden van een grijze apc komt van 900aero.com. Beide opties die daar beschreven worden geven een max druk van 1,4 bar. Dat zou dus betekenen dat het brandstof probleem de hoek komt kijken.

Of kan ik dit voorkomen met een wat conservatieve afstelling van de pots ?
Het is dus zaak voorzichtig te opereren. Ik heb zelf besloten voorlopig alleen te tunen voor wat extra lift. Zie ook de thread over APC modificatie op dit forum en het forum van 900aero.com
Op het forum van 900aero.com kon ik niet zo direct info vinden over ervaringen met een grijze apc. Maar ik zal nog ff verder zoeken.

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » wo 10 aug, 2005 11:27

Red Arrow schreef:Ik rij zelf met de 900earo modificatie.
Met veel plezier overigens want Turboflix rijd mij niet los met zijn T16 stage 1 TrendSaab getunde bolide.
En idd tot 1 bar geen probleem met brandstof.
Hou er wel rekening mee dat de std. T8 op 0,6 bar piekt dus je wint heel wat vermogen met je piek druk op 1 bar
En een BOV is dan ineens geen overbodige luxe meer omdat je anders je turbine wiel door cavitatie om zeep helpt.
Daar moeten we het vanmiddag dan nog maar eens over hebben :wink:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 10 aug, 2005 11:37

Komt goed hoor!!
De koffie staat klaar. 8)

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 10 aug, 2005 11:40

Ik heb begrepen van het forum van 900aero.com dat de daar beschreven mods niet erg geschikt zijn voor een T8. Je loopt het risico dat je je motor op termijn daarmee in de soep draait. Ze zijn meer gericht op een t16 omdat die wbt brandstof beter aan te passen zijn. (3 bar fpr)

Als je alleen de pots opdraait ( aanbevolen instelling in het forum P=25K/F330) schijn je ook een flinke lift te krijgen en niet boven de 0,95 uit te komen. Ik ga dat vanmiddag doen, zal jullie op de hoogte houden van de resultaten..

groet, G.

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » wo 10 aug, 2005 11:58

Sikbock schreef:Ik heb begrepen van het forum van 900aero.com dat de daar beschreven mods niet erg geschikt zijn voor een T8.
Maar de grijze APC was toch alleen maar op een T8 ?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 10 aug, 2005 12:01

Ik leg het je vanmiddag wel uit.
De APC modificatie werkt heel goed op een T8 je kan evt.
Mijn APC wel lenen om te kijken hoe dat bevalt.
Dan zul je zien wat er gebeurd wanneer je met weerstandjes aan de gang gaat.

Plaats reactie