advies gaas in de gril

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Ruud
Geregistreerd lid

advies gaas in de gril

Bericht door Ruud » vr 30 jan, 2004 19:18

Hoi allemaal,

Ik heb een Saab 900ng, en ik wil hem graag een iets sportiever uiterlijk geven.
Jammer genoeg heb ik hier zelf geen ervaring mee.
Onder andere wil ik graag van dat zilvere gaas in mijn gril, kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best kan doen? :)

Gr.
Ruud

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: advies gaas in de gril

Bericht door Wouter » za 31 jan, 2004 1:28

Okay, een beetje :offtopic:

Ruud schreef:Ik heb een Saab 900ng, en ik wil hem graag een iets sportiever uiterlijk geven.
Ik neem aan dat de auto die op je avatar te zien is van jou is. De driespaaks die er onder zitten zijn niet origineel Saab. Zou je dat niet graag anders zien? Ben gewoon benieuwd.
Je kan dus raden dat ik zelf niet zo'n fan ben van de huidige combinatie, maar goed, smaken verschillen!

Binnen de 'kring' van dit forum moet je al een heel eind kunnen komen met het vinden van een paar gebruikte Saab lichtmetalen velgen, voor een fatsoenlijke prijs.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 31 jan, 2004 6:27

De grill van een NG900 en een 9-3 bestaat uit twee delen. Een chroom gedeelte en een zwart gedeelte. het gaas wordt tussen de twee stukken ingeklemd.

Bij een 9-3 is het relatief eenvoudig om er een gaasgrill van te maken omdat het zwarte gedeelte terug op het chroom frontje teruggeklikt kan worden. Bij een 900 grill gaat het helaas wat moeilijker. Bij het uit elkaar halen van de twee delen breken vrijwel zeker de bevestigingspinnetjes af. Het SAAB embleem heeft aan de achterkant ook twee pinnetjes die de grill bij elkaar houden.

Als je de voorkant en de achterkant los hebt, kan je beginnen met het weghalen van de horizontale lamellen. Om het gaas makkelijker te laten passen heb ik de wat dikkere verticale spijlen ook weggehaald. Met een dremel is dit karwei redelijk snel geklaard.

Afbeelding

Nadat je een stuk gaas op maat hebt gemaakt, kan het geheel weer gemonteerd worden. Zoals gezegd valt het gaas tussen het front en de zwarte achterkant. Als de bevestigingspinnen niet zijn afgebroken, kan je hiermee de grill weer vastzetten. Is dit niet mogelijk, dan kan je met kleine boutjes en moertjes (RVS!!) de grill vastzetten. Hiervoor met je wel met een dun boortje gaten maken in de grill. Ik heb twee bouten bovenop gebruikt en ééntje aan de voorkant, onderaan. Dit was voldoende om de grill goed vast te zetten. De moertjes heb ik met lijm vastgezet, zodat ze niet lostrillen. Als het lostrilt, verlies je het gaas en het chroom gedeelte. De grill zit namelijk met het zwart plastic gedeelte vastgeklikt aan de carrosserie.

Afbeelding

Ik heb de 900 grill nog liggen. Je kan hem gratis af komen halen als je er interesse in hebt. Het gaas zit er niet meer in, dat heb ik nu gebruikt in de 9-3 grill.

Houd er rekening mee dat je een stuk gaas gebruikt dat grofmazig is. Het gaas op de foto's is erg mooi, maar laat minder koellucht door dan de originele grille. De lucht die over de auto heen wil, wordt door de horizontale lamellen naar binnen 'gehapt'. Het soort gaas dat Hirsch Performance gebruikt voor de grill laat genoeg lucht door, maar is moeilijker te vinden. Je kan natuurlijk ook gewoon een Hirsch gaasgrill kopen als je er €260,- voor over hebt. Zelf maken is echter een stuk goedkoper.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 31 jan, 2004 12:26

Hey Maarten,

Bedankt voor je reactie, dat helpt in ieder geval.
Ik hoop dat het zo lukt om er iets van te maken.
Gelukkig hoef ik nu niet zelf roekeloos te gaan aanmodderen.

Dankje!!
Ruud

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 31 jan, 2004 15:55

Ik heb de auto gekocht met die velgen erop, vind het zelf ook niet de mooiste maar het gaat op zich wel. Het maakt het uiterlijk van de auto tenminste niet zo stijf.

Het zijn trouwens wel originele Saab velgen, op de foto minder goed te zien maar de logo's staan erin.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 01 feb, 2004 1:34

Het feit dat de logo's erin zitten, hoeft niet te betekenen dat het de originele saab velgen zijn.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 01 feb, 2004 2:38

MXL schreef:Het feit dat de logo's erin zitten, hoeft niet te betekenen dat het de originele saab velgen zijn.
idd, en ze komen mij ook niet echt bekend voor zijnde origineel. maar je hebt wel een punt beter wel als helemaal geen lichtmetaal.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 01 feb, 2004 3:11

Ik sluit me aan bij B235R, al vind ik het wel een lullige opmerking...

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 01 feb, 2004 4:11

Ruud schreef:Ik heb een Saab 900ng, en ik wil hem graag een iets sportiever uiterlijk geven.
We moeten even uitgaan van de relatief kleine foto van je avatar. Een voor- en achterspoiler geven een NG900 een wat sportievere 'look'.
Een originele achterspoiler is gebruikt nog wel te krijgen, de exemplaren op een 9-3 zijn hetzelfde. Na montage van de spoiler lijkt de achterkant wat breder en minder bol.
Het vinden van een voorspoiler zal moeilijker zijn. De voorspoilers zaten onder de Talladega en Carlsson modellen. Op de sloop zijn deze spoilers nauwelijks te vinden.

Het monteren van verlagingsveren (in combinatie met de juiste dempers!) geeft je 900 ook een sportiever aanzien. Dit is echter vrij prijzig. Een voordeel is de verbeterde wegligging.

De chroom strips op de bumper staan misschien wel sjiek, maar gaan na verloop van tijd verkleuren. Ze zijn makkelijk te demonteren (zitten met een veertje aan de binnenkant van de bumper vast) en zonder strips ziet zo'n bumper er wat eigentijdser uit. Er zijn ook zwarte strips te verkrijgen, deze zaten op de laatste serie NG900 modellen.

Een sportief uitlaateinde van beschaafde proporties doet optisch ook veel. Een nadeel is wel dat je bij de 900 bumpers de uitlaat bijna tot aan de achterste demper kan zien. Een te kort uitlaateinde zal juist afbreuk doen aan de auto.
Een verlengd 'Viggen' uitlaateinde staat mooi onder een NG900. Een origineel Viggen uitlaateinde van SAAB is te kort. Bij een 9-3 Viggen zie je dat niet omdat de bumper er aan de zijkant overheen valt. Gemonteerd onder een 900 geeft het een wat apart effect. Je ziet het uitlaateinde overgaan in een ronde zwarte pijp, waardoor het wat goedkoop aandoet.
Bij Exhaust Power Supply in Groningen heb ik een uitlaat in Viggenlook laten maken waarbij het rvs sierstuk doorliep tot aan de demper.
Afbeelding

Het ronde 3" uitlaateinde van JT is niet zo mooi.

Afbeelding

De originele SAAB velgen op de foto zijn inmiddels vervangen door niet-SAAB velgen met SAAB logo :roll: :twisted: .

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 01 feb, 2004 14:13

Ik wil er inderdaad ook een spoiler op, dat maakt hem een stuk sportiever. Jammergenoeg heb ik die nog niet kunnen vinden.
Afgezien van de dealer maar die vraagt voor spoiler + monteren ruim 700euro.
Beetje veel voor een student :roll:

Nu heb dus wel al een uitlaateinde besteld van een Aero, ik hoop dat het contrast niet te duidelijk is. Anders zoek ik daar wel iets op :wink:
Bijv. een klein stuk van de uitlaat af zodat het eindstuk wat meer naar binnen valt.

Maar als ik het voor elkaar krijg om de grill te veranderen en die uitlaat en spoiler te monteren ben ik al lang blij :lol:

Mvg,
Ruud

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 01 feb, 2004 14:31

Is echt niet moeilijk om zelf te monteren hoor zo'n achterspoiler. Je moet alleen een beetje secuur zijn.

Hengeveld
Geregistreerd lid

Bericht door Hengeveld » vr 20 feb, 2004 16:23

Gaat dit maken van zo'n gril ook zo makkelijk voor een 9000 CS?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 20 feb, 2004 19:33

Hengeveld dit is goed te doen.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » vr 20 feb, 2004 23:56

marky schreef:Ik sluit me aan bij B235R, al vind ik het wel een lullige opmerking...
MXL schreef:
Het feit dat de logo's erin zitten, hoeft niet te betekenen dat het de originele saab velgen zijn.

idd, en ze komen mij ook niet echt bekend voor zijnde origineel. maar je hebt wel een punt beter wel als helemaal geen lichtmetaal.

:offtopic: Hoezo lullige opmerking? :offtopic:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 22 feb, 2004 4:20

Dat slaat terug op de eerste reply.... Als het onderwerp gaas in de grill is, moet je niet gaan zeuren dat je zijn velgen maar niets vindt. Dit zijn zo van die reacties waar niemand op zit te wachten...

Plaats reactie