Ruud schreef:Ik heb een Saab 900ng, en ik wil hem graag een iets sportiever uiterlijk geven.
We moeten even uitgaan van de relatief kleine foto van je avatar. Een voor- en achterspoiler geven een NG900 een wat sportievere 'look'.
Een originele achterspoiler is gebruikt nog wel te krijgen, de exemplaren op een 9-3 zijn hetzelfde. Na montage van de spoiler lijkt de achterkant wat breder en minder bol.
Het vinden van een voorspoiler zal moeilijker zijn. De voorspoilers zaten onder de Talladega en Carlsson modellen. Op de sloop zijn deze spoilers nauwelijks te vinden.
Het monteren van verlagingsveren (in combinatie met de juiste dempers!) geeft je 900 ook een sportiever aanzien. Dit is echter vrij prijzig. Een voordeel is de verbeterde wegligging.
De chroom strips op de bumper staan misschien wel sjiek, maar gaan na verloop van tijd verkleuren. Ze zijn makkelijk te demonteren (zitten met een veertje aan de binnenkant van de bumper vast) en zonder strips ziet zo'n bumper er wat eigentijdser uit. Er zijn ook zwarte strips te verkrijgen, deze zaten op de laatste serie NG900 modellen.
Een sportief uitlaateinde van beschaafde proporties doet optisch ook veel. Een nadeel is wel dat je bij de 900 bumpers de uitlaat bijna tot aan de achterste demper kan zien. Een te kort uitlaateinde zal juist afbreuk doen aan de auto.
Een verlengd 'Viggen' uitlaateinde staat mooi onder een NG900. Een origineel Viggen uitlaateinde van SAAB is te kort. Bij een 9-3 Viggen zie je dat niet omdat de bumper er aan de zijkant overheen valt. Gemonteerd onder een 900 geeft het een wat apart effect. Je ziet het uitlaateinde overgaan in een ronde zwarte pijp, waardoor het wat goedkoop aandoet.
Bij Exhaust Power Supply in Groningen heb ik een uitlaat in Viggenlook laten maken waarbij het rvs sierstuk doorliep tot aan de demper.
Het ronde 3" uitlaateinde van JT is niet zo mooi.
De originele SAAB velgen op de foto zijn inmiddels vervangen door niet-SAAB velgen
met SAAB logo

.