Hoeveel pk zou er in zitten

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
John.K
Geregistreerd lid

Hoeveel pk zou er in zitten

Bericht door John.K » do 11 aug, 2005 21:10

Ok box zit er in ennu.... :shock: :twisted: 8)
Wow dat gaat af zeg.
Trek tot halverwege rood en loopt na ongeveer 6 seconden terug naar een kwart rood waar hij blijft.
Pakt echt als een bezetene op, moet nu echt een drukmeter inbouwen want ik denk dat ik dicht op of over de grens zit.
Heb gelijk mijn dikkere (1992) buizen er in gezet.
Iemand die een reeële gok durft te maken bt aantal pk's?

1989 900T8 geen kat
wastegate klein beetje hoger gezet.
Open K&N filter
dikkere inlaatbuizen uit een 1992er.
intercooler (logisch)
group9 stage3 red box

moet mijn turbo nog vervangen maar wacht tot deze de geest geeft heb nog een 9000 turbo liggen (TB0356) weet alleen niet zeker of ie past.

Groet

John
PS: waar blijft mn spaghetti uitlaat, kan ik dat gelijk combineren met een "beter"uitlaatsysteem :)

tgremlin
Geregistreerd lid

Re: Hoeveel pk zou er in zitten

Bericht door tgremlin » do 11 aug, 2005 21:12

John.K schreef:PS: waar blijft mn spaghetti uitlaat, kan ik dat gelijk combineren met een "beter"uitlaatsysteem :)
Daar wordt aan gewerkt :wink:

gertjan
Donateur
Donateur

Bericht door gertjan » do 11 aug, 2005 21:50

Gaaf.

Kijk je nu alleen wel uit dat je vrouw hem niet zomaar meeneemt het dorp in :lol: :lol:
Anders moet ik mijn zoontje voortaan met de auto naar school brengen :wink:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 11 aug, 2005 22:30

Heftig!! Ik ben zelf te schijterig om mijn auto zo zwaar te tunen ( is mijn daily driver) Mijn natte vingerwerk: 155 pk + 30 pk

misschien leuk om eens met een paar mensen een vermogensbank af te huren? :P

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 12 aug, 2005 9:48

Ik ga mee met Sickbock +/-180 pk en ga maar uit van 300nm koppel.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 12 aug, 2005 16:18

Niet dat ik het enthousiasme wil temperen maar het is altijd minder dan je denkt. Meten is weten, dus hop op de dynojet/vermogensbank met dat ding. Cijfers en grafieken willen we zien.

The bullshit stops when the dyno talks!

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 12 aug, 2005 19:33

marq101 schreef:The bullshit stops when the dyno talks!
waarbij meer dan de helft ook weer geen betrouwbare uitslag geeft :lol:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 12 aug, 2005 19:40

Mijn auto had voor alle verbouwingen 156 pk en 262 nm gemeten op de dynojetbank bij Ruud frederiks.
Toen alleen catalysator verwijderd dus de schatting is reeel.
Maar ik ben het met je eens dat de testbank niet liegt.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 12 aug, 2005 20:16

Het mooist is een MAHA bank die krukas pk meet, en niet berekend (dynojet)

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 12 aug, 2005 21:47

B235R schreef:
waarbij meer dan de helft ook weer geen betrouwbare uitslag geeft :lol:
Ja, over vermogensbanken kan je ook weer een hele vette thread beginnen en veel discussie krijgen. Meet je aan de kruk, meet je aan de koppeling, meet je aan de bak et cetera et cetera. Welke standaard yada, yada, yada. Hoe meet je, wat meet je enzovoorts

Ik ga er niet van uit dat vermogensbanken echt onbetrouwbaar zijn maar eerder dat je niet weet wat ze precies meten.
Ik vertrouw best op de dynojetbanken. Ruud Freriks uit Goes is zeer betrouwbaar. Maar je moet denk ik geen appelen met peren vergelijken. Kortom, de uitslag van een Fuchsbank moet je niet zomaar vergelijken met een dynojetbank of zo'n watergeremd ding. Het is allemaal een kwestie van interpretatie en een ruime marge voor de uitslag.

Meet een dynojetbank 200 pk aan de wielen dan zeg je het denk ik het beste als je zegt dat die auto +/- 200pk aan de wielen heeft. Iedere omrekening naar de kruk is arbitrair denk ik.

Als er op dit forum iemand is die er meer over kan vertellen dan zou dat misschien wel leuk zijn

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » vr 12 aug, 2005 22:22

marq101 schreef:Meet een dynojetbank 200 pk aan de wielen dan zeg je het denk ik het beste als je zegt dat die auto +/- 200pk aan de wielen heeft. Iedere omrekening naar de kruk is arbitrair denk ik.
Ik ben het hier redelijk mee eens. Laat ik beginnen met te stellen dat ik er niet veel van weet, maar er valt best wat te beredeneren.

Het maakt niet echt uit hoeveel PK een auto vanaf het motorblok (waar dan ook gemeten) kan genereren. Uiteindelijk is voor de prestatie van de auto bepalend hoeveel van die beschikbare PK's er werkelijk effectief op het wegdek komen. Vandaar ook dat elke onderstel-configuratie gewoon een grens heeft m.b.t. het vermogen wat daadwerkelijk in prestatie kan worden omgezet. Ga je verder tunen, opvoeren, etc. dan heeft dat geen nut als het onderstel, aandrijftrein en dergelijke niet ook worden aangepast.

Kortom, volgens mij is dus het vermogen dat aan de wielen gemeten wordt redelijk bepalend voor de prestatie van de auto.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » vr 12 aug, 2005 22:33

PK´s meet je niet in een keer met de vermogens bank, met de vermogensbank meet je de snelheid in de wielen.
Hier zijn berkeningen voor alleen mijn vakantie duurt al zo lang dat ik niks meer weet
Als je dit dan allemaal berekent hebt, heb je het aantal KW van de motor, dit kun je weer omrekenen naar PK´s en als je de straal van de krukas weet een het toerental dan kun je het koppel hier ook weer mee bereken.
Ik heb hier verschijdene tets mee gedaan op de vermogensbank, en heb dit ook berekent, ik heb hier ook versalgen van gemaakt, en les in gehad.
Ik heb het alleen niet meer allemaal bij de hand en het staat ook niet vris meer in mijn geheugen,
Ik heb hier zelfs een keer een verslag over gemaakt met als voorbeeld auto een Saab 9-5 2.0t

Misschien is dit over het alegemeen wel bekent maar k zet heter toch nog ff neer.

Het koppel is te berekenen door de formule T = F * r.
Hierin is:
T = Koppel in Nm
F = Kracht in N (Dat is de kracht die van uit de cilinder op de krukcirkel werkt.)
R = Krukstraal in meters

Je kunt het vermogen vervolgens berekenen door de formule P = T * 2pie * n
Hierin is:
P = Vermogen in Kw
T = Koppel in Nm
n = toerental

Heel jammer dat ik die berkeningen niet meer heb, en dat de vakantie al zo lang duurt dat ik niks meer weet :x

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 13 aug, 2005 1:22

marq101 schreef: Ik ga er niet van uit dat vermogensbanken echt onbetrouwbaar zijn maar eerder dat je niet weet wat ze precies meten.
Ik vertrouw best op de dynojetbanken. Ruud Freriks uit Goes is zeer betrouwbaar. Maar je moet denk ik geen appelen met peren vergelijken. Kortom, de uitslag van een Fuchsbank moet je niet zomaar vergelijken met een dynojetbank of zo'n watergeremd ding. Het is allemaal een kwestie van interpretatie en een ruime marge voor de uitslag.

Meet een dynojetbank 200 pk aan de wielen dan zeg je het denk ik het beste als je zegt dat die auto +/- 200pk aan de wielen heeft. Iedere omrekening naar de kruk is arbitrair denk ik.

Als er op dit forum iemand is die er meer over kan vertellen dan zou dat misschien wel leuk zijn
ik heb diverse testbanken meegemaakt, maar zo'n maha bank is gewoon erg realistisch. bijvoorbeeld die van freddy cane uit gorredijk.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 13 aug, 2005 1:43

Oostland schreef:PK´s meet je niet in een keer met de vermogens bank, met de vermogensbank meet je de snelheid in de wielen.
Hier zijn berkeningen voor alleen mijn vakantie duurt al zo lang dat ik niks meer weet
Als je dit dan allemaal berekent hebt, heb je het aantal KW van de motor, dit kun je weer omrekenen naar PK´s en als je de straal van de krukas weet een het toerental dan kun je het koppel hier ook weer mee bereken.
Ik heb hier verschijdene tets mee gedaan op de vermogensbank, en heb dit ook berekent, ik heb hier ook versalgen van gemaakt, en les in gehad.
Ik heb het alleen niet meer allemaal bij de hand en het staat ook niet vris meer in mijn geheugen,
Ik heb hier zelfs een keer een verslag over gemaakt met als voorbeeld auto een Saab 9-5 2.0t

Misschien is dit over het alegemeen wel bekent maar k zet heter toch nog ff neer.

Het koppel is te berekenen door de formule T = F * r.
Hierin is:
T = Koppel in Nm
F = Kracht in N (Dat is de kracht die van uit de cilinder op de krukcirkel werkt.)
R = Krukstraal in meters

Je kunt het vermogen vervolgens berekenen door de formule P = T * 2pie * n
Hierin is:
P = Vermogen in Kw
T = Koppel in Nm
n = toerental

Heel jammer dat ik die berkeningen niet meer heb, en dat de vakantie al zo lang duurt dat ik niks meer weet :x
Ik mis weerstand in de berekening :?: De bovenstaande berekening gaat uit van 100% rendement, maar dat is natuurlijk niet zo...

joachiem
Geregistreerd lid

Re: Hoeveel pk zou er in zitten

Bericht door joachiem » zo 14 aug, 2005 10:14

John.K schreef:Ok box zit er in ennu.... :shock: :twisted: 8)
Wow dat gaat af zeg.
Trek tot halverwege rood en loopt na ongeveer 6 seconden terug naar een kwart rood waar hij blijft.
Pakt echt als een bezetene op, moet nu echt een drukmeter inbouwen want ik denk dat ik dicht op of over de grens zit.
Heb gelijk mijn dikkere (1992) buizen er in gezet.
Iemand die een reeële gok durft te maken bt aantal pk's?

1989 900T8 geen kat
wastegate klein beetje hoger gezet.
Open K&N filter
dikkere inlaatbuizen uit een 1992er.
intercooler (logisch)
group9 stage3 red box

moet mijn turbo nog vervangen maar wacht tot deze de geest geeft heb nog een 9000 turbo liggen (TB0356) weet alleen niet zeker of ie past.

Groet

John
PS: waar blijft mn spaghetti uitlaat, kan ik dat gelijk combineren met een "beter"uitlaatsysteem :)

Woh half in het roode!
Denk dat je ckers tegen je fuel cut aan zit.
Bij een 16v ftp is de fuel cut bij 1,1bar en bij een 8klepper ook?
Een turbo druk meter zou ik ckers wel inbouwen dan kun je aan de hand van je eind druk je basis boost ook goed afstellen want begrijp dat je hem nu iets hoger hebt gedraaid met de natte vinger?
Ik denk dat je met die apc wel een paar pk extra hebt :wink:

Plaats reactie