Vermogen getest.
-
Sjaak
- Geregistreerd lid
Vermogen getest.
Ik heb afgelopen Dinsdag het vermogen van mijn 9-3(21 februari kan ik nl niet)met Maptun stage1 laten testen,en het viel me om eerlijk te zijn een beetje tegen, bij de eerste run gaf hij 198pk en een koppel van 327Nm bij 3589 toeren waarop die man voorstelde om te proberen het een beetje op te krikken.
Dit resulteerde in 5 runs met als eindresultaat 207pk en een koppel van 367Nm bij 3384 toeren, wat hij heeft bereikt door in het middelste slangetje van het magneetventiel een t-stukje aan te brengen waar dan weer een soort ventieltje opzit.En het verschil in trekkracht is indrukwekkend,dus ik ben als een tevreden mens weer naar huis teruggekeerd.
p.s ik wilde de grafieken toevoegen maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
Dit resulteerde in 5 runs met als eindresultaat 207pk en een koppel van 367Nm bij 3384 toeren, wat hij heeft bereikt door in het middelste slangetje van het magneetventiel een t-stukje aan te brengen waar dan weer een soort ventieltje opzit.En het verschil in trekkracht is indrukwekkend,dus ik ben als een tevreden mens weer naar huis teruggekeerd.
p.s ik wilde de grafieken toevoegen maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
-
B235R
- Lid van verdienste
Re: Vermogen getest.
klinkt lekker
als je die vermogensuitdraai online wilt zetten dan moet je ze ff inscannen, afbeelding online plaatsen op een stukje webspace, daarna met de BBcode tags de link plaatsen in je bericht!
als je die vermogensuitdraai online wilt zetten dan moet je ze ff inscannen, afbeelding online plaatsen op een stukje webspace, daarna met de BBcode tags de link plaatsen in je bericht!
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het aantal pk is misschien minder dan je had verwacht, maar 367 Nm koppel is ontzettend veel. Als ik dat aantal haal op 21 februari, ben ik meer dan tevreden.
-
Marc
- Lid van verdienste
Hallo Sjaak,
Dat is interessant om weten! Op wat voor een testbank heb je hem gezet? Hoeveel vermogen had je aan het wiel?
Ff nog iets anders, dat ventieltje waar je het over hebt, lijkt dat ongeveer op dit?

Ik vermoed van wel, dit is wat men noemt een manual boost controller. Deze is een aangepaste versie om ook op T7 systemen te werken.
Het monteren van deze klep is echter wel niet zonder risico, met in het slechtste geval motorschade tot gevolg.
Wanneer trionic 'knock' detecteerd, zal deze de ontsteking, de turbodruk en nog iets waar ik even niet op kan komen, aanpassen om dit te voorkomen. Met deze boost controller kan de trionic de turbodruk niet meer aanpassen! In sommige gevallen zal het pingelen van de motor dus niet vermeden kunnen worden.
Ook moet ik toegeven dat je koppel gigantisch hoog is, zeker voor een stage 1. Weet je toevallig ook wat je maximale turbodruk nu is? Een te hoge turbodruk met je huidige setup kan leiden tot schade aan de cat en/of de turbo.
Nu is het perfect mogelijk dat je van bovenstaande problemen nooit last gaat hebben, maar op diverse fora heb ik al verhalen gelezen van motorschade icm deze boost controller, vandaar dat ik het hier even neerzet.
Marc
Dat is interessant om weten! Op wat voor een testbank heb je hem gezet? Hoeveel vermogen had je aan het wiel?
Ff nog iets anders, dat ventieltje waar je het over hebt, lijkt dat ongeveer op dit?

Ik vermoed van wel, dit is wat men noemt een manual boost controller. Deze is een aangepaste versie om ook op T7 systemen te werken.
Het monteren van deze klep is echter wel niet zonder risico, met in het slechtste geval motorschade tot gevolg.
Wanneer trionic 'knock' detecteerd, zal deze de ontsteking, de turbodruk en nog iets waar ik even niet op kan komen, aanpassen om dit te voorkomen. Met deze boost controller kan de trionic de turbodruk niet meer aanpassen! In sommige gevallen zal het pingelen van de motor dus niet vermeden kunnen worden.
Ook moet ik toegeven dat je koppel gigantisch hoog is, zeker voor een stage 1. Weet je toevallig ook wat je maximale turbodruk nu is? Een te hoge turbodruk met je huidige setup kan leiden tot schade aan de cat en/of de turbo.
Nu is het perfect mogelijk dat je van bovenstaande problemen nooit last gaat hebben, maar op diverse fora heb ik al verhalen gelezen van motorschade icm deze boost controller, vandaar dat ik het hier even neerzet.
Marc
-
Maarten
- Lid van verdienste
Er zijn twee soorten MBC's, een bleedvalve en een Dawes valve.
Het onderdeel op de foto in de post van Marky is zo te zien een Dawes valve. Binnenin zit een kogeltje dat de vacuumleiding naar de selenoid blokkeert. Het kogeltje wordt tegengehouden door een veer. Bij voldoende boost kan de kogeltje weggedrukt worden.
De Dawes valve wordt gebruikt om turbo sneller op gang te krijgen. Bij de standaard setup stuurt de selenoidvalve de wastegate al bij vrij lage druk een beetje open. Doordat er nu uitlaatgassen langs de turbo worden geleid, komt deze niet zo snel op gang als eigenlijk zou kunnen.
Als het kogeltje van de Dawes valve de bij lage boost de vacuumleiding van de selenoid blokkeert, wordt de wastegate niet opengezet waardoor de turbo sneller op gang komt. Wordt de druk hoger, dan wordt het kogeltje weggedrukt en gaat de wastegate door de druk die nu wél waargenoemen wordt open.
Een Dawes wordt in serie ingebouwd na de selenoid, niet in plááts van de selenoid.
Het werkt zowel bij T5 als T7.
Een bleedvalve van Abbott. Abbott Racing koopt deze gewoon bij Forge. Als je zo'n onderdeel wil hebben, haal dan een Forge bij Biesheuvel Autosport, dat bespaart je de nodige euro's

Een bleedvalve vervangt de selenoid valve. De selenoid valve is een magneetventielklep die aangestuurd wordt door de ECU. Als de ECU denkt dat de wastegate open moet om turbodruk te verminderen, laat hij de selenoid druk weglekken naar de wastegate actuator waardoor de wastegate (gedeeltelijk) open gaat.
Als je de selenoid vervangt door een bleedvalve MBC, kan de ECU de selenoid niet meer aansturen. De hoeveelheid druk die naar de wastegate gaat, stel je nu handmatig in met de stelschroef bovenop.
Mocht de motor nu gaan pingelen, kan de ECU de turbodruk niet verminderen om het op te lossen. Gelukkig is Trionic zo slim dat het andere middelen inzet (ontstekingstijdstip vernanderen en extra brandstof in de cylinder dumpen om te koelen) om schade te voorkomen. Het belangrijkste middel om motorschade door pingelen te voorkomen schakel je uit. Regel je de MBC op een gematigde druk af, dan is het risio echter vrij klein.
Dit werk alleen bij T5 versies. Hierbij neemt de ECU druk in het inlaatspruitstuk als uitgangspunt om alles te regelen.
Bij T7 versies zal dit niet werken. Er is namelijk een voorgeprogrammeerde hoeveelheid koppel die bereikt wordt. Ga je met een MBC de turbodruk opvoeren, dan zal de ECU dit compenseren door de electronische gasklep iets meer te sluiten zodat toch het geprogrammeerde koppel bereikt wordt. Het netto resultaat van de MBC is dan een hetere turbo, maar niet meer kracht.
Het onderdeel op de foto in de post van Marky is zo te zien een Dawes valve. Binnenin zit een kogeltje dat de vacuumleiding naar de selenoid blokkeert. Het kogeltje wordt tegengehouden door een veer. Bij voldoende boost kan de kogeltje weggedrukt worden.
De Dawes valve wordt gebruikt om turbo sneller op gang te krijgen. Bij de standaard setup stuurt de selenoidvalve de wastegate al bij vrij lage druk een beetje open. Doordat er nu uitlaatgassen langs de turbo worden geleid, komt deze niet zo snel op gang als eigenlijk zou kunnen.
Als het kogeltje van de Dawes valve de bij lage boost de vacuumleiding van de selenoid blokkeert, wordt de wastegate niet opengezet waardoor de turbo sneller op gang komt. Wordt de druk hoger, dan wordt het kogeltje weggedrukt en gaat de wastegate door de druk die nu wél waargenoemen wordt open.
Een Dawes wordt in serie ingebouwd na de selenoid, niet in plááts van de selenoid.
Het werkt zowel bij T5 als T7.
Een bleedvalve van Abbott. Abbott Racing koopt deze gewoon bij Forge. Als je zo'n onderdeel wil hebben, haal dan een Forge bij Biesheuvel Autosport, dat bespaart je de nodige euro's

Een bleedvalve vervangt de selenoid valve. De selenoid valve is een magneetventielklep die aangestuurd wordt door de ECU. Als de ECU denkt dat de wastegate open moet om turbodruk te verminderen, laat hij de selenoid druk weglekken naar de wastegate actuator waardoor de wastegate (gedeeltelijk) open gaat.
Als je de selenoid vervangt door een bleedvalve MBC, kan de ECU de selenoid niet meer aansturen. De hoeveelheid druk die naar de wastegate gaat, stel je nu handmatig in met de stelschroef bovenop.
Mocht de motor nu gaan pingelen, kan de ECU de turbodruk niet verminderen om het op te lossen. Gelukkig is Trionic zo slim dat het andere middelen inzet (ontstekingstijdstip vernanderen en extra brandstof in de cylinder dumpen om te koelen) om schade te voorkomen. Het belangrijkste middel om motorschade door pingelen te voorkomen schakel je uit. Regel je de MBC op een gematigde druk af, dan is het risio echter vrij klein.
Dit werk alleen bij T5 versies. Hierbij neemt de ECU druk in het inlaatspruitstuk als uitgangspunt om alles te regelen.
Bij T7 versies zal dit niet werken. Er is namelijk een voorgeprogrammeerde hoeveelheid koppel die bereikt wordt. Ga je met een MBC de turbodruk opvoeren, dan zal de ECU dit compenseren door de electronische gasklep iets meer te sluiten zodat toch het geprogrammeerde koppel bereikt wordt. Het netto resultaat van de MBC is dan een hetere turbo, maar niet meer kracht.
-
Marc
- Lid van verdienste
Bedankt voor de correctie, Maarten, weer wat bijgeleerd vandaag 
-
Sjaak
- Geregistreerd lid
Ik heb de diverse foto,s van de ventieltjes gezien maar bij mij zie ik aan het uiteinde van het slangetje allen maar een messingkleurig puntje ,net zoiets als bij een autoventiel en zonder stelmogelijkheid,en het zit in het slangetje dwz er steekt niets buiten het slangetje.Ik heb inmiddels ook ongevraagd een mailtje van A&Pcars gehad waarin ze me vragen de vermogensgrafiek naar hun toe te sturen zodat zij er mee naar Maptun kunnen gaan en me alsnog 225pk bezorgen,en ze raden me ook aan om het t-stukje te verwijderen(kijk dat noem ik nou service).Ik ga me volgende week in verbinding stellen met diegene die de tests gedaan heeft om hem te vragen wat hij nou precies gedaan heeft en of het volgens hem enig risico inhoud,want hij kwam op mij erg professioneel over.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Een professioneel gemonteerde en afgestelde MBC kan (binnen bepaalde grenzen) geen kwaad. Maak je daarover geen zorgen. Het beste blijft echter om alles via de software te laten regelen.
Erg attent van de leverancier van je MapTun ECU om meteen te reageren.
Erg attent van de leverancier van je MapTun ECU om meteen te reageren.
-
Erik
- Lid van verdienste
Een vraagje mjnerzijds.
dat vermogen en koppel wordt toch gemeten aan de wielen??
Ik neem aan dat wat maptun opgeeft het vermogen is dat het blok levert?
Dus verliezen in aanmerking genomen is het toch niet echt een raar vermogen?
dat vermogen en koppel wordt toch gemeten aan de wielen??
Ik neem aan dat wat maptun opgeeft het vermogen is dat het blok levert?
Dus verliezen in aanmerking genomen is het toch niet echt een raar vermogen?
-
Sjaak
- Geregistreerd lid
Ik heb inmiddels bericht teruggehad van A&Pcars dat het volgens Maptun geen fout in de ECU is maar dat het volgens hun kan zitten in de DI-cassette en dan met name de pingelsensor.Ze gaan nu bij Maptun de powercurve analyseren en dan kan ik een afspraak maken bij A&P cars om een en ander recht te laten zetten
Erik:Het vermogen en koppel is bij mij gemeten aan de krukas,was het maar waar dat dit het vermogen aan de wielen was,ik geloof dat het verlies minimaal 10% is.
Marky en Maarten,bedankt voor jullie technisch advies nu weet ik weer waarom dit forum bestaansrecht heeft.
Erik:Het vermogen en koppel is bij mij gemeten aan de krukas,was het maar waar dat dit het vermogen aan de wielen was,ik geloof dat het verlies minimaal 10% is.
Marky en Maarten,bedankt voor jullie technisch advies nu weet ik weer waarom dit forum bestaansrecht heeft.
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Niet helemaal waar: het vermogen wordt gemeten aan de wielen en vervolgens wordt er (eventueel door de auto te laten 'rollen' op de bank met de motor afgekoppeld en te kijken hoeveel vermogen daarvoor nodig is) een correctiefactor op losgelaten waarmee je op een geschat vermogen aan de krukas komt. Tenzij je je motor hebt laten uitbouwen en op een motorproefbank hebt gezet, natuurlijk...Sjaak schreef:
Voor de tuning kan je het beste uitgaan van het aan de wielen gemeten vermogen - het 'berekende' krukasvermogen kan misleidend zijn.
Alle 'cijfertjes' van de rollenbank zijn niet méér dan een indicatie omdat de omstandigheden nooit hetzelfde zijn als tijdens een andere run op een andere bank - het enige dat je zeker weet is hoeveel je wint of verliest met afstellingen/wijzigingen die je tijdens dezelfde rollenbanksessie tussen twee metingen maakt.
Het vermogensverlies zal bij een voorwielaangedreven auto met dwarsgeplaatste motor zo tussen de 13-15% bedragen. Bij de klassieke 900 (in de lengte geplaatste motor, primaire aandrijving d.m.v. kettingen) zal het eerder 17-20% zijn, en bij de meeste auto's met de motor voorin en aandrijving op de achterwielen zal dat ook ongeveer in die koers liggen. Ver bóven de 20% vermogensverlies komt alleen voor bij vierwielaangedreven auto's...
-
Sjaak
- Geregistreerd lid
Dankjewel 900T-R voor je duidelijke uitleg en ik ben het met je eens ,het heeft alles met de omstandigheden te maken,want toen er wat water werd gesprayd op enkele sensoren was het vermogen ook al bijna 5pk meer.
-
turboflix
- Donateur

hee lachuh.. doe mij 4 spuitbussen voor als ik moet accelereren..Sjaak schreef:Dankjewel 900T-R voor je duidelijke uitleg en ik ben het met je eens ,het heeft alles met de omstandigheden te maken,want toen er wat water werd gesprayd op enkele sensoren was het vermogen ook al bijna 5pk meer.
-
Sjaak
- Geregistreerd lid
Ik verkoop ze voor 8.99 euro per 750ml,dus kom maar op met je bestelling.
-
Sjaak
- Geregistreerd lid
Het probleem is opgelost,ik ben gisteren bij A&Pcars geweest en na diverse testen kwam Toni erachter dat de basisdruk nog steeds te laag stond,nadat die verhoogd was kwam hij(de auto niet Toni)wel op een piekbelasting van 1,2 bar.En ben ik weer glimmend van plezier naar huis gereden ik heb geprobeerd om niet boven de 140 km/u te komen maar dat is toch 160km/u geworden,en ik denk dat van 160 naar 170km/u ongeveer 3sec in beslag nam,dus mij hoor je niet klagen.En de kosten waren 0,00 euro kijk dat noem ik nou service.