ik heb gehoort als je uitlaat lek is dat het niet goed is voor de turbo
en dat je het merkt met rijden behalve het geluid dan
klopt dat
lekke uitlaat
-
MXL
- Geregistreerd lid
Hangt er een beetje vanaf waar het lek zit. De verder het lek naar achteren zit, de minder het effect voor de motor is. De meeste lekken komen voor ter hoogte van de einddemper, dit is logisch gezien het feit dat de uitlaat hier over het algemeen kouder is, en er daardoor meer vocht en zuur achterblijft. Van een lek ter hoogte van de achterdemper zal de motor weinig last hebben, van een lek ter hoogte van je downpipe wel.
-
manx
- Geregistreerd lid
Bij mij was een lekke EINDdemper er de oorzaak van dat mijn turbodruk een heel eind wegzakte. Standaard piekt mijn LPT op 0,6 bar en daar bleef 0,3 bar van over (en daar moest de motor flink wat toeren voor maken).
Na reparatie (lees vervanging van de einddemper) was de turbodruk weer helemaal normaal.
Na reparatie (lees vervanging van de einddemper) was de turbodruk weer helemaal normaal.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Heb je inmiddels de oorzaak van je te lage druk, NA je upgrade, gevondenmanx schreef:Bij mij was een lekke EINDdemper er de oorzaak van dat mijn turbodruk een heel eind wegzakte. Standaard piekt mijn LPT op 0,6 bar en daar bleef 0,3 bar van over (en daar moest de motor flink wat toeren voor maken).
Ben wel benieuwd.
Gr.Paul
-
manx
- Geregistreerd lid
Nee Paul, daar ga ik a.s. maandag (1 mei) voor op onderzoek (samen met de persoon die mij de upgrade heeft geleverd). Onderzoek door zaken uit te sluiten.
Ik heb jouw tekening en ervaring + de ervaring van Loek (Sneeuwitje) erbij genomen en je moet weten dat wanneer ik de slangetjes van de Wastegate (1) en Retour (3) beide los trek, ik MEGA veel power krijg. De turbodruk wordt bij het acceleren opgevoerd naar 2 bar totdat de ECU ingrijpt en een fuel cut geeft. Heel onprettig, die fuel cut, waar wel noodzakelijk natuurlijk....
Anders dan bij jou, kreeg ik niet op 1,6 bar een fuel cut, die kwam bij mij pas bij 2 bar. Maar ik denk dat zo'n fuel cut een combi is n.a.v. toerental en turbodruk.
Nu, ik vind die power wel lekker (echt VEEL kracht) en verslavend, dus ik laat nog even die slangetjes los (alleen die van de Compressor (3) zit nog aan de APC), beheers ik mijn rechtervoet en loer ik naar mijn turbodrukmeter tot die 1,5 bar bereikt.
Kortom, dit kan betekenen dat:
1. de ECU niet de juiste de min-waardes doorgeeft aan de APC (zoals in de beschrijving staat), zodat druk niet goed wordt geregeld tussen Wastegate en Retour
2. de software upgrade er feitelijk gewoon niet inzit of dus niet werkt
3. de APC defect is
4. er iets mis is met de actuator van de Wastegate
5. misschien vergeet ik wel iets....?
Enfin, het wordt maandag een interessant dagje sleutelen...
Ik heb jouw tekening en ervaring + de ervaring van Loek (Sneeuwitje) erbij genomen en je moet weten dat wanneer ik de slangetjes van de Wastegate (1) en Retour (3) beide los trek, ik MEGA veel power krijg. De turbodruk wordt bij het acceleren opgevoerd naar 2 bar totdat de ECU ingrijpt en een fuel cut geeft. Heel onprettig, die fuel cut, waar wel noodzakelijk natuurlijk....
Anders dan bij jou, kreeg ik niet op 1,6 bar een fuel cut, die kwam bij mij pas bij 2 bar. Maar ik denk dat zo'n fuel cut een combi is n.a.v. toerental en turbodruk.
Nu, ik vind die power wel lekker (echt VEEL kracht) en verslavend, dus ik laat nog even die slangetjes los (alleen die van de Compressor (3) zit nog aan de APC), beheers ik mijn rechtervoet en loer ik naar mijn turbodrukmeter tot die 1,5 bar bereikt.
Kortom, dit kan betekenen dat:
1. de ECU niet de juiste de min-waardes doorgeeft aan de APC (zoals in de beschrijving staat), zodat druk niet goed wordt geregeld tussen Wastegate en Retour
2. de software upgrade er feitelijk gewoon niet inzit of dus niet werkt
3. de APC defect is
4. er iets mis is met de actuator van de Wastegate
5. misschien vergeet ik wel iets....?
Enfin, het wordt maandag een interessant dagje sleutelen...