Gegroefde remschijven

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Alexander
Geregistreerd lid

Gegroefde remschijven

Bericht door Alexander » ma 03 okt, 2005 14:25

Hallo,

Aangezien ik in de stalen remschijven van mijn 99 een lichte slinger heb zitten wil ik ze vervangen. Nu kan ik de standaard schijven bestellen, maar na een positief verhaal over gegroefde schijven op de inspectiedag twijfel ik daarover. Ben vooral op zoek naar remmen die iets meer 'bijten'.

Nog meer mensen met positieve of negatieve ervaringen met gegroefde schijven? Zit nu te denken aan schijven die bij Elkparts besteld kunnen worden.

Alexander

Afbeelding

High quality and fantastic value, award winning Black Diamond performance brake discs are Zinc Phosphate coated, offering long term corrosion protection to non-contact areas. 12 grooves on each disc face ensure strong braking performance time after time. All Black Diamond discs are priced and supplied per pair.

KBD 143 Front discs (solid) for:

Saab 99 - 1982-1984
Saab 90 - all
Saab 900 - 1981-1987

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 03 okt, 2005 16:47

Ik denk dat schijven niet zoveel invloed hebben op de bijterigheid van de remmen. Dan zou je voor race- of sportive remblokken moeten gaan. De groeven in de remschijven zorgen voor een betere koeling dus blijven de remmen langer optimaal presteren onder extreme omstandigheden. Er zijn vast andere forummers die je tips kunnen voor goede remblokken.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 03 okt, 2005 16:58

De samenstelling van blokken zijn belangrijk maar het materiaal van de schijf speelt ook een grote rol. Vooral de combinatie bepaalt de karakteristiek. De groeven voeren overigens ook water af.
Wat je remmen ook aanzienlijk kan verbeteren is het monteren van stalen remleidingen (eigenlijk teflon met een stalen mantel). Zet minder (niet) uit dan de gebruikelijke rubberen leidingen.

Ook van invloed is de diameter van de rempomp maar dat is weer een ander verhaal.

Mijn tip blijven de remblokken van AP Lockheed. Worden tegenwoordig verkocht onder de naam Delphi. Te verkrijgen bij de Brezan. Niet duur en 'bijteriger' dan de originelen van Ate. Dientengevolge ook wat zachter. Andere tip zijn de blokken van Lucas of Ferodo.

M a r c
Geregistreerd lid

Bericht door M a r c » ma 21 nov, 2005 17:53

Ferodo DS2500 of anders EBC Red-Stuff Ceramic. Nóóit de Green-Stuff van EBC nemen, die verpesten je remschijven in no-time....

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » vr 13 jan, 2006 15:27

Het type schijf speelt zeker een rol in hoe goed je blokken aangrijpen. Gegroefd zorgt er tevens voor dat je feen fading tussen je schijven en blokken krijgt. g

Geboord zijn de meningen over verdeeld, maar zolang je dan maar geharde schijven gebruikt zit het wel goed, zeker bij een automaat !

Ik raad je zelf EBC geheel af, en raad je de schijven die Sandtler verkoopt aan icm Ferrodo 2500 blokken voor en 2000 blokken achter. De schijven zou je de RS-serie moeten nemen, die zijn namelijk geboord, gegroefd en tevens gehard :)

Ik rij zelf met zo'n setup op een andere erg snelle auto en kan je verzekeren dat je je gordel voortaan wel om doet voor tijdens het remmen ;)

marcsz
Geregistreerd lid

Bericht door marcsz » vr 13 jan, 2006 21:23

heb schijven en blokken van atd ,eindhoven. de blokken zijn hawk ,schijven???zimmerman?
die bijten veel beter.
heb ze net op mijn 9-3 aero cabrio gezet.wel eerst 200 km inrijden!

Plaats reactie