throttle response verbeteren?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bomique
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 16:09
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door bomique » zo 10 jun, 2012 16:52

Hoi Forummers,

In de eerste plaats kwam ik op dit forum omdat ik een vervelend huilend geluid heb als ik een constante snelheid rijd van 100km per uur en de auto rond de 2000 toeren rijd. Verder vind ik het pedaal gebruik irritant. ik hoef hem maar een mm in te trappen om reactie te krijgen. Maargoed. concreet heb ik last van het geluid wat vervelend is aan je gehoor en je een ongekende koppijn van krijgt als je een uur in de auto rijd. daarnaast trilt het pedaal. dus ik krijg er een gratis verkrampte kuit bij....holadiee.

Ik wil zodoende de modificatie uitvoeren om te kijken wat voor resultaat dit geeft. En met enige enthousiasme begon ik hedenmorgen dan ook. MAar ik heb veel meer leidingen lopen dan men op de tuning laat zien. Ik zie dat Yeffrey tevens een T-stukje heeft maar ik kan niet heel goed zien hoe het systeem er na de modificatie eruit moet komen te zien.

Hier enkele foto's van de huidige situatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb een schema gemaakt van de aansluitingen.

Afbeelding

waarbij

blauw gestippeld : klephuis naar valve
d.groen gestippeld: naar vacuum welke naar slang op blok gaat. zie foto 2
d. groen streep: naar t-stuk splitter
l. groen streep: naar object op blok
rood streep: naar die zogenoemde valve op de intercooler
blauw streep: van T-stik splitter naar valve
L. groen gestippeld naar onbekend (als ik kijk waar hij naartoe gaat zit er ook een klepje tussen maar lijkt naar beneden te gaan?

Wie kan mij svp helpen met een juiste wijze van aansluiten. zoals je ziet wil ik de slangen vervangen want ze zijn redelijk poreus. Hopelijk word ik er na de modificatie wat blijer van. ik hoop op jullie hulp!!

dank miquelle
Historie:
Saab 900 red arrow-wit, Saab 9000 CD-wit, Saab 9000 aero parel, Saab 9-3 2.2 Tid (topauto!!), Saab 9-5 3.0 (drama, uiteindelijk blok kapot),

Nu:
Saab 9-5 2.3 Aero Estate / 2002...

Gebruikersavatar
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

throttle response verbeteren?

Bericht door AR » zo 10 jun, 2012 17:05

Kun je een foto maken van waar licht groen gestippeld naar toe gaat?

Gr. Arco
Speelgoed:
- Saab 9-3 2.0 Stage 5 305/440 MY2001 Steel Grey Metallic
- Porsche 911 Carrera 2 340/380 MY2002 Guards Red
- Ducati ST4s 996 MY2003 Ducati Red
- Yamaha XJ600S Cafe Racer MY1992 Gulf Blue

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door millerman » zo 10 jun, 2012 17:24

Die boeit niet, je kunt niet zien waar dat ding heengaat.
Blauw gestippeld afdoppen, blauw weghalen en rood op het T-stukje zetten waar normaal blauw op komt.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

bomique
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 16:09
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door bomique » zo 10 jun, 2012 17:41

AR schreef:Kun je een foto maken van waar licht groen gestippeld naar toe gaat?

Gr. Arco
Hoi Arco,

De lichtgroen gestippelde gaat eerst naar een klepje. zie het rode op de foto 1...
ik dacht eerst dat ie daarna direct naar beneden ging richting het gas. Maar hij schijnt naar een apparaat onder de driewegklep te gaan. Waar CF op staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik wordt er niet wijze van. Maar tieuke vroeg zich hetzelfde af waar die leiding naartoe ging. ik kan het niet goed zien.
Historie:
Saab 900 red arrow-wit, Saab 9000 CD-wit, Saab 9000 aero parel, Saab 9-3 2.2 Tid (topauto!!), Saab 9-5 3.0 (drama, uiteindelijk blok kapot),

Nu:
Saab 9-5 2.3 Aero Estate / 2002...

bomique
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 16:09
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door bomique » zo 10 jun, 2012 17:43

millerman schreef:Die boeit niet, je kunt niet zien waar dat ding heengaat.
Blauw gestippeld afdoppen, blauw weghalen en rood op het T-stukje zetten waar normaal blauw op komt.
Dank millerman! ik zal eens kijken wat dit brengt! ik houd jullie op de hoogte...

Groet,
Historie:
Saab 900 red arrow-wit, Saab 9000 CD-wit, Saab 9000 aero parel, Saab 9-3 2.2 Tid (topauto!!), Saab 9-5 3.0 (drama, uiteindelijk blok kapot),

Nu:
Saab 9-5 2.3 Aero Estate / 2002...

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door Injectie » zo 10 jun, 2012 18:03

Die gestippelde vanaf het t-stuk gaat naar de kachelklep. Je weet wel die de kachelradiateur van warm water kan voorzien.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door millerman » zo 10 jun, 2012 18:12

Ik zal het anders zeggen: die gestippelde lijn boeit niet voor de mod, gewoon laten zitten. Je kunt met het blote oog (en dus met een camera) niet zien waar dat ding naar toe gaat, zodat een fotootje weinig zal toevoegen.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door BartW » za 05 jan, 2013 18:17

http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... -off-valve

ik kan deze toch ook gebruiken voor de 900 classic Niet? want ik heb nog altijd lst van de uil!

viewtopic.php?f=22&t=115155&p=1290242&h ... l#p1290242

thx
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door Krizzie » za 05 jan, 2013 23:05

Hij past (net op de standaard plek) inderdaad, heb hem zelf ook.

Alleen wegens wat problemen heb ik hem nog niet uitvoerig kunnen testen.. ;-|+

De keren dat ik er wel mee heb kunnen rijden heb ik geen uil kunnen bespeuren though. ;)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door BartW » vr 11 jan, 2013 17:37

weet je ergens waar ik hem goedkoper kan vinden, want met BTW en verzending zit ik al aan 100 euro..
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door Krizzie » vr 11 jan, 2013 19:23

Ophalen bij Gijs?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Robert67
Donateur
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: vr 06 feb, 2009 13:22
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door Robert67 » vr 11 jan, 2013 19:47

Gisteravond bij gijs de glimmende blauwe klepjes in combinatie met throttle respons inkorting en de glimmende dumpvalve gemonteerd; echt merkbaar soepeler, zowel bij gas erop als gas los.

Van 100 tot 200 ging net zo soepel als 200-100 :D
veel citroëns (CX en DS) wat 900tjes en 9-3tjes....
saab 9-5 2.0T (192 PK/300 nm)1998_275.000 X
saab 9-5 2.0T (192 PK/300 nm) AUT SE 2000 X
saab 9-5 2.3 T AERO Estate Hirsch AUT 2003 X
saab 9-5 2.3 T AERO Estate AUT 2004 espresso black Blacktop Stage 3

Gebruikersavatar
graeme
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 20:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door graeme » za 02 feb, 2013 22:17

Ik heb het ook aangepast echter ik voelde niet zo ontzettend veel verschil. Ik heb niet echt last van een zwaar rechter voetje dus echt nodig is het niet. Daarom heb ik het maar weer teruggezet zoals het was.
9-3 2.0 lpt aut. uit 2001
opgeGIJSt naar 225pk

Gebruikersavatar
jan212
Geregistreerd lid
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 28 okt, 2012 11:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door jan212 » wo 03 apr, 2013 16:28

Vandaag eens gekeken onder de kap,was het slangetje vanaf de driewegklep naar de motor losgekomen,degene die je na modificatie afdopt.
Motor deed een beetje raar als je wegrijd.
Was ook net of de wagen niet goed op toeren wou komen,en of hij vermogen kwijt was.
Dus morgen de modificatie van Ice eens even uitvoeren,kijken wat dat geeft.
En dan volgende week mod 6 uitvoeren. :D
9-3 2.0t coupé 2001
stage 1 maptune / 3" downpipe

Gebruikersavatar
jan212
Geregistreerd lid
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 28 okt, 2012 11:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: throttle response verbeteren?

Bericht door jan212 » do 04 apr, 2013 15:25

Ok vandaag de slangetje,s verplaatst volgens schema.
Je kan nu rustiger wegrijden zonder dat de motor protesteert,kouwe motor natuurlijk.
Motor reageert inderdaad vlugger,is niets schokkends,maar het rijd soepeler.
Op naar de volgende Mod. :D
9-3 2.0t coupé 2001
stage 1 maptune / 3" downpipe

Plaats reactie