throttle response verbeteren?
- MISTY
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1240
- Lid geworden op: vr 13 aug, 2004 18:49
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: throttle respnse verbeteren?
Leuke mod lijkt idd te werken.
Mooier oppakken in de lagere toeren
Mooier oppakken in de lagere toeren
fasten your seatbelts!
9-5 aero estate 270pk/420nm T7 suited
9-5 aero estate 270pk/420nm T7 suited
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: throttle respnse verbeteren?
Ik heb 'm ook gedaan, icm alle vacuumslangen vervangen door silicone slangen. Is inderdaad iets fijner rijden. Ik hoor geen bijgeluiden. Mrs.Vyv merkt geen verschil.
- Thieuke
- Donateur (3x)
- Berichten: 7684
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
- Contacteer:
Re: throttle respnse verbeteren?
Helpt dit ook bij koude motor dat je het gas niet zo ver in hoeft te trappen? Die van ons slaat namelijk geheid af als je bij koude start niet voldoende gas geeft (maar juist dan wil ik het nog rustig aan doen)
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987
Saab 900 T16 Project car MY1987
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: throttle respnse verbeteren?
Ik zou zeggen probeer het eens. Het is 5 minuten werk.
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: throttle respnse verbeteren?
Ik heb de modificatie ook een paar dagen op de auto gehad - maar hoorde tussen de 2000 en 3000rpm heel zachtjes "oeoeoeoeoe"; een lang 'oe' geluidje dus, constante toon, misschien taaltechnisch beter te omschrijven als "oooooeeeee". Het was alleen hoorbaar als ik matig optrok, bij flink doortrekken of oude-wijven-optrekken niet. Ik heb de modificatie weer ongedaan gemaakt - en nu is dat gekke geluidje ook weg. Hmmmm, jammer want het leek wel beter te rijden.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Thieuke
- Donateur (3x)
- Berichten: 7684
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
- Contacteer:
Re: throttle respnse verbeteren?
[]
Ja ga ik doen, maar ik moet eerst uitzoeken of ik een T5 of T7 heb, weet het verschil nog niet, dus ben even aan het inlezen hier en daar.
Ja ga ik doen, maar ik moet eerst uitzoeken of ik een T5 of T7 heb, weet het verschil nog niet, dus ben even aan het inlezen hier en daar.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987
Saab 900 T16 Project car MY1987
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: throttle respnse verbeteren?
In je onderschrift staat 9-5... dus T7
[edit]
Mocht het niet lukken, ik woon op een steenworp afstand van Kalmthout.
[edit]
Mocht het niet lukken, ik woon op een steenworp afstand van Kalmthout.
- Thieuke
- Donateur (3x)
- Berichten: 7684
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
- Contacteer:
Re: throttle respnse verbeteren?
Bedankt Vyv, ik kwam er al niet achter, maar dat blijkt nu logisch. 9-5 is dus altijd T7 begrijp ik. Het T5 en T7 verschil (omslagpunt in 2000 zoals ik begrijp) geldt alleen voor 9-3, te herkennen aan rode (T5) of grijze (T7) DI-cassette. (en verder kwam ik dus niet).
En bedankt voor het aanbod, maar probeer het inderaad eerst zelf.
In het verlengde van het topic trouwens het volgende:
Van een kennis van met van een ander forum, een Turbo-specialist, begreep ik dat als je de middelste slang, en klein beetje afknijpt (en dit werkt misschien ook wel voor de T5), de Turbo in het begin, iets sneller opspoelt en naar een hogere druk brengt, waarna de klep de druk weer afregelt op het aantal bar dat gebruikelijk is.
Als voorbeeld standaard: Als je klep ingesteld is op 1 bar, dan zal de turbo normaal gesproken opspoelen naar bijvoorbeeld 1,1 bar, waarna de klep regelt dat de druk weer terugvalt naar 1 bar.
Als je deze slang iets inknijpt (hiermee moet je dan even spelen, want bij teveel afknijpen krijg je een averechts effect), bijvoorbeeld door middel van een slangenklem, of een kunstof verloopstukje (die zijn wat dunner dan de slang zelf), zal de turbo de druk opbouwen tot bijvoorbeeld 1,2 bar waarna de klep de druk weer afregelt op 1 bar.
De duw in je rug zal dan iets heftiger zijn in het begin, totdat de klep de druk heeft bijgeregeld.
Is er iemand die hier iets over kan zeggen? (verstandig, niet verstandig etc.)
PS
of liever een apart topic hiervoor openen?
En bedankt voor het aanbod, maar probeer het inderaad eerst zelf.
In het verlengde van het topic trouwens het volgende:
Van een kennis van met van een ander forum, een Turbo-specialist, begreep ik dat als je de middelste slang, en klein beetje afknijpt (en dit werkt misschien ook wel voor de T5), de Turbo in het begin, iets sneller opspoelt en naar een hogere druk brengt, waarna de klep de druk weer afregelt op het aantal bar dat gebruikelijk is.
Als voorbeeld standaard: Als je klep ingesteld is op 1 bar, dan zal de turbo normaal gesproken opspoelen naar bijvoorbeeld 1,1 bar, waarna de klep regelt dat de druk weer terugvalt naar 1 bar.
Als je deze slang iets inknijpt (hiermee moet je dan even spelen, want bij teveel afknijpen krijg je een averechts effect), bijvoorbeeld door middel van een slangenklem, of een kunstof verloopstukje (die zijn wat dunner dan de slang zelf), zal de turbo de druk opbouwen tot bijvoorbeeld 1,2 bar waarna de klep de druk weer afregelt op 1 bar.
De duw in je rug zal dan iets heftiger zijn in het begin, totdat de klep de druk heeft bijgeregeld.
Is er iemand die hier iets over kan zeggen? (verstandig, niet verstandig etc.)
PS
of liever een apart topic hiervoor openen?
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987
Saab 900 T16 Project car MY1987
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: throttle respnse verbeteren?
Ik zou niks gaan afknijpen... Motormanagement gaat dan proberen bij te regelen, met mss andere verschijnselen tot gevolg, T7 is vrij intelligent wat dat betreft. Als jij meer oempf in je rug wilt bij bepaalde toerentallen dan kan je je T7 ECU laten herprogrammeren Dan pas je het gewoon softwarematig aan.
- millerman
- Donateur (3x)
- Berichten: 12061
- Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: throttle respnse verbeteren?
Dat klepje is bedoeld om onderdruk te creëren wanneer de dumpvalve doorstroomt. Dat membraampje hangt dan los en gaat flubberen. Met de onderdruk wordt dat strak gehouden en heb je geen flubbergeluidjes. Door deze modificatie toe te passen, omzeil je het klepje en reageert alles net een tikkie sneller. Je hoeft immers niet nog met onderdruk dat ding strak te trekken en weer los te laten. Maar een neveneffect kan dus dat flubbergeluidje zijn. Kennelijk klinkt dat als 'oooooooooeeeeeeee'.U-Poll schreef:Ik heb de modificatie ook een paar dagen op de auto gehad - maar hoorde tussen de 2000 en 3000rpm heel zachtjes "oeoeoeoeoe"; een lang 'oe' geluidje dus, constante toon, misschien taaltechnisch beter te omschrijven als "oooooeeeee". Het was alleen hoorbaar als ik matig optrok, bij flink doortrekken of oude-wijven-optrekken niet. Ik heb de modificatie weer ongedaan gemaakt - en nu is dat gekke geluidje ook weg. Hmmmm, jammer want het leek wel beter te rijden.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
- Thieuke
- Donateur (3x)
- Berichten: 7684
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
- Contacteer:
Re: throttle respnse verbeteren?
Ik heb gisteren bij Werner mijn stekker opgehaald, de T7suite is reeds gedownload, nu moet ik de stekker ombouwen en kijken of ik in de ECU kan geraken. Maar ook over dat onderdeel moet ik me vrijwel nog helemaal inlezen. Er wordt dus wel aan gewerkt.Vyv schreef:Ik zou niks gaan afknijpen... Motormanagement gaat dan proberen bij te regelen, met mss andere verschijnselen tot gevolg, T7 is vrij intelligent wat dat betreft. Als jij meer oempf in je rug wilt bij bepaalde toerentallen dan kan je je T7 ECU laten herprogrammeren Dan pas je het gewoon softwarematig aan.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987
Saab 900 T16 Project car MY1987
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: throttle respnse verbeteren?
Ik snap je uitleg, alleen vind ik het nadeel van het 'ooooeeee' geluidje niet opwegen tegen het kleine voordeel van de iets snellere response. Ik erger me namelijk best aan dit soort geluidjes, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.millerman schreef:Dat klepje is bedoeld om onderdruk te creëren wanneer de dumpvalve doorstroomt. Dat membraampje hangt dan los en gaat flubberen. Met de onderdruk wordt dat strak gehouden en heb je geen flubbergeluidjes. Door deze modificatie toe te passen, omzeil je het klepje en reageert alles net een tikkie sneller. Je hoeft immers niet nog met onderdruk dat ding strak te trekken en weer los te laten. Maar een neveneffect kan dus dat flubbergeluidje zijn. Kennelijk klinkt dat als 'oooooooooeeeeeeee'.
Trouwens... bij flubberende rubbertjes hoor je toch meestal "Oh jéé!!", "Nééééé!!" of gewoon "Potverdorie" ... [flauw]
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- millerman
- Donateur (3x)
- Berichten: 12061
- Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: throttle respnse verbeteren?
Ja, dat is inderdaad de afweging die je moet maken.
Of je hoort: "nee echt, normaal is het nooit zo snel!"
Of je hoort: "nee echt, normaal is het nooit zo snel!"
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
- Psychotic
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: di 23 nov, 2004 10:54
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: throttle respnse verbeteren?
Verrek, dat geluid herken ik! Bij mij is bij tuning die klep ook uitgesloten en heb de laatse tijd ook dat 'uilengeluid'. Ik dacht dat het aan mijn bumper lag die niet helemaal lekker zit en daardoor fibraties verookzaakte...U-Poll schreef:Ik heb de modificatie ook een paar dagen op de auto gehad - maar hoorde tussen de 2000 en 3000rpm heel zachtjes "oeoeoeoeoe"; een lang 'oe' geluidje dus, constante toon, misschien taaltechnisch beter te omschrijven als "oooooeeeee". Het was alleen hoorbaar als ik matig optrok, bij flink doortrekken of oude-wijven-optrekken niet. Ik heb de modificatie weer ongedaan gemaakt - en nu is dat gekke geluidje ook weg. Hmmmm, jammer want het leek wel beter te rijden.
Idd best wel aanwezig en irritant dat geluid...
9-3 Viggen 1999 rhd cabrio Monte Carlo yello, origineel 225pk, 350Nm (gestald)
voorheen;
9-3 Viggen 1999 rhd coupé lightning blue, 265pk, 420Nm, getuned in vele opzichten
9-3 SS 1.8t 2003 laserred, G3 tuned: 200pk
9-3 2.0t 2000 lhd ambassy blue, G3 tuned: 235pk
voorheen;
9-3 Viggen 1999 rhd coupé lightning blue, 265pk, 420Nm, getuned in vele opzichten
9-3 SS 1.8t 2003 laserred, G3 tuned: 200pk
9-3 2.0t 2000 lhd ambassy blue, G3 tuned: 235pk
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: throttle respnse verbeteren?
Hmm, morgen ff luisteren... mij is die uil nooit opgevallen.
Cool, Harry Potter & gevolg onder de kap!
Cool, Harry Potter & gevolg onder de kap!