l

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
jpbik
Geregistreerd lid

l

Bericht door jpbik » wo 26 okt, 2005 21:09

llll

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » wo 26 okt, 2005 21:16

Hoe zit het met het koelvloeistofreservoir?! En een tip is om dan het reservoir even te openen en te kijken tot hoe hoog de vloeistof komt.
Zelf heb ik namelijk een keer gehad dat het van de buitenkant van het reservoir net leek alsof het peil op "Max" stond maar dat bleek aanslag aan de binnenkant van het reservoir te zijn. De auto bleek toen een defecte (ouderdom) radiateur te hebben en bijna geen koelvloeistof te bevatten.
Zit er genoeg koelvloeistof in het systeem of is er misschien sprake van een lekkage? Hoe is de radiateur? Zijn er misschien een groot aantal "koelribben" defect en tot slot slaat de fan wel aan als de motor op een flinke temperatuur komt?

Maarten
Lid van verdienste

Re: Motor wordt snel heel warm (Saab 2.0t 2002)

Bericht door Maarten » wo 26 okt, 2005 22:05

jpbik schreef:Ik ben sinds kort in het bezit van een Saab 9-3 2.0t automaat uit 2002 en vind dat de motor in zeer korte tijd heel erg warm wordt.
Staat de koelwatertemperatuurmeternaald (mooi woord voor Scrabble :wink: ) niet horizontaal, maar wijst hij omhoog?

Als je een Tech2 aansluit kan je precies zien of de koelvloeistof te heet wordt, of dat de meter een verkeerde indicatie geeft.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 26 okt, 2005 22:06

Dan zou je in de Sid toch een melding coolant low moeten krijgen?

jpbik
Geregistreerd lid

Bericht door jpbik » wo 26 okt, 2005 22:10

Hallo

De koelwatertemperatuurmeternaald blijft keurig horizontaal naar links staan en loopt niet op, het koelvloeistofniveau heeft ook de juiste stand.

Groet
john

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 26 okt, 2005 22:39

Even ter verduidelijking: waaruit leid je af dat de motor in zeer korte tijd heel erg warm wordt? Vind je dat de naald al erg snel horizontaal staat?

jpbik
Geregistreerd lid

Motor wordt snel heel warm (Saab 2.0t 2002)

Bericht door jpbik » do 27 okt, 2005 20:23

Hallo,

Gevoelsmatig aan de buitenkant van de auto, maar niet aan de hand van de stand van de koelwatertemperatuurmeternaald.

Groet john bik

Kenny
Geregistreerd lid

Bericht door Kenny » do 27 okt, 2005 23:04

Dat is vrij normaal... hoeveel keer ik mijn vingertoppen al heb verbrand na ff starten (+- 2 min) :?

Groetjes,
Kenny

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 28 okt, 2005 10:11

Behalve kracht om een auto aan te drijven, wordt in een motor een groot gedeelte van de energie omgezet in warmte. Het rendement van een verbrandingsmotor is relatief laag vanwege de warmte die vrijkomt. De LPT die je nu hebt levert meer vermogen en produceert daarbij dus ook meer warmte.

Niets om je zorgen over te maken.

Plaats reactie