turbo roodgloeiend

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
bram
Geregistreerd lid

turbo roodgloeiend

Bericht door bram » do 27 okt, 2005 11:00

Vraagje:

Hoe kan het dat ik de Turbo van onze ouwe 3.0 TiD nooit roodgloeiend heb kunnen krijgen, zelfs niet een beetje. Zelfs na lange stukken autobahn en stevig doorrijden op binnenwegen is mij dit niet gelukt.

Bij de 9-5 hoef je maar een paar keer stevig op te trekken en een prachtig Noorderlicht komt onder je motorkap vandaan ( turbo roodgloeiend) en ook bij de 9000 is het niet zo moeilijk

Groeten

DDJ
Geregistreerd lid

Re: turbo roodgloeiend

Bericht door DDJ » do 27 okt, 2005 11:49

bram schreef:Vraagje:

Hoe kan het dat ik de Turbo van onze ouwe 3.0 TiD nooit roodgloeiend heb kunnen krijgen, zelfs niet een beetje. Zelfs na lange stukken autobahn en stevig doorrijden op binnenwegen is mij dit niet gelukt.

Bij de 9-5 hoef je maar een paar keer stevig op te trekken en een prachtig Noorderlicht komt onder je motorkap vandaan ( turbo roodgloeiend) en ook bij de 9000 is het niet zo moeilijk

Groeten
sja, ze maken ze niet meer zoals vroeger he, toen alles beter was :lol:

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » do 27 okt, 2005 12:05

ik snap niet waarom hij niet roodgloeiend werd, want bij volle belasting moet de turbo toch roodgloeiend worden??

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 27 okt, 2005 12:54

verschil benzinemotor - dieselmotor.

Een turbo wordt roodgloeiend door de temperatuur van de uitlaatgassen, bij een diesel liggen deze lager.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » za 29 okt, 2005 21:53

Zijn de gassen van een benzine blok zoveel warmer dan die van een diesel? hoe komt dat?

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » za 29 okt, 2005 22:39

Het rendement van een diesel ligt hoger. Meer energie in beweging omzetten dan in hitte. Een benzine zet veel energie om in hitte, en dat is verspilde energie. Ik weet dat peugeot diesels zelfs een verwarming en thermostaat in hun motor zelf hebben die het blok verwarmd in de winter omdat het blok dan zelf niet warm kan worden.

Onno Bras
Geregistreerd lid

Bericht door Onno Bras » ma 14 nov, 2005 11:46

benzine ontbrandt door vuur,

Diesel ploft door compressie icm gloeispiraal,

Er is dus in de verbrandingskamer al een veel lagere temperatuur.
Dan zal de uitlaat ook veel minder heet zijn ivm benzine.

De bedrijfstemperatuur is al laag daarom zijn die nieuwe diesels zo ingepakt in plastic. Zodat ze nog enige warmte opwekken om het interieur te verwarmen. lees maar eens op een TDI forum. "mijn kachel wordt niet heet" :lol:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 14 nov, 2005 12:09

Onno Bras schreef:benzine ontbrandt door vuur,
Benzine ontbrandt door een door de bougie gegenereerde vonk.
Onno Bras schreef:Diesel ploft door compressie icm gloeispiraal,
Een dieselmotor komt tot verbranding door de diesel onder zeer hoge druk in de cilinder te spuiten waarin lucht met een compressieverhouding van ongeveer 25:1 samengeperst is. Deze samenpersing zorgt er ook voor dat de temperatuur sterk
stijgt en wanneer de diesel in deze gecomprimeerde warme lucht wordt ingespoten komt deze spontaan tot ontbranding door de hoge temperatuur. Gloeispiraal is alleen nodig om de cilinder te verwarmen zodat deze temperatuur gehaald kan worden als het blok nog koud is en de aangezogen lucht ook.
Onno Bras schreef:Er is dus in de verbrandingskamer al een veel lagere temperatuur.
Dan zal de uitlaat ook veel minder heet zijn ivm benzine

De bedrijfstemperatuur is al laag daarom zijn die nieuwe diesels zo ingepakt in plastic. Zodat ze nog enige warmte opwekken om het interieur te verwarmen. lees maar eens op een TDI forum. "mijn kachel wordt niet heet" :lol:
Doordat dieselolie meer energie bevat dan benzine én doordat de compressie van een dieselmotor hoger is dan bij een benzinemotor wordt er een hoger rendement behaald dan bij een benzinemotor en zorgt er dus ook voor dat er minder overtollige warmte wordt geproduceerd en er minder brandstof verbruikt wordt (1:20 is geen probleem meer tegenwoordig voor een dieselmotor).

Plaats reactie