voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
Bericht
door Sneeuwwitje » vr 04 nov, 2005 11:27
Heren,
De Maptun stage 1 bevalt zeer goed! Zo goed zelfs dat ik overweeg om door te gaan naar stage 3

Dit wordt gedreven door het feit dat mijn huidige uitlaat lek is bij de middendemper en ik nu dus voor de keus sta om weer een originele middendemper eronder te hangen of een 3" uitlaat te monteren. Deze 3" uitlaat heb je o.a. nodig voor de Maptun stage 3.
Nu kun je kiezen op de Maptun-site voor een 3" gehele uitlaat of een 3" down pipe. Wat is het verschil hiertussen? Welke moet je hebben voor de stage 3?
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » vr 04 nov, 2005 13:31
Sneeuwwitje schreef:Heren,
De Maptun stage 1 bevalt zeer goed! Zo goed zelfs dat ik overweeg om door te gaan naar stage 3

Dit wordt gedreven door het feit dat mijn huidige uitlaat lek is bij de middendemper en ik nu dus voor de keus sta om weer een originele middendemper eronder te hangen of een 3" uitlaat te monteren. Deze 3" uitlaat heb je o.a. nodig voor de Maptun stage 3.
Nu kun je kiezen op de Maptun-site voor een 3" gehele uitlaat of een 3" down pipe. Wat is het verschil hiertussen? Welke moet je hebben voor de stage 3?
je hebt pb!
-
easy
- Geregistreerd lid
Bericht
door easy » vr 04 nov, 2005 13:45
Maptun heeft zelf een compleet RVS uitlaatsysteem ontwikkelt welke ik zelf ook onder mijn de 9-5 heb en die bevalt zeer goed

Ookt het eindstuk is beschaafd te noemen.
Gr,
Peter
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » vr 04 nov, 2005 13:59
easy schreef:Maptun heeft zelf een compleet RVS uitlaatsysteem ontwikkelt welke ik zelf ook onder mijn de 9-5 heb en die bevalt zeer goed

Ookt het eindstuk is beschaafd te noemen.
Gr,
Peter
MAPtun heeft een goede uitlaat, maar qua prijs/kwaliteit vind ik de JT een betere oplossing!

-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
Bericht
door Sneeuwwitje » vr 04 nov, 2005 16:49
Even voor de volledigheid: het gaat om een 9-3 2.0 LPT Automaat uit nov. 1999 met Maptun stage 1 .
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » vr 04 nov, 2005 22:27
Sneeuwwitje schreef:Even voor de volledigheid: het gaat om een 9-3 2.0 LPT Automaat uit nov. 1999 met Maptun stage 1 .
9-5 - 2 = 9-3 .........= nw pb'tje
had em inmiddels begrepen
-
Marc
- Lid van verdienste
Bericht
door Marc » vr 04 nov, 2005 23:59
speektuning schreef:
9-5 - 2 = 9-3 .........= nw pb'tje
had em inmiddels begrepen
Gelieve deze dingen uitsluitend via pb te regelen. Boodschappen als deze voegen niets toe voor anderen en maken het topic erg lastig om te lezen. Het lijkt hier marktplaats wel.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Bericht
door Maarten » zo 06 nov, 2005 2:04
Sneeuwwitje schreef:Nu kun je kiezen op de Maptun-site voor een 3" gehele uitlaat of een 3" down pipe. Wat is het verschil hiertussen? Welke moet je hebben voor de stage 3?
De downpipe is het eerste gedeelte van de uitlaat. Deze begint bij de aansluiting van de turbo en eindigt met de cat. Na montage van een dikke downpipe zal de turbo sneller opspoelen, waardoor je in een lager toerengebied al meer vermogen zal krijgen.
De uitlaat vanaf de cat wordt vaak omschreven als een "catback". Je kan ook een 3 inch downpipe combineren met een iets kleinere diameter uitlaat. Het voordeel hiervan is dat de uitlaat beter zal passen en minder snel tegen de bodemplaat zal bonken als hij niet helemaal recht gemonteerd is. Voor een 3 inch pijp is maar net genoeg ruimte. Zolang je geen extreme vermogens uit je motor haalt, zal een 2,5 of 2,75 inch uitlaat voldoen, mits voorzien van dempers die weinig tegendruk genereren.
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ruud » zo 06 nov, 2005 14:49
Heeft iemand misschien een afbeelding van het uiteinde van de Maptun uitlaat?
Deze kan ik nergens terug vinden, op het kleine fotootje voor je winkelmandje lijkt het zo'n standaard pijpje.
-
Haagcaab
- Geregistreerd lid
Bericht
door Haagcaab » wo 09 nov, 2005 20:01
ik zit met hetzelfde. Mijn uitlaat is ook in het midden defect. Nu kan ik voor niet teveel geld naar de kwik fit aar lieer ga ik met mijn maptun 1
9-3 naar iets anders kijken. Enig idee voor prijzen van zon middendeel?
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » do 10 nov, 2005 9:05
Haagcaab schreef:ik zit met hetzelfde. Mijn uitlaat is ook in het midden defect. Nu kan ik voor niet teveel geld naar de kwik fit aar lieer ga ik met mijn maptun 1
9-3 naar iets anders kijken. Enig idee voor prijzen van zon middendeel?
Ik denk dat een kwik-fit uitlaat net zo'n prijs heeft als een sportuitlaat voor je Saab. Voordeel van een sportuitlaat heeft Maarten in dit topic al uitgelegd. Na het monteren van een sportuitlaat, mijn voorkeur is 3", is dit in ieder geval geen bottleneck meer voor toekomstige tuning.
-
M a r c
- Geregistreerd lid
Bericht
door M a r c » vr 11 nov, 2005 19:08
Waarom niet een Ferrita donwpipe en uitlaat? Zweedse kwaliteit, perfecte pasvorm en rvs. De gebruikte metaalkatalysatoren zijn van Kemira en de beste op de markt.

-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
Bericht
door Sneeuwwitje » do 01 dec, 2005 16:52
Wie weet of je ergens een uitlaat met 3" downpipe + sportcat en 2.75" of 2.5" middendemper en einddemper kant en klaar kan kopen? Of is dit altijd maatwerk?
Als dit ook prima is voor de stage 3 en beter onder de auto past, lijkt dat me namelijk een mooiere oplossing...
-
MXL
- Geregistreerd lid
Bericht
door MXL » vr 02 dec, 2005 0:55
Als je het geld hebt, zou ik gaan voor een Ferrita, deze schijnen kwalitatief erg goed te zijn.
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » vr 02 dec, 2005 19:18
MXL schreef:Als je het geld hebt, zou ik gaan voor een Ferrita, deze schijnen kwalitatief erg goed te zijn.
Kwaliteit/prijs verhouding is ongeveer gelijk denk ik. Een JT gaat in ieder geval ruim 3 jaar mee (in de gewone stalen uitvoering), maar is ook veel goedkoper dan Ferrita. JT heeft overigens voor de 9-5's ook RVS uitlaten die ook vrij gunstig zijn qua prijs. Een kleinere diameter naarmate je verder naar achter komt is wel eenvoudiger maar niet noodzakelijk. Als je een 3" goed laat monteren is er niets aan de hand.
Ik moet morgen nog een TWIN PIPE systeem monteren....onder een 850R

.....eens zien of dat wat wordt.