Motor tuning 900c

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bennie
Geregistreerd lid

Motor tuning 900c

Bericht door bennie » za 12 nov, 2005 2:32

Ik ben van plan om er een motor bij te kopen en deze op te voeren tot 280/300pk. (Eind 2005 wil ik er aan beginnnen, heb nog geen eind datum)

En dan nu de vragen :lol: !:

Kan ik de gewone 2.3 turbo kop gebruiken (wel gepolijst), of moet ik voor een 9-5 kop (nog meer flow) gaan en deze passend maken, zodat deze op de B202 past ?

Kan ik de 2.1 inlaat gebruiken of toch een zelf gemaakte?

Welke zuigers heb ik nodig, en waar zijn deze te verkrijgen, hetzelfde geld voor de drijfstangen?

Dan de krukas, moeten hier zwaardere lagers in of zijn er ander aanpassingen die aan de krukas gedaan moeten?

Dan het vliegwiel: hoeveel kg kan, moet er vanaf?

Zal een racekoppeling (Sachs) goed zijn of gaat deze doorslippen?

Hoe gaan het balanseren van de motor?

Wat moet ik met de onsteking doen, DI of zal de standaard onsteking voldoen?

Het injectie systeem zal ook de nodige aanpassingen nodig hebben,

Zal een 3.3 bar FPR voldoen of toch voor een FRFPR gaan?

En heeft een standaard benzinepomp voldoende opbrengst voor deze motor setup?

Welke turbo heb ik nodig? ik zat zelf te denken aan een 9000 aero turbo :? . (IC wordt een 740 of een 9-3 viggen/diesel IC)

Ben niet van plan om met extreem hoge turbodruk te gaan rijden, denk dat 1.1/1.2 bar voldoende moet zijn.

Mocht ik nog wat dingen vergeten zijn dan mijn excuus hiervoor, ben maar een leek op het gebied van motortuning:oops:........maar ben wel handig met de handen en het lijkt mij een erg leuk project! 8) :lol: .

Ik ga proberen zoveel mogelijk onderdelen van de sloop te halen, IC, turbo, ect ect om de kosten zo laag mogelijk te houden maar dat de motor kwaliteit en betrouwbaarheid hierdoor niet onder lijd!

Mvg, Bennie

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » za 12 nov, 2005 9:33

:shock: :shock: :shock:

Succes met de zoektocht naar al die pk's

:twisted: :twisted:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Motor tuning 900c

Bericht door SpeekTuning » za 12 nov, 2005 15:02

Hey Bennie,

Hieronder wat antwoorden van mij.....LET OP! dit zijn "mijn" antwoorden, het kan zijn dat er mensen zijn die er anders over denken he? Wat een rotwerk zeg....om steeds te moeten knippen en plakken van de "quotes". Is ook trouwens niet helemaal gelukt dus ik hoop dat het te lezen is. :D
bennie schreef:Ik ben van plan om er een motor bij te kopen en deze op te voeren tot 280/300pk. (Eind 2005 wil ik er aan beginnnen, heb nog geen eind datum)
Leuk project! Komt denk ik wel wat meer bij kijken dan alleen deze onderdelen waarover je het hebt te monteren. Zoals al gezegd is kun je met een beetje aanpassingen vrij "eenvoudig" tot 240/250 pk's gaan. Daarboven komt het echt aan op de kleinere en duurdere ingrepen.
bennie schreef: Welke zuigers heb ik nodig, en waar zijn deze te verkrijgen, hetzelfde geld voor de drijfstangen?
Dicht bij jou in de buurt zit Meijerink motoren revisie. Henny die daar werkt heeft ook zuigers voor mijn B234 voor mij besteld en hij heeft echt kijk op dit soort dingen. Misschien kun je hem eens raadplegen?
bennie schreef: Dan de krukas, moeten hier zwaardere lagers in of zijn er ander aanpassingen die aan de krukas gedaan moeten?
Ik zou er in ieder geval voor kiezen het blok helemaal te reviseren met uiteraard nieuwe standaard lagerschalen. Het draaiende gedeelte zou ik laten balanceren. Eric van Spelde is hier volgens mij meer bekend mee (900T-R) Misschien dat hij jou e.e.a. wil uitleggen.
bennie schreef: Zal een racekoppeling (Sachs) goed zijn of gaat deze doorslippen?
Met zo'n koppeling zal deze denk ik niet doorslippen bij gebruik van een 2,0 motor met deze vermogens. Bij een 2,3 zal dit wel het geval zijn omdat deze het hoogste koppel veel eerder bereikt. Natuurlijk alles afhankelijk van welke SACHS je gaat gebruiken he?
bennie schreef: Ben niet van plan om met extreem hoge turbodruk te gaan rijden, denk dat 1.1/1.2 bar voldoende moet zijn.
Ik ga proberen zoveel mogelijk onderdelen van de sloop te halen, IC, turbo, ect ect om de kosten zo laag mogelijk te houden maar dat de motor kwaliteit en betrouwbaarheid hierdoor niet onder lijd!
Om te proberen met gebruikte "demontage" onderdelen dit vermogen te halen is denk ik een minder goede keuze. (GEEN sloop-onderdelen, want dat is, ik neem aan dat je Elferink bedoelt?, ALLANG niet meer het geval)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 12 nov, 2005 18:04

speektuning schreef: Om te proberen met gebruikte "demontage" onderdelen dit vermogen te halen is denk ik een minder goede keuze. (GEEN sloop-onderdelen, want dat is, ik neem aan dat je Elferink bedoelt?, ALLANG niet meer het geval)
Met sloop onderdelen bedoel ik de IC, injectoren, turbo, inlaat, ect ect.

Het motor gedeelte wordt niet met sloop onderdelen opgebouw!

Als de motor klaar is en ingebouwd zal er nog veel afgesteld moeten worden aan de ECU, onstekking, ect ect.
Ik ga hiervoor (als het zover is :wink: ) eens kontakt op nemen met Sweedspeed of Beek auto,s zodat die op de testbank kan en afgesteld kan worden waar nodig.

Red arrow:

Ik denk dat deze pk niet zo moelijk te halen zijn. Saabine rijd maar met 1.0 bar druk en trekt al 280pk!! :shock:

Gr, Bennie

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 13 nov, 2005 0:22

Ik wil de catterontluchting eruit gooien maar nu loop hier ook een koelvloeistofslang bij doorheen vanaf de waterpomp en dan het gasklephuis in en dan naar de aanvoerbuis van de intrieurverwarming, of andersom :lol: .

Waar dient dit systeem voor?

Toevallig voor de gasinspuiter zodat deze niet bevries ofzo....?!

Ik kan niks anders bedenken :? .

Gr, Bennie

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 13 nov, 2005 1:15

Voutje

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » zo 13 nov, 2005 13:22

Hey bennie, is NOS geen optie scheelt een hoop sleutelwer om toch flink wat pks te krijgen.

Succes

John

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 13 nov, 2005 13:31

John.K schreef:Hey bennie, is NOS geen optie scheelt een hoop sleutelwer om toch flink wat pks te krijgen.

Succes

John
:shock: :shock: :shock: :shock:

Saab heeft een goede motor hiervoor maar denk dat de bak explodeerd!! :lol: :twisted:

Gr, bennie

M a r c
Geregistreerd lid

Bericht door M a r c » zo 13 nov, 2005 13:58

Voor dergelijke vermogens hoef je toch helemaal de zuigers en drijfstangen niet te vervangen? Als je maximaal tot 1.1 á 1.2 bar gaat en zorgt dat ie bij lage toerentallen niet teveel druk bouwt heb je weinig te vrezen. Zorg wel voor een goede intercooler en voldoende brandstof. Liever té rijk dan te arm lopen. Je zult sowieso een custom mapping nodig hebben nadat de hardware in orde is.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 13 nov, 2005 13:59

bennie schreef:
John.K schreef:Hey bennie, is NOS geen optie scheelt een hoop sleutelwer om toch flink wat pks te krijgen.

Succes

John
:shock: :shock: :shock: :shock:

Saab heeft een goede motor hiervoor maar denk dat de bak explodeerd!! :lol: :twisted:

Gr, bennie
Nou ja, monteer je toch gewoon zo'n Jörgen Ericsson 4-bak :lol:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 14 nov, 2005 10:06

bennie schreef:Ik denk dat deze pk niet zo moelijk te halen zijn. Saabine rijd maar met 1.0 bar druk en trekt al 280pk!! :shock:

Gr, Bennie
1,2 bar (bij 6,000 tpm waar topvermogen wordt ontwikkeld; laaddruk is ingesteld op ~1,3 bar maarloopt naar het eind een beetje af).

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 14 nov, 2005 10:50

M a r c schreef:Voor dergelijke vermogens hoef je toch helemaal de zuigers en drijfstangen niet te vervangen? Als je maximaal tot 1.1 á 1.2 bar gaat en zorgt dat ie bij lage toerentallen niet teveel druk bouwt heb je weinig te vrezen. Zorg wel voor een goede intercooler en voldoende brandstof. Liever té rijk dan te arm lopen. Je zult sowieso een custom mapping nodig hebben nadat de hardware in orde is.
We hebben het hier over een classic 900.

Dat betekent doorgaans een blok dat al minstens een ton of twee achter de kiezen heeft.

Het betekent óók dat een dergelijk vermogen niet met een simpel zoek en vervang te halen is, en tenzij je bereid bent drie maanden lang frequenties die geen detonatie zijn uit te filteren of accepteert dat het gedrag van de laaddrukregeling op zijn zachtst gezegd wat inconsistent wordt, betekent het ook afscheid nemen van de klopsensor. Met een setje gesmede zuigers heb je in ieder geval wat leeway in het geval dat je door welke omstandigheid dan ook in het grensgebied van detonatie mocht verkeren (natuurlijk helpt het niet bij een complete collapse van het brandstofsysteem, alles kan stuk).

Het belangrijkste is echter dat je gezien de auto die er om heen hangt (voorwielaandrijving en een versnellingsbak die niet berekend is op grote hoeveelheden 'brutaal' geproduceerd koppel) en een doelstelling van 280- 300 pk (eerlijk gezegd ook wel zo'n beetje het maximum voor een sportieve voorwielaandrijver, 'tuurlijk als het niet echt goed hoeft te sturen - drag racing, show etc - dan mag het wel wat meer zijn) dat liever niet doet binnen het beperkte toerengebied van het origineel (max toerental 6.000, piekvermogen bij 5.300-5.500). En een motor bouwen die niet alleen hogere toerentallen kan halen, maar waarbij het ook een genoegen is in die regionen te verkeren, begint wat mij betreft bij de basis: een uitgewogen, gebalanceerd en lichter gemaakt (vliegwiel!) draaiend gedeelte. En gezien de kosten van arbeidsloon en materialen waneer je de motor uit elkaar haalt, is het wat mij betreft verkeerde zuinigheid om dan niet tegelijkertijd te gaan voor interne componenten die op hun taak berekend zijn met een geruststellende reserve.

Tevens kan het blok dan met 2 mm worden opgeboord - van 2,0 naar 2,1 liter lijkt niet veel, maar het zorgt er in combinatie met alle andere mechanische aanpassingen voor dat de motor ook off boost niet zo dood als een pier is (alle beetjes helpen). Persoonlijk kies ik liever voor 5% vermogenswinst uit de motor zelf dan 10% door simpelweg de turbodruk nog wat verder te verhogen.

Bovendien - Sweedspeed boorde en hoonde voor mij een blok, leverde een krukas die werd gebalanceerd en samen met de uitgewogen drijfstangen geshotpeened, vier nieuwe 92 mm gesmede zuigers (Ford Cosworth) met een halve mm van de compressiehoogte afgenomen uitgewogen op 481,5 gram, een set nieuwe lagers (Glyco) en bouwde oliekoeling voor de zuigers in het blok. Samen met de benodigde pakkingen kostte dat alles me iets van 2.300 euro. Zeg maar duizend euro meer dan een standaard revisie had gekost - in het licht van de totale kosten van een dergelijk project is dat peanuts (houd jezelf niet voor de gek met naar jezelf toe rekenen als je met zoiets begint, ik spreek uit ervaring... :oops: ).

Wat wil ik nu zeggen met dit lange verhaal?

1) Solide bouwen doe je op een goed fundament.
2) Als je gewoon 280-300 pk uit een Saab wilt en daarmee basta, koop dan een 9000 met een 2,3 liter turbomotor en een Stage 3 van Saabtuner XYZ, want dat is stukken goedkoper. Maar als je een ultieme rij-auto wilt met een Saab als uitgangspunt (en dat vermogen maakt daar slechts een deel van uit)... dan ben je rijp voor een project als dit. En dan kom je er niet onderuit om de gehele auto quasi met een stofkam door te lichten...

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 14 nov, 2005 11:48

bennie schreef:Ik ben van plan om er een motor bij te kopen en deze op te voeren tot 280/300pk. (Eind 2005 wil ik er aan beginnnen, heb nog geen eind datum)

En dan nu de vragen :lol: !:

Kan ik de gewone 2.3 turbo kop gebruiken (wel gepolijst), of moet ik voor een 9-5 kop (nog meer flow) gaan en deze passend maken, zodat deze op de B202 past ?
T7 kop is ideaal (betere verbandingskamers, meer flow, lichtere kleppentrein, daardoor minder wrijvingsverliezen en beter potentieel voor hoge toerentallen/ response op het gaspedaal). Maar alleen voor het vermogen hoef je het niet te doen.

Voor degenen die extreem hoge vermogens willen (vierhonderd pk of zo) is de T5 kop trouwens beter geschikt dan de T7, omdat die nog de oude dikke klepstelen en zwaardere kleppentrein heeft, kan wat meer 'misbruik' aan. Gietstuk is verder gelijk aan T7; betere flow T7 t.o.v. van T5 is omdat in de poorten er minder klepgeleider/klepsteel 'in de weg zit'.

T5/T7 kop = aanpassen aan distributiezijde (als je de kop op een -93 blok zet houd je daar een gat van ongeveer vijf millimeter breed over) en rechter motorsteun.
bennie schreef:
Kan ik de 2.1 inlaat gebruiken of toch een zelf gemaakte?
2.1 Inlaatspruitstuk is de juiste voor de -93 2,3 liter kop (gelijk aan 2.1i16); voor de T5/T7 schijn je het 2.1 inlaatspruitstuk ook te kunnen gebruiken door de boutgaten opnieuw te boren en vervolgens de poorten aan te passen.

Het kortere 'custom' inlaatspruitstuk dat Sweedspeed bouwde is natuurlijk beter voor de flow in het hoge toerengebied: het origineel is vooral geoptimaliseerd voor koppen in het middentoerengebied, en daar hebben we in dit geval al meer dan genoeg van...
bennie schreef:
Welke zuigers heb ik nodig, en waar zijn deze te verkrijgen, hetzelfde geld voor de drijfstangen?
Aangepaste Cosworth zuigers van Sweedspeed, in het geval dat je APC blijft gebruiken kunnen originele ook nog wel (maar dan kan je niet verder dan 1 mm opboren).

Standaard drijfstangen, het latere type met de twaalfkantige moeren ('87- ?) , laten shotpeenen.
bennie schreef:
Dan de krukas, moeten hier zwaardere lagers in of zijn er ander aanpassingen die aan de krukas gedaan moeten?
Nieuwe standaard lagers van een OE-leverancier (Glyco, Vandervell e.d.).

Krukas shotpeenen en balanceren
bennie schreef:
Dan het vliegwiel: hoeveel kg kan, moet er vanaf?
Vliegwiel tot 1990 (215 mm koppeling) weegt 9,0 kg. 1990 en later (229 mm koppeling weegt 10,25 kg. In beide gevallen kan er twee kg vanaf.

bennie schreef: Zal een racekoppeling (Sachs) goed zijn of gaat deze doorslippen?

Je hebt in principe twee keuzes: originele drukplaat met 'gesinterde' racekoppeling (doorgaans vier koperen 'pads' op een plaat in de vorm van een soort klavertjevier; AP-racing is de bekendste leverancier) of organische koppeling met zwaardere drukplaat (Sachs Racing; alleen leverbaar voor het latere vliegwiel). Beide voldoen; met de eerste houd je het originele 'gewicht'van het pedaal en heb je de minste massatraagheid, maar het aangrijpen kan wat schokkerig verlopen; met de tweede optie is het aangrijpen ongeveer hetzelfde als origineel, maar het pedaal wordt zwaarder, en met het grotere vliegwiel en koppeling heb je flink wat roterende massa aan je motor hangen.
bennie schreef:
Hoe gaan het balanseren van de motor?
Krukas, vliegwiel en drukplaat koppeling worden net als een wiel/band draaiend gebalanceed (alleen wordt er geen gewicht aan toegevoegd, maar worden 'zware'punten door kleine boringen op de juiste plaatsen verwijderd). Drijstangen worden uitgewogen (d.w.z. alle drijfstangen worden op dezelfde manier op het gewicht van de lichtste gebracht) net als de zuigers.
bennie schreef:
Wat moet ik met de onsteking doen, DI of zal de standaard onsteking voldoen?
In geen geval standaard laten. Het is a) mechanisch, dus niet erg nauwkeurig en b) alle 'retard' wordt op één punt in de laaddrukcurve 'gedumpt', terwijl de verlating van het ontstekingstijdstip geleidelijk met het hoger worden van de trubodruk dient te geschieden.

DI of custom i.c.m. aftermarket motormanagement.
bennie schreef: Het injectie systeem zal ook de nodige aanpassingen nodig hebben,
In ieder geval grotere injectoren (ik heb Bosch 280 155 009 van een 2,3 liter turbo met LH) met een remap.

Ik zou als ik nu opnieuw zou beginnen toch ook een vrij programmeerbaar managementsysteem overwegen, tegenwoordig zijn ze niet meer zo duur en kunnen ze veel dingen d.m.v. een breedband lambdasenso automatisch (koude start, warmdraaien, draaien met lage belasting). Het Kronenburg Management System zag er interessant uit, de verkoper op Speed en Design gaf veel nuttige informatie en de prijs was laag te noemen (iets van 700 euro, dat kostte mijn boost controller ook...)
bennie schreef:
Zal een 3.3 bar FPR voldoen of toch voor een FRFPR gaan?
Hangt helemaal van de configuratie af. Remapping op de rollentestbank is altijd een voorwaarde.
bennie schreef:
En heeft een standaard benzinepomp voldoende opbrengst voor deze motor setup?

Een K-Jet pomp uit een heel vroege achtkleps 900 Turbo (Bosch - 984 geloof ik) 'doet' 220 liter per uur, en dat is zeker genoeg. Ik zou trouwens altijd een nieuwe benzinepomp monteren om aan de zekere kant te zitten.
bennie schreef: Welke turbo heb ik nodig? ik zat zelf te denken aan een 9000 aero turbo :? .
Kan (maar dan moet je wel het een en ander ombouwen aan je uitlaatspruitstuk) en is krap voldoende, maar goed dan zit je weer met en tweedehandsje (ik zie niemand voor zo'n project de volle mep betalen bij Saab/Elferink/Garrett).

Op dit moment zou ik zelf voor een GT28RS met dubbele ball bearings gaan, ze schijnen nu verkrijgbaar te zijn met een T3-aansluiting en de prijs is de laatste tijd aardig omlaag gegaan door de grotere verkochte aantallen en concurrentie tussen de verschillende resellers.
bennie schreef:
(IC wordt een 740 of een 9-3 viggen/diesel IC)
Volvo zou kunnen, de enige reden om een 9-3 Viggen/TiD IC te gebruiken is omdat je een 9-3 hebt en deze IC net iets minder k*t is dan de originele. Mijn voorkeur gaat uit naar een watergekoeld systeem of naar een goede aftermarket front mount, eventueel een Lancer Evo VI (e.v.) IC mocht je daar voor een aangename prijs aan kunnen komen.
bennie schreef:
Ben niet van plan om met extreem hoge turbodruk te gaan rijden, denk dat 1.1/1.2 bar voldoende moet zijn.

Dan moet je motor wel héél erg goed flowen. Met mijn 2,1 liter motor en T7 kop met (iets) grotere kleppen e.d. kom ik aan 281 pk bij 1,2 bar.
bennie schreef:
Sorry, maar dat zal niet lukken. Of je gaat met alle bekende 'goedkope' standaard mods (2,3 kop, Volvo IC, grotere injectors, 3" downpipe met accu achterin, etc. etc.) naar (realistisch gesproken) 240/250 pk óf je gaat all out en dan gaat het ook centjes kosten. Of je moet bedoelen '280-300 pk, één keer op de rollenbank'... ;)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 14 nov, 2005 15:19

Bedankt Eric erg goede uitleg :wink: !

Nog een paar vraagjes: w

Wat is shotpeenen??

En kan ik mij -93 9000 kop met 2.0T nokkenassen wel of niet gebruiken?

Het inlaatspruitstuk ga ik zelf maken van een andere Saab model, moet alleen nog even kijken welke het beste is, en mocht ik toch een T5 of T7 kop moeten monteren dan kan ik het inlaat spruitstuk hieraan aanpassen.
Het meeste wil ik allemaal zelf doen, zoals het flowen van de kop, inlaat, uitlaat, motor opbouwen, dit ook om de kosten een beetje acceptabel te houden :wink: .

Aha!! je hebt dus een 2.1 motor!
Gaat dit wel goed met dunne cilinderwanden onderling?
Heb wel eens gehoord dat dit wel een problemen geeft!?

Alle opties staan nog open, ik heb er ook geen haast mee! :lol:

Meer input is altijd welkom!

Mvg, Bennie

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 14 nov, 2005 15:46

bennie schreef:...
Nog een paar vraagjes: w

Wat is shotpeenen??...
Shotpeenen is een oppervlaktebehandeling voor metalen waarbij het metaal bestraald wordt met kleine kogeltjes met als doel de de (sterkte-)eigenschappen van het metaal te verbeteren. Een soort van modern smeden (met de grote hamer op het metaal slaan in de smidse) :)

Plaats reactie