Op gas veel minder vermogen bij hogere toeren
-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
Op gas veel minder vermogen bij hogere toeren
Heren,
Even een vraag:
Afgelopen juli heb ik mijn 9-3 2.0 LPT Automaat uit nov. '99 laten voorzien van een Maptun Stage 1. Het verschil is aanzienlijk en zeker de moeite waard. Voorheen was er echter geen verschil merkbaar tussen het rijden op gas of benzine. Nu is er wel een groot verschil.
Het verschil merk je vooral bij een kick-down. Als je bijvoorbeeld 80 rijdt en dan het gaspedaal helemaal intrapt, schakelt de auto 2 stappen terug. Op benzine krijg je een flinke duw in de rug en da's kicken! Op LPG schakelt de automaat ook terug en beginnen wel de toeren flink op te lopen, maar er komt geen duw in de rug en de motor maakt een veel schriller geluid. Na enkele seconden schakelt de auto automatisch over op benzine en dan krijg je wel ineens een goede duw in de rug.
Weet iemand wat het probleem is en of dit te verhelpen is? Zou het kunnen zijn dat het erger wordt als het kouder wordt buiten (is voor mijn gevoel namelijk zo)? Het betreft een NECAM G3 Lpi-installatie.
Ik ben benieuwd!
Even een vraag:
Afgelopen juli heb ik mijn 9-3 2.0 LPT Automaat uit nov. '99 laten voorzien van een Maptun Stage 1. Het verschil is aanzienlijk en zeker de moeite waard. Voorheen was er echter geen verschil merkbaar tussen het rijden op gas of benzine. Nu is er wel een groot verschil.
Het verschil merk je vooral bij een kick-down. Als je bijvoorbeeld 80 rijdt en dan het gaspedaal helemaal intrapt, schakelt de auto 2 stappen terug. Op benzine krijg je een flinke duw in de rug en da's kicken! Op LPG schakelt de automaat ook terug en beginnen wel de toeren flink op te lopen, maar er komt geen duw in de rug en de motor maakt een veel schriller geluid. Na enkele seconden schakelt de auto automatisch over op benzine en dan krijg je wel ineens een goede duw in de rug.
Weet iemand wat het probleem is en of dit te verhelpen is? Zou het kunnen zijn dat het erger wordt als het kouder wordt buiten (is voor mijn gevoel namelijk zo)? Het betreft een NECAM G3 Lpi-installatie.
Ik ben benieuwd!
-
Koert
- Donateur (2x)

De capaciteit van het gassysteem is waarschijnlijk ontoerijkend, zoals Onno al zegt. Dit is niet uitgelegd op het extra vermogen van een gekietelde motor. Omdat er te weinig gas de motor in gaat, wordt het mengsel te arm. De electronische regelunit van de gasinstallatie ziet dit via de lambdasensor en schakelt automatisch terug naar benzine.
Koltec-Necam (tegenwoordig TeleflexGFI Europe) heeft voor zover ik weet verdamper-drukregelaars met grotere capaciteit beschikbaar en wellicht ook grotere verdeelhuizen. Daarnaast kun je denken aan een grotere diameter gasleiding onder de auto (8 i.p.v. 6 mm) en een grotere vloeibaar gasafsluiter vóór in de auto.
Even een goede lpg inbouwer consulteren zou ik zo zeggen.
Koltec-Necam (tegenwoordig TeleflexGFI Europe) heeft voor zover ik weet verdamper-drukregelaars met grotere capaciteit beschikbaar en wellicht ook grotere verdeelhuizen. Daarnaast kun je denken aan een grotere diameter gasleiding onder de auto (8 i.p.v. 6 mm) en een grotere vloeibaar gasafsluiter vóór in de auto.
Even een goede lpg inbouwer consulteren zou ik zo zeggen.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik heb een lpg-inbouwer dezelfde vraag gesteld. Ik benieuwd naar hun antwoorden. Laat ik nog weten...
Nog even over het 'plankgas' rijden: Ik ben me ervan bewust dat dit vermogen aanspreken op gas risicovoller is dan op benzine. Dit is dan ook niet iets wat ik continu doe, maar zo af en toe tijdens inhalen. Gezien de drukte op de weg tegenwoordig rijd ik het merendeel van de tijd gewoon rustig. Als ik echt ga 'spelen', zet ik 'm altijd op benzine.
Maar als ik even een keertje iemand snel wil inhalen, wil ik 'm niet op benzine hoeven zetten.
Er zijn veel mensen die je voor gek verklaren dat je een auto op gas gaat tunen, maar naar mijn idee hoeft mijn overwegend rustige rijgedrag geen belemmering te vormen voor dit hogere vermogen op gas dat je dan af en toe eens aanspreekt (met als gevolg een grote smile op mijn gezicht!). Als je continu loopt te planken ligt dit natuurlijk heel anders.
Nog even over het 'plankgas' rijden: Ik ben me ervan bewust dat dit vermogen aanspreken op gas risicovoller is dan op benzine. Dit is dan ook niet iets wat ik continu doe, maar zo af en toe tijdens inhalen. Gezien de drukte op de weg tegenwoordig rijd ik het merendeel van de tijd gewoon rustig. Als ik echt ga 'spelen', zet ik 'm altijd op benzine.
Maar als ik even een keertje iemand snel wil inhalen, wil ik 'm niet op benzine hoeven zetten.
Er zijn veel mensen die je voor gek verklaren dat je een auto op gas gaat tunen, maar naar mijn idee hoeft mijn overwegend rustige rijgedrag geen belemmering te vormen voor dit hogere vermogen op gas dat je dan af en toe eens aanspreekt (met als gevolg een grote smile op mijn gezicht!). Als je continu loopt te planken ligt dit natuurlijk heel anders.
-
Koert
- Donateur (2x)

-
RoccoH
- Donateur (5x)

volgens mij moet je met een auto op gas (mits goed afgesteld!) met een systeem dat voldoende gas kan aanleveren minstens gelijke vermogen en prestaties kunnen halen als een motor op benzine. sterker, door de hogere klopvastheid zou je zelfs meer vermogen eruit moeten kunnen halen...
Ik denk dat het probleem ligt bij de afstelling van de inspuitcomputer van de auto en of het gasinspuitingsysteem wel voldoende capaciteit heeft voor aanvoer van gas.
Ik denk dat het probleem ligt bij de afstelling van de inspuitcomputer van de auto en of het gasinspuitingsysteem wel voldoende capaciteit heeft voor aanvoer van gas.
-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Ik heb zelf ook stage 1 op een 93 uit 2000 (T5) maar dan met G3LPI van Vialle.
Bij mij loopt hij over het algemeen beter op gas dan op benzine.
Heb je al eens gekeken naar de bougies? De mijn hield in, nadat we nr 6 voor nr 7 hadden vervangen, was daar al een groot verschil. Verder gaf bij mij super benzine al een betere reactie op benzine.
De mijne lijkt juist weer beter te lopen bij kouder weer. Op zich logisch gezien de hoeveelheid zuurstof die in koude lucht zit.
Als je nr 6 bougies hebt, zou ik toch maar eens nr 7 proberen dus. Dit verschil kan aanmerkelijk zijn.
Er zijn ook nr8 bougies, ik zit zelf te denken om deze is te proberen maar weet niet wat ik hiervan kan verwachten, anyone ?
Bij mij loopt hij over het algemeen beter op gas dan op benzine.
Heb je al eens gekeken naar de bougies? De mijn hield in, nadat we nr 6 voor nr 7 hadden vervangen, was daar al een groot verschil. Verder gaf bij mij super benzine al een betere reactie op benzine.
De mijne lijkt juist weer beter te lopen bij kouder weer. Op zich logisch gezien de hoeveelheid zuurstof die in koude lucht zit.
Als je nr 6 bougies hebt, zou ik toch maar eens nr 7 proberen dus. Dit verschil kan aanmerkelijk zijn.
Er zijn ook nr8 bougies, ik zit zelf te denken om deze is te proberen maar weet niet wat ik hiervan kan verwachten, anyone ?
-
Koert
- Donateur (2x)

Dat ligt eraan. Als de ontsteking continu de klopgrens opzoekt, dan zou je iets kunnen hebben aan het hogere octaangetal van lpg. Echter, belangrijk nadeel van gasvormige injectie is de afwezigheid van het koelende effect die de vollastverrijking normaal gesproken heeft bij benzine. Dat koelende effect verschuifd de klopgrens in positieve zin. Bovendien neemt het gas ook plaats in, waar normaalgesproken lucht had geweest. Dit zijn alvast 2 effecten die er voor zorgen dat normaliter het vermogen iets minder is (in de orde grootte 5-10%).volgens mij moet je met een auto op gas (mits goed afgesteld!) met een systeem dat voldoende gas kan aanleveren minstens gelijke vermogen en prestaties kunnen halen als een motor op benzine. sterker, door de hogere klopvastheid zou je zelfs meer vermogen eruit moeten kunnen halen...
De meeste inspuitcomputers zijn prima in staat om te interpoleren tussen werkpunten en ook te extrapoleren. Het is veel waarschijnlijker dat het probleem in een te lage capaciteit zit van het gassysteem. De ene fabrikant heeft meer marge in zijn systeem dan de ander bij die bewuste auto. Dat wil niet zeggen dat hij geen systeem heeft met een grotere capaciteit.
Injectie van vloeibare lpg zou, afhankelijk van de strategie en de algoritmes van het ontsteking/benzine systeem, iets vermogenswinst kunnen opleveren.
Waar lpg zijn 'slome' imago vandaan heeft is het gebruik van centrale mengstukken. Deze venturi's hebben een veel grotere impact op het topvermogen van de motoren, omdat ze werken als een restrictie.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Vandaar dat de combi LPI-APC mij nou zo interessant lijkt om daar nou eens iets mee te gaan spelenKoert schreef:Dat ligt eraan. Als de ontsteking continu de klopgrens opzoekt, dan zou je iets kunnen hebben aan het hogere octaangetal van lpg. Echter, belangrijk nadeel van gasvormige injectie is de afwezigheid van het koelende effect die de vollastverrijking normaal gesproken heeft bij benzine. Dat koelende effect verschuifd de klopgrens in positieve zin.
...
Injectie van vloeibare lpg zou, afhankelijk van de strategie en de algoritmes van het ontsteking/benzine systeem, iets vermogenswinst kunnen opleveren.
....
Een gas mengt beter met lucht dan vloeibare brandstoffen waardoor je een gelijkmatiger verbranding krijgt. Als gas de plaats van lucht inneemt dan is de mengverhouding toch niet goed gekozen? Of heeft dat een andere reden?Koert schreef:Bovendien neemt het gas ook plaats in, waar normaalgesproken lucht had geweest. Dit zijn alvast 2 effecten die er voor zorgen dat normaliter het vermogen iets minder is (in de orde grootte 5-10%).
-
viggen
- Geregistreerd lid
Het probleem komt mij bekent voor of wel kan je gasverdamper de pk niet aan een normaal verdamper kan tot 200 pk aan of je verdamperdruk is te laag bij stage 1 is je max turbodruk 1.35 tot 1.45 bar [en daalt dan naar 1 bar bij 5000 toeren] een gasverdamper gaat van 1 tot 1.6 bar max dus als je turbodruk hoger is dan de verdamperdruk kan het niet goed werken . Een lpi van vialle heeft geen verdamper maar werkt met een hogedrukpomp dus geen probleem. dus wat moet je doen na gaan hoeveel pk je verdamper aan kan is dit ok dan verdamperdruk meten en indien mogelijk hoger instellen .
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Een venturi zoals op een Vialle AMS-installatie zoals ingebouwd in een Classic 900?Koert schreef:...
Waar lpg zijn 'slome' imago vandaan heeft is het gebruik van centrale mengstukken. Deze venturi's hebben een veel grotere impact op het topvermogen van de motoren, omdat ze werken als een restrictie.
En hoe zit het met het koppel; vermindert dit ook bij het rijden op gas? lijkt mij wel omdat het gasmengsel een kleinere arbeid op de zuigers levert of heb ik dat mis?
-
Koert
- Donateur (2x)

Ja, die venturi is een restrictie idd en maakt je motor licht astmatisch
. De vraag is hoeveel je hier van merkt. Ik vind het persoonlijk veel fijner dat ik me niet helemaal scheel betaal bij de pomp...
Vermogen is niets anders dan het produkt van koppel, toerental en een bepaalde constante. Door de 2 redenen die ik in vorige posts heb geschreven gaat dus je eigenlijk je koppel omlaag en daardoor dus ook je vermogen bij gelijk toerental.
Dat verhaal van die APC dat ga ik testen
. Ik ben een FPT op gas aan het bouwen, dus over een half jaar ofzo weet je het antwoord...
Vermogen is niets anders dan het produkt van koppel, toerental en een bepaalde constante. Door de 2 redenen die ik in vorige posts heb geschreven gaat dus je eigenlijk je koppel omlaag en daardoor dus ook je vermogen bij gelijk toerental.
Dat verhaal van die APC dat ga ik testen