wat is effect van tuning op topsnelheid ?
-
edwardk
- Geregistreerd lid
wat is effect van tuning op topsnelheid ?
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Een hoger koppel vertaald zich in een grotere trekkracht.
Meer pk's betekend een hogere topsnelheid.
Dus je topsnelheid word hoger naarmate er meer pk's zijn.(mits dit niet electronisch begrensd is natuurlijk)
Maar de meeste mensen tunen niet voor topsnelheid hoor.
Ik vind meer koppel veel interessanter.
Wanneer kun je in nederland eens lekker doorrijden?(200+)
Terwijl even inhalen op de snelweg een feest kan worden wanneer een een x hoeveelheid koppel bij is gekomen.
Meer pk's betekend een hogere topsnelheid.
Dus je topsnelheid word hoger naarmate er meer pk's zijn.(mits dit niet electronisch begrensd is natuurlijk)
Maar de meeste mensen tunen niet voor topsnelheid hoor.
Ik vind meer koppel veel interessanter.
Wanneer kun je in nederland eens lekker doorrijden?(200+)
Terwijl even inhalen op de snelweg een feest kan worden wanneer een een x hoeveelheid koppel bij is gekomen.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
topsnelheid bij tunen ?
Ik vind het rijden met groter koppel ook interessanter Ik rijd nu ook al puur op koppel ( 9000 2.3 T), vandaar misschien ook zo zuinig . Maar over topsnelheid wat ook eigenlijk bij tunen minder belangrijk is hoor je vaak niets,vandaar ook de vraag,gewoon nieuwsgierig!. Je kunt ook niet alles weten,nu weet ik dit wel. Mijn dank.
-
Haagcaab
- Geregistreerd lid
Topsnelheid na tuning
Ook ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met topsnelhied en sprint 0-100 voor een saab 9-3 cabrio maptune stage 1 (225 pk).edwardkommeren schreef:Weet dat bij tuning het vermogen(pk's) en het koppel (nm) stijgen maar wat is over het algemeen het effect op de topsnelheid, b.v. bij 9-3 1.8t ? Of is dit afhankelijk van hoe je het aanpakt ?.
Wie heeft een idee?
-
marcsz
- Geregistreerd lid
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Heb mijn 9-5 2.0t Estate nu klaar met Abbott individual Map-software en 3" full exhaust systeem met racekat en openair filter.
Resultaat 240 pk met 400Nm koppel
, en dat is wat ik graag wilde zien iets meer pk's maar een stoot meer Nm koppel.
Orgineel heeft de 9-5 2.0t 150 pk met 240 Nm koppel.
Benzine verbruik is als je normaal rijdt zelfs zuiniger geworden.....
EJ
Resultaat 240 pk met 400Nm koppel
Benzine verbruik is als je normaal rijdt zelfs zuiniger geworden.....
EJ
-
Haagcaab
- Geregistreerd lid
Kijk now we're talking dat is pas een toename van koppel. Ik durf het bijna niet te vragen maar hoe rijdt dat?
9-5 2.0t Estate nu klaar met Abbott individual Map-software en 3" full exhaust systeem met racekat en openair filter.
Resultaat 240 pk met 400Nm koppel , en dat is wat ik graag wilde zien iets meer pk's maar een stoot meer Nm koppel.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Hoe het rijdt moet je zelf ervaren dat is moeilijk uit te leggen maar het is zeer soepel maar kan ook zeer bruut worden als je echt gaat "trappen".
Echt een wolf in schaaps kleren. Oke de uitlaat verraadt het één en ander vanwege zijn Sound en diameter, maar verder lijkt hij gewoon een familiebak.
Klein voorbeeld van het koppel in zijn 3e versnelling bij -+2500 toeren vol op het gas, gaan mijn voorwielen grip verliezen (maat 225/45/17) met nieuwe winterbanden
Daarom is niet alleen de 3e maar ook de 4de en 5de versnelling nog grote pret. ( de 1e moet je vergeten en de 2e is ook moeilijk bij fel acc.)
Topsnelheid en 0-100 is voor mij niet belangrijk maar de tussen sprints zijn de gene die de adrealine de vrije loop laten
EJ
Echt een wolf in schaaps kleren. Oke de uitlaat verraadt het één en ander vanwege zijn Sound en diameter, maar verder lijkt hij gewoon een familiebak.
Klein voorbeeld van het koppel in zijn 3e versnelling bij -+2500 toeren vol op het gas, gaan mijn voorwielen grip verliezen (maat 225/45/17) met nieuwe winterbanden
Daarom is niet alleen de 3e maar ook de 4de en 5de versnelling nog grote pret. ( de 1e moet je vergeten en de 2e is ook moeilijk bij fel acc.)
Topsnelheid en 0-100 is voor mij niet belangrijk maar de tussen sprints zijn de gene die de adrealine de vrije loop laten
EJ
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Nee dat had de 2.0t niet standaard in 2001 gelukkig, kl*te electronica kan alleen maar roet in het eten gooien, en beperkt je eigen lol.
Je kunt er mee om gaan of je kunt het maar beter laten.
Nee, grote remmen heb ik in de schuur liggen, komen er van het voorjaar onder, de klauwen zijn al rood(gloeiend
) RVS remslangen zijn vandaag gearriveerd. En er komen dezelfde schijven op, maar dan "geboord", als van de Aero.
Beter voor de remblokjes en minder lawaai met remmen.
EJ
Je kunt er mee om gaan of je kunt het maar beter laten.
Nee, grote remmen heb ik in de schuur liggen, komen er van het voorjaar onder, de klauwen zijn al rood(gloeiend
Beter voor de remblokjes en minder lawaai met remmen.
EJ
-
Remco_B
- Geregistreerd lid
Koppel en PK's hebben een beperkte invloed op je topsnelheid.
Het spreekt voor zich dat hoe meer koppel je hebt des te sneller je op de topsnelheid zal zitten.
Pk's hebben tot pakweg 120 km/h nog invloed daarna wordt vooral de Cw-waarde erg bepalend voor de topsnelheid. De Cw-waarde (blok coefficient) is een getal dat de mate van aerodynamica weergeeft. Hoe lager je Cw-waarde des te beter de aerodynamica is.
Het spreekt voor zich dat hoe meer koppel je hebt des te sneller je op de topsnelheid zal zitten.
Pk's hebben tot pakweg 120 km/h nog invloed daarna wordt vooral de Cw-waarde erg bepalend voor de topsnelheid. De Cw-waarde (blok coefficient) is een getal dat de mate van aerodynamica weergeeft. Hoe lager je Cw-waarde des te beter de aerodynamica is.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Als ik het mij goed herinner heb je als je harder gaat steeds meer PK's nodig om nog harder te gaan (kwardratisch dacht ik).Remco_B schreef:Koppel en PK's hebben een beperkte invloed op je topsnelheid.
-
bergra
- Geregistreerd lid