Basis boost

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hans SV
Geregistreerd lid

Basis boost

Bericht door Hans SV » do 22 dec, 2005 10:29

Ik ben bezig geweest m'n basis boostaf te stellen maar krijg hem niet hoger dan 0.35 bar en wil hem op 0.5 bar hebben. Ligt dat aan het membraam van de acurator?? of nog andere opties die het kunnen doen. heb het stangetje van de acurator al een paar keer 'opgerdaait' richting de acurator. maar geen echte toename van basis boost. Heb een turbo druk meter ingebouwt en raak de rem ligt aan bij dru opbouwen maar hij blijft rond 0.35 bar staan klein beetje in het geel op de apc meter. ???

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » do 22 dec, 2005 15:23

Als een APC je turbodruk afregeld is in principe je basisboot niet af te stellen, je kunt met het stangetje wel iets doen voor een zeker gemiddelde. Wil je echt iets aan je basisboot doen en wil een auto met een echte turbo, dan moet je de APC aanpassen en alles wat er verder nog aan drukregelaars de turbo (en apc) beperken.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 22 dec, 2005 17:38

johnssons schreef:Als een APC je turbodruk afregeld is in principe je basisboot niet af te stellen, je kunt met het stangetje wel iets doen voor een zeker gemiddelde.

De basisboost moet bijna de helft van de piekboost zijn, dit omdat dan de overgang van basis naar APC vloeiender gaat en de piekboost blijft stabieler en er kan een hogere piekboost bereikt worden

Draai het stangetje gewoon eerts eens 5 slagen in en maak een testrit, mocht er geen verandering zijn dan in de wastegate kapot.
Deze kun je testen door een één wegsklepje aan te sluiten en een drukmeter en dan met de fietspomp druk erop zetten, niet hoger gaan als 1.0 bar druk :!: .

Hoger als 0.6 basisboost kun je beter niet gaan, tenzij je weet waar je mee bezig bent. (ivm pingel bij extreem warm weer en slechte brandstof)

Je kan een fuelcut krijgen als je deze nog niet hebt op gedraaid. (die van mij heb ik op 1.4 bar gezet)

Een pingelledje en turbodrukmeter is het eerste wat je moet aansluiten voor dat je gaat tweeken met de APC, basisboost, ect.

Gr, Bennie

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » vr 23 dec, 2005 9:58

Bennie,

hoe draai je de fuel cut op? Ik heb er af en toe ook last van als ik lekker doorhaal.

Bvd

Rob

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » vr 23 dec, 2005 10:24

keukenschrijver schreef:Bennie,

hoe draai je de fuel cut op? Ik heb er af en toe ook last van als ik lekker doorhaal.

Bvd

Rob
viewtopic.php?p=73427&highlight=feulcut#73427

ff zoekfunctie

John

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » vr 23 dec, 2005 16:29

@ John,

Deze had ik gezien, maar waar zit dat ding...

(Voordat ik als een dolle alle schroefjes aandraai)

Bvd

Rob

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » vr 23 dec, 2005 17:12

keukenschrijver schreef:@ John,

Bvd

Rob
volgens mij moet je hele dashboard console eruit....ik heb hem ooit compleet ge-bypassed namelijk :twisted: :twisted:
maar precies weet ik het niet meer want Erik (900T-R) heeft dat toen voor me gedaan ..

succes ermee!

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 23 dec, 2005 21:29

keukenschrijver schreef:@ John,

Bvd

Rob
Je moet idd het onderdashbord even verwijderen om er bij te kunnen.

Hij zit net boven het koppelingspedaal op een bracket samen met de drukwachter en een paar relais.

Je moet de middelste schroef hebben en ongeveer een hele slag indraaien.

Ik zou hem zelf nooit gaan bypassen omdat het soms voorkomt dat de driewegklep blijft hangen door vuil, ect en de druk dus niet kan minderen omdat je dan geen feulcut meer hebt, hetzelfde gebeurt ook wanneer de slang van de wastegate eraf ligt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat als dit 1 keer gebeurt dat de boel kapot is, maar blijf je er gewoon mee doorrijden en vaak de turbo gebruiken zal het het begin van het einde zijn.
Zo heb ik al een paar Saabjes gezien waar met de turbo en APC geknooid was om maar zoveel mogelijk turbodruk eruit te krijgen en niet te letten op pingel van de motor.
De gevolgen laten zich wel raden :wink: .

Mvg, Bennie

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 24 dec, 2005 13:08

Knieschot verwijderen en dan de schroef van de drukwachter een halve slag indraaien om te beginnen, even proefrit en kijken of het genoeg is.
Knieschot is makkelijk.
Rubber tussen console en middenbak ertussen uit,
Torx schroven los.
Asbak eruit en schroeven erachter loshalen.
Scroeven aan de zijkant van het console verwijderen.
Vanuit motorruimte 2x 10 mm boutjes los en knieschot naar voren/beneden lostrekken.
Misschien een schroef vergeten dus kijk voor de zekerheid voordat je begint te trekken.

Suc6

John.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 24 dec, 2005 16:25

John.K schreef:Knieschot verwijderen en dan de schroef van de drukwachter een halve slag indraaien om te beginnen, even proefrit en kijken of het genoeg is.
Knieschot is makkelijk.
Rubber tussen console en middenbak ertussen uit,
Torx schroven los.
Asbak eruit en schroeven erachter loshalen.
Scroeven aan de zijkant van het console verwijderen.
Vanuit motorruimte 2x 10 mm boutjes los en knieschot naar voren/beneden lostrekken.
Misschien een schroef vergeten dus kijk voor de zekerheid voordat je begint te trekken.

Suc6

John.
Visueel: Klik hier en kijk onder "Techniek"

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » za 24 dec, 2005 17:40

wat een werk om bij de overdrukschakelaar te komen,
als je een beetje lenig bent, kruip je met je kop onder het dashbord, links bestuurderszijde, je volgt de vacuumslangetjes dan kom je vanzelf bij de overdrukschakelaar. Nu kun je twee dingen doen, inderdaad inschroeven zodat je de ingestelde overdrukwaarde aanpast, of gewoon heel praktisch de draadjeje met een dubbel stekkertje doorverbinden. De controle over de max.boost ligt nu bij de rijder....
Nu gaat ieder natuurlijk roepen en vragen BLAAS IK MIJN MOTOR DAN NIET OP, zolang je weet hoe je de auto en je gaspedaal moet bedienen gaat er niets stuk.... Ik rijd al jaren met een extreem opgeschroefde T8, het enige wat stuk gaat zijn de aandrijfassen (kineten slijten sneller, gaan kraken en piepen) en de slijtage van de koppelingsplaat is groter dan normaal.....

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » za 24 dec, 2005 23:59

Het is gelukt basis boost op 0.45bar en piekt op +/- 1.0 bar loopt iets terug naarmate meer toeren. Loopt wel beter nu zeker ook te danken aan de speedparts chip. heb ook f pot nog iets hoger gezet.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 25 dec, 2005 11:06

Dat klinkt goed 0,45basis en piek van 1bar.
Met ron98 of 95?
Ik zelf zou niet verder dan 1,1bar gaan dan blijvt het nog binnen de
norm van de fuel cut.
Hoe zit het met de uitlaat? met of zonder kat?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » zo 25 dec, 2005 12:38

joachiem schreef:Dat klinkt goed 0,45basis en piek van 1bar.
Met ron98 of 95?
Ik zelf zou niet verder dan 1,1bar gaan dan blijvt het nog binnen de
norm van de fuel cut.
Hoe zit het met de uitlaat? met of zonder kat?
Waarom niet?
Ik draai nu 1.5 bar op ron 98 met een hele slag feulcut wijziging.
Temperatuur is normaal.
Na 2000 km bougies nagekeken en zijn mooie koffie met melk kleur dus niets duid op te arm lopen.
Geen pingel of klop waargenomen met led dus het lijkt alsof dit nog acceptabel is.
Klopsensor is nog actief (niet aan de pot gezeten)
Ik besef dat ik op de grens zit van wat er uit te halen is zonder verdere aanpassingen.

John

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » zo 25 dec, 2005 12:46

Uitlaat is zonder kat en de einddemper is vervangen door een pijp die even dik is als de originele uitlaat dus met het originele eindstuk.
Tank altijd ron 98.

Plaats reactie