Vermogenverlies

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Peace Frog
Geregistreerd lid

Vermogenverlies

Bericht door Peace Frog » wo 28 dec, 2005 21:43

saab 900 NG 2.0 Turbo

kheb er dit weekend een hirsch uitlaat ondergeplaats(middelste en laatste demper).is het mogelijk dat ik vermogenverlies heb,want ik krijg mijn turbodrukmeter maar half in het geel. Kheb al eens een manometer op geplaats maar raakte er niet veel wijzer meer,want de apc reageert blijkbaar zeer gevoeilig op de stand van het gaspedaal,de manometer ging constant van vacuum naar overdruk. Ik mis ook die Turbo Push. Als je wat tips hebt voor probleemoplossing,gooi maar op tafel.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 29 dec, 2005 1:00

Ik kan me voorstellen dat ie nu te arm staat omdat je meer flow hebt

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 29 dec, 2005 3:35

Is de uitlaat soms verstopt?

Het kan ook zijn dat de driewegklep is gesneuveld.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 29 dec, 2005 10:08

marq101 schreef:Ik kan me voorstellen dat ie nu te arm staat omdat je meer flow hebt
Het brandstofsysteem van een NG900 heeft voldoende capaciteit tot 290 pk. 100 pk winst door een sportuitlaat is een beetje optimistisch :wink: . Trionic is een adaptief systeem en zal (binnen een bepaalde bandbreedte) de in te spuiten brandstofhoeveelheid aanpassen als via de O2 sensor aangegeven wordt dat het mengsel te arm is.

Als de turbodrukmeter maar halverwege het gele gebied komt, is de kans groot dat je slechts basisboost hebt. Een kapotte driewegklep ligt, zoals Marky al aangeeft, meer voor de hand.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 29 dec, 2005 11:22

Ha, je kan merken dat ik met mijn hoofd nog bij de carburateurs zit: dikkere uitlaat betekent armer mengsel.

Meten is hier overigens weten.
Vraag me wel af waarom dat probleem zich voordoet net nu er een nieuwe uitlaat opzit. Over welke driewegklep hebben we het?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 29 dec, 2005 12:57

marq101 schreef:Over welke driewegklep hebben we het?
De magneetventielklep die door de ECU aangestuurd wordt. Deze klep bepaalt hoeveel druk er naar de wastegate-actuator weggelekt wordt.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 29 dec, 2005 14:14

Maarten schreef:
De magneetventielklep die door de ECU aangestuurd wordt. Deze klep bepaalt hoeveel druk er naar de wastegate-actuator weggelekt wordt.
Ah, een nieuwerwetse apc

Peace Frog
Geregistreerd lid

Bericht door Peace Frog » vr 30 dec, 2005 0:14

ik zal eens een andere driewegklep plaatesen,we hebben nog een 2.0T in de toonzaal staan,dus als ik het goed begrijp is halverwege het gele gebied bassislaadruk.In de WIS computer staat dat in 3,4 en 5de 0.72 bar moet gecreeerd worden(piek)en hoe wordt de turbodrukmeter gevoed in het dachboard,vacuum,electrisch???

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 30 dec, 2005 11:38

marq101 schreef:
Maarten schreef:
Ah, een nieuwerwetse apc
Klopt het nu dat de solenoid valve/driwegklep van de 900 gelijk is aan die van de 9000?

Peace Frog
Geregistreerd lid

Bericht door Peace Frog » vr 30 dec, 2005 19:09

heeft deze Hirsch uitlaat eigenlijk wel PK winst opgelevert op mijn 2.0T
want deze heeft standaard 185 PK terwijl de uitlaat ook gemaakt is voor 9-3. Ik denk dat bij een LPT deze uitlaat Pk winst oplevert,niet bij de mijne

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » vr 30 dec, 2005 21:17

Die pk winst zal er ook voor de jouwe zijn, maar bedenk wel dat dat beslist niet noemenswaardig is, de vermogenskromme zal iets later en hoger pieken, maar over het grootste deel van het toerenbereik vrijwel niet anders zijn. Voor de pk's een andere uitlaat monteren is geen goed idee, als je het al in de uitlaat zoekt is het voorste deel, de downpipe en de katalysator het meest van belang, daar zit de restrictie.

Plaats reactie