Master of slave?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Master of slave?
De werkende slag van mijn koppelingspedaal is geminimaliseerd.
De master of slave cilinder (of allebij) zal wel aan zijn grootje zijn. Ik heb beide bekeken en kan geen lekkage zien. Geen plasje onder de auto en geen nat vloerkleed. Heb voor de zekerheid nog even ontlucht. Vieze, vieze, vieze drab kwam er uit, maar geen verbetering. Durft iemand te voorspellen welke cilinder kapot is?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Master of slave?
Geen zichtbare lekkage, geen dalend vloeistofniveau en geen druk = hoofdcilinder.paul99gl83 schreef:Ik heb beide bekeken en kan geen lekkage zien. ...Durft iemand te voorspellen welke cilinder kapot is?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
esalet
- Donateur (8x)

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
De hoofdcilinder kan ook zichtbaar lekken....esalet schreef:..een plasje hydraulische olie onder auto. Dat was dus wél de slave cylinder.
Er zitten twee afdichtingen in, nr 3 in het plaatje, en om de zuiger (5) zit er ook één. Als alleen nr 3 stuk is, lekt de olie er gewoon langs en wordt er geen druk meer opgebouwd. Als nr 5 nog goed is, lekt er geen olie naar buiten, als die (ook) stuk is dus wel....

Overigens kan ook de veer (2) nog gebroken zijn, waardoor het pedaal niet helemaal meer terug komt. Een reparatiesetje kost ca 20 euro, de veer ca 5 euro.
(Dit verhaal geldt ook voor de oudere, verticale hoofdcilinder, van hetzelfde type als in de 95/96.)
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Kijk eens wat we hier hebben!

Ik heb de cilinder in de auto laten zitten en onder het dashboard liggen pielen. De veer kwam al gauw boven water als boosdoener. Ik had al een reservecilinder uit elkaar gehaald dus nieuwe veer zat er zo in. Ik heb nog geen revisieset met nieuwe rubbers kunnen kopen dus op de gok de oude erin. Onluchten, proefrit, 10 meter later toch maar weer parkeren. Veel te weinig druk. Nog een keer onlucht, geen verbetering. Reservecilinderzuiger erin, resultaat!!! Ik ontkoppel weer als van ouds!
Bedankt voor de tips!

Ik heb de cilinder in de auto laten zitten en onder het dashboard liggen pielen. De veer kwam al gauw boven water als boosdoener. Ik had al een reservecilinder uit elkaar gehaald dus nieuwe veer zat er zo in. Ik heb nog geen revisieset met nieuwe rubbers kunnen kopen dus op de gok de oude erin. Onluchten, proefrit, 10 meter later toch maar weer parkeren. Veel te weinig druk. Nog een keer onlucht, geen verbetering. Reservecilinderzuiger erin, resultaat!!! Ik ontkoppel weer als van ouds!
Bedankt voor de tips!
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
Bart M
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Dat ligt aan de binnendiameter, hetzelfde huis (aan de buitenkant) kan een andere boring hebben, dus een ander revisiesetje.Bart M schreef:In een MGB zit bijna dezelfde mastercilinder. Het binnenwerk komt in ieder geval overeen.
Voor een prijsindicatie had ik gekeken bij Elkparts, die kwam overeen met wat ik er wel eens voor betaald had (95/96 type).