lpg op B motor met turbo

1967-1984
ralph12
Geregistreerd lid

Re: lpg op B motor met turbo

Bericht door ralph12 » ma 27 sep, 2004 12:22

Dus een H-motor op LPG is helemaal geen probleem.....??

Overigens, de site http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm meldt dat de 99 al in 1981/1982 op de H-motor overging.

En pas met model 1984 (betekent dat voor een groot deel bouwjaar 1983?....) kwam er electr. ontsteking en hardere klepzittingen.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 27 sep, 2004 22:00

De H-motor met turbo geeft dezelfde problemen. De H-motor werd inderdaad eind 1981 al in de 99 gemonteerd (al eerder in de 900), maar electronische ontsteking was er al eerder. In ieder geval voor alle turbomodellen en voor sommige buitenlandse 99's ook op andere modellen. Eind 1983 klopt, maar dan voor de carburateurversies.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » di 05 okt, 2004 22:38

Hallo, ik heb 4 jaar (1994-1997) in een SAAB Turbo op LPG gereden. Ik heb NOOIT een backfire gehad en er ongeveer 120.000 km mee gereden.

Hoe ik ertoe kwam... In 1988 heb ik een 4 deurs 99GL gekocht waar ik dagelijks mee reed. In 1992 heb ik met een vriend voor de gein 2 groene 99 Turbo's gekocht (een was helemaal verrot, de andere bijna en had nog 4 maanden APK). We wilden wel eens weten wat de Turbo allemaal kon en hebben de druk flink opgeschroefd...extreem 'testing'. Ik heb toen het plan opgevat om de motor te reviseren en in mijn 99GL op LPG te zetten. Zo gezegd, zo gedaan (wel ruim een jaar over gedaan). Overmaatse zuigers, allemaal nieuwe lagers en inderdaad ook koperen klepgeleiders. Natuurlijk de GL verder ook aangepast (andere benzinetank, oliekoeler, andere draadboom ivm ontsteking, INCA velgen, voorspoiler etc.). Ondertussen een studie gemaakt (internet was er nog niet....) naar Turbo op LPG.

Bronnen:
1) Tijdschrift voor de Saabrijders TURBO #5 waarin SAAB schrijft 'TURBO LOOPT OOK OP LPG'
2) Propane fuel conversions for automotive engines waarin een hoofdstuk is gewijd aan 'using propane with turbochargers LPG and Dual-Fuel Conversions.

De Turbo-motor liep op een NECAM LPG installatie. De waste-gate was al gauw defect (rode rubber). Maar goed, er zit een metertje op het dashboard..... Omdat het octaangehalte van LPG erg hoog is (105) gaat de motor bijna nooit 'pingelen'. Ik kon (en heb) met gemak de druk zover op laten lopen dat het metertje de druk niet meer aan kon geven.
Dan voel je pas TURBO!!

Ik heb in die 120.000 km nooit pech gehad, behalve dat ik de derde versnelling er een keer 'uitgeblazen' heb. Maar goed ik had nog een bak, die is er toen onder gekomen.

In 1997 heb ik de 99 'GL-Turbo' in een stalling gezet omdat toen de regeling 'old-timer belasting-vrij' kwam. Ik ben toen Jaguar XJ6 (1971) gaan rijden. Ondertussen ben ik sinds een jaar weer terug bij de 99 (een LE uit 1973) die ik dagelijks gebruik. Wanneer de 'GL-Turbo' 25 jaar is (2006) komt hij weer van stal.

In de 99LE uit 1973 ga ik stuurbekrachtiging inbouwen. Ik ben op zoek naar 'ervarings deskundigen' en een 99 met stuurbekrachtiging die ik eens goed kan bekijken. Voor dit onderwerp zal ik een aparte entry in dit forum maken.

Groeten, Ary

RedArrow43
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow43 » di 05 okt, 2004 23:04

uit noorderpark toevallig?zie dat je uit assen komt.
staat je jag ook te koop? dan woon je een straat verder dan ik. :)

groeten edwin

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » di 05 okt, 2004 23:08

Klopt, kom eens langs buurman .... :-)

RedArrow43
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow43 » di 05 okt, 2004 23:12

komt voor elkaar 8)
ik rijd nog al eens langs.en zie je wel af en toe bij de auto staan.volgende keer maak ik graag een stop.

wheels9000
Geregistreerd lid

Bericht door wheels9000 » ma 25 okt, 2004 12:18

Stijn schreef:
wheels9000 schreef:Ik ben volgens mij niet zo goed geïnformeerd als Thom is, maar mij is toch echt altijd verteld dat LPG in combinatie met een turbo (behalve een LPT dan) over het algemeen een slechte combinatie is. Een motor die op LPG loopt draait op een beduidend hogere temperatuur. Dit leidt eigenlijk al meteen tot problemen bij motoren met een niet-geharde kop (zoals de b-motor). De klepzittingen e.d. kunnen niet tegen deze temperaturen. Als je vervolgens een turbomotor op LPG laat lopen vergroot je dat probleem alleen nog maar, aangezien de temperatuur daarvan ook al hoger ligt dan bij een reguliere injectiemotor.
Ik dacht niet dat de bedrijfstemperatuur bij LPG hoger is, de klepzittingen slijten alleen door het gebrek aan lood extra snel en de turbo wordt hierdoor ook heter en gaat dus sneller stuk. Deze info heb ik al jaren. Jouw verhaal hoor ik voor het eerst. Waar haal je deze info vandaan?
Okee, een beetje laat maar nu dan toch: jouw en mijn informatie komen in wezen wel overeen met elkaar: het gebrek aan lood veroorzaakt een tekort aan smering en dus een verhoogde wrijving. Dit leidt vervolgens tot een hogere temperatuur van het motorblok (naast de overige problemen die een tekort aan smering veroorzaken).

Greetz, Wheels9000

Rene van heerden
Geregistreerd lid

Bericht door Rene van heerden » di 26 okt, 2004 19:34

Ja sorry hoor, maar een 99 turbo ombouwen naar gas???turbo er dan maar uitbouwen?? Lees ik dat nou goed? ik snap sommige mensen gelukkig niet.

alfredje

Bericht door alfredje » wo 03 mei, 2006 0:16

....

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 03 mei, 2006 0:28

Kijk, een ervarings deskundige spreekt.

Heel goed.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 03 mei, 2006 0:29

vind ik nu ook.... 8)