12v aansluiting radio

1967-1984
Plaats reactie
Jurson
Donateur (2x)
Donateur (2x)

12v aansluiting radio

Bericht door Jurson » do 18 mei, 2006 20:12

Ik ben benieuwd waar ik, voor de radio in de middenconsole, 'officieel' de 12V vandaan haal. Nu komt deze rechtstreeks van de sigaretten-aansteker :confused:.
Mede gezien het draadtype en de kroonsteentjes kan ik me niet voorstellen dat dit het juiste/originele aftakpunt is voor de voeding van de radio.
Het zou ook handig zijn als de 12V via het contact geschakeld zijn.
Iemand enig idee?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 18 mei, 2006 22:23

Ik heb in geen enkel schema kunnen vinden wat de officiele aftakplek is, maar de aansteker is wel een goede. Op het circuit van de aansteker zit ook de achterruitverwarming. Dat zijn 2 dikke verbruikers die je bijna nooit gebruikt. Op dat circuit kan je gerust de radio aansluiten. En er blijft altijd stroom op staan.

Alleen heb ik het iets netter gedaan door een adapterdraadje te maken die tussen de aansteker en draad geplaats is.

Mijn radio is ook over contact geschakeld, maar ik weet niet meer hoe. Als je wilt kan ik wel even kijken een dezer dagen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 02 jun, 2006 8:55

Ik heb even gekeken. Ik het de 12V constant van de aansteker afgetapt, en de over contactdraad zit aan de rode draad van de lichtschakelaar. Deze draad komt van het contactslot vandaan en er komt 12v op te staan als de sleutel op stand P (1e positie) gezet wordt. Tijdens het starten wordt de stroom onderbroken.

Plaats reactie