draagarmen

1967-1984
Plaats reactie
Roel
Geregistreerd lid

draagarmen

Bericht door Roel » do 12 okt, 2006 9:17

Hallo

Even een technische vraag 8) :

Passen de draagarmen van later-type 99 (na 81) of 900 op een saab 99 uit 1977??? Een van mijn draagarmen is niet helemaal goed dus ik wil hier op termijn wat aan veranderen. Op mp biedt iemand 2 draagarmen aan, een van het oude type en 1 van het nieuwe type, en hij claimt dat ze allebei moeten passen, maar iets zegt me dat dat niet zo is...

Weet iemand me hier iets over te vertellen?

Bij voorbaat dank voor de technische kennis!
Roel

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 12 okt, 2006 9:21

Draagarmen: voor? achter? onder? boven?

EDIT: ah ik ziet het al:

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 39907.html

Afbeelding

De verschillen zijn te zien. De veer wordt op verschillende manieren gepositioneerd, en de schokdempers zijn verschillend gemonteerd.

Afbeelding

Op de foto rechts is het oude type. Ik denk dat jij dit model nu hebt. Ik heb zo even niet paraat of dit de rechter of linker is voor op de auto. Ik zou wel links en rechts hetzelfde type houden want anders heb je 2 verschillende schokdempers. Dat komt waarschijnlijk de rij-eigenschappen niet ten goede en als je ze ooit moet vervangen, dan moet je 2 verschillende kopen.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » do 12 okt, 2006 10:51

Ja dank je Paul, de foto klopt. en idd het gaat om de Draagarmen achter. Het lijkt me idd niet zo verstandig om links en rechts verschillende typen te gebruiken. Maar weet iemand of het uberhaupt mogelijk is het nieuwe type draagarm te monteren? Deze zijn namelijk wel beter verkrijgbaar, en ze schijnen gegalvaniseerd te zijn (in tegenstelling tot het oude type) en dat spreekt me ook wel aan.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » do 12 okt, 2006 11:53

Het nieuwe type draagarm wordt voor zover ik het weet gebruikt vanaf model 1978. De eerste bouwjaren (t/m '80?) is dit nieuwe type draagarm nog niet gegalvaniseerd.
Als het goed is dan moet je ze over kunnen zetten op een oudere auto. In ieder geval moet je ook de schokdempers mee overzetten.

Voordeel is wel dat voor het nieuwe type de schokdempers nog goed te krijgen zijn.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » do 12 okt, 2006 12:25

Maar dan kan ik dus beter naar een sloper gaan om 2 draagarmen + schokdempers te halen? Bedankt voor de info! Deze zijn dus ook voor de 900 hetzelfde? Tot welk jaartal? En wat mag een goed setje op de sloop gaan kosten?

roel

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » do 12 okt, 2006 19:59

Ik zou de schokdempers gewoon nieuw kopen. Die zijn niet zo duur (setje Monroe bij Brezan, ongeveer €100) en op de onderdelenmarkt liggen ze ook nog wel eens. Is erg bevorderlijk voor je wegligging.

99E1973
Geregistreerd lid

draagarmen

Bericht door 99E1973 » vr 13 okt, 2006 13:28

ik ben zelf lang aan het zoeken geweest voor mijn 99E uit 1972
oud model is met pen-pen schokbrekers
ombouwen werd mij op de onderdelen dag afgeraden
omdat dan de hele achteras moet worden vervangen incl
remklauwen wat uit eindelijk zou leiden tot gevaarlijk rem gedrag;
remzuigers oud model klauwen zijn kleiner
Van Thom heb ik nog 2 goede armen kunnen krijgen welke
ik meteen heb laten galvaniseren.
Misschien heb je geluk op de onderdelendag;
probeer www.rikardssaabdelar.com eens;
misschien heeft hij ze nog

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » vr 13 okt, 2006 15:17

zijn de oude pen - pen schokbrekers nog te krijgen?

Plaats reactie