Nah gewone Nederlander, komt uit Groningen he...S@@bman schreef:Kijk, nu heb IK de Nederlanders onderschat72sonett-III schreef:Bij de supermarkt bij ons in het dorp koop ik al jaren zegeltjes en krijg daar steeds weer een kar vol boodschappen bij...S@@bman schreef:In België koop je de zegeltjes en krijg je er gratis benzine bij.
Binnenkort ook in Nederland.![]()
.
BP Ultimate 98
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ahum. Het blok van de 90 is dezelfde carburatie H-motor als van de 900. En zowel in de manual als met een sticker op de binnenkant van het benzineklepje is miniaal 95 RON aangegeven!paul99gl83 schreef: Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
95 is dus prima.
Zoals iemand hierboven schetste, ligt het niet in de verwachting dat het afslaan of slecht starten is gelegen in de omschakeling van 95 naar 98 (omhoog zou juist beter moeten bevallen) maar in de stroomtoevoer naar de bougies of in de stroomverdeler.
De omslag naar het natte weer kan hier heel goed mee te maken hebben.
- controleer je bougiekabels op uitdroging en of ze goed klemmen op de aansluitpunten
- controleer de staat van je bougies en maak ze indien nodig schoon. De verkleuring van de bougies geeft informatie over een eventuele nadelige afstelling van de timing
- reinig de strroomverdeler
- meet je bobine eens door en conroleer ook daarvan of de stekkers voldoende klemmen op de aansluitpunten
- spuit tot slot (met alles zo aangesloten als het hoort) wat siliconenspray op de kabels en de kap en stekkers op de verdeler. Vocht kan daar dan niet meer roet in het eten gooien.
Heb je nog een verdeler met contactpuntjes, controleer deze dan ook.
(is niet waarschijnlijk, maar laat ik het niet uitsluiten)
Als het blijft, komt naar mijn idee nu pas (afhankelijk van de bougieverkleuring natuurlijk) het controleren van de timing aan de orde.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ok. Mijn eerdere opmerking moet ik nuanceren. Ik heb in 3 instructieboekjes info gevonden:Steve-O schreef:Ahum. Het blok van de 90 is dezelfde carburatie H-motor als van de 900. En zowel in de manual als met een sticker op de binnenkant van het benzineklepje is miniaal 93 RON aangegeven!paul99gl83 schreef: Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
95 is dus prima.
MY83 99: RON 97
MY87 90/900: RON 95
MY88 900: RON 95 (turbo mag tot RON 91 vanwege APC)
-
JanWessel
- Geregistreerd lid