remblokken

1967-1984
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid

remblokken

Bericht door Westef » ma 10 okt, 2016 22:33

Beste Saabvrienden
Ik hoorde deze week een schrapend geluid bij mijn linker voorwiel (saab 99 '84)tijdens het remmen, soms niet, soms wel. Bij controle bleek alleen het buitenste remblok behoorlijk afgesleten (nog 2mm), en heb daar geen verklaring voor. De remblokken rechts zijn nog in goede staat. 2 jaar geleden zijn de blokjes voor vervangen. Iemand een idee over de oorzaak hiervan?

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: remblokken

Bericht door Jungleman » ma 10 okt, 2016 22:39

waarschijnlijk zit er in de remklauwen iets vast waardoor, als je remt, de remklauw meer/anders beweegt dan normaal. hierdoor slijten de remblokken ongelijk. dus even je remklauwen controleren of die hun werk wel doen zoals ze ontworpen zijn.

denk ik...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 11 okt, 2016 8:16

even een paar keer flinke heen en weer duwen / knijpen: let wel op het niveau van je remvloeistof.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » di 11 okt, 2016 10:51

In ieder geval zaterdag op de sleuteldag (saabclub Limburg) blokjes eruit en alles goed controleren. De oorzaak zoeken is in deze even het belangrijkste. Moet ik nu ook r.voor de blokken vervangen?

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » di 11 okt, 2016 12:44

De zuigers van de remmen kunnen gaan corroderen en vastzitten. Ongelijk afslijten is daar een voorbode van. Ik ben momenteel bezig om mijn voorremmen te vervangen en heb oook gezien dat van mijn vastzittende remmen de remschoenen ongelijk afgesleten zijn, inderdaad de buitenste schoenen meer dan de binnenste...

Bert van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Bert van Beek » di 11 okt, 2016 17:54

Meestal bij ongelijkmatige slijtage van de blokken is de zuiger die bij het remblokje zit, die het minste gesleten is, de boosdoener, die zit dan vast

waarschijnlijk is dat de cilinder aan de binnenzijde, waar ook de handrem installatie aan vast zit

deze cilinders hebben wij nog nieuw te koop met nieuwe rubbers

B&W

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » wo 12 okt, 2016 8:51

Ik hoop er zaterdag uit te komen, zelf denk ik ook aan het remzuigerverhaal. Hey Bert, ik bel je even vandaag!

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » ma 24 okt, 2016 23:05

Een wat late reactie maar het remjuk is in ieder geval weer gangbaar gemaakt, en de beide remzuigers wat heen en weer gedrukt. De remblokken tevens vervangen, en de remolie ook ververst. Mocht blijken dat de binnenste remzuiger het laat afweten, heb ik inmiddels een gereviseerde op de plank liggen.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » ma 23 dec, 2019 14:49

Heeft iemand een link voor vervangen remblokken achter bij 93 v1?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 27 dec, 2019 19:40

Mooie topic kick in een irrelevant forum voor je vraag!

Het is vrij simpel bij een 9-3OG. Simpel tweezuiger klauwtje zonder handrem mechanisme of andere specialigheden.

Plaats reactie