99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten

1967-1984
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten

Bericht door turbopilot » zo 17 sep, 2023 10:41

En, Ben je er al verder mee?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Foll
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Foll » vr 22 sep, 2023 20:11

Nog niet verder mee, moet er nog mee aan de gang. Huis, andere hobby auto, hobby's genoeg.. :P .
Maar bedankt voor alle tips en suggesties!

Gevlakte kop, meer compressie, dat zal zeker het geval zijn. In ieder geval een beetje, het doet altijd iets. Ik snap dat een motor gevoeliger wordt voor pingel als de compressie hoger wordt. Maar ik zie alleen niet hoe een latere ontsteking dat weer compenseert? Als de brandstof uit zichzelf gaat ontbranden vanwege (te) hoge compressie, dan helpt later ontsteken ook niet meer toch? Of zie ik dan wat over het hoofd.

De halve maantjes ken ik inderdaad, die zijn nog ruimschoots aanwezig. Fotootjes gevonden!
Afbeelding

Afbeelding

Zoals turbopilot schrijft heb ik tijdens de kopwissel het nokkenastandwiel met tie wraps aan de ketting vast gezet, die is dus niet versprongen. Wel kan hij natuurlijk altijd op het krukas tandwiel een tandje verspringen. Heb de boel toen wel bewust op tijd gezet, maar een extra check kan nooit kwaad. Zodra ik er weer mee verder ga, ga ik het kleppendeksel even lossen en checken of alles inderdaad wel goed op tijd staat. Kan nooit kwaad, nog even checken!
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'97 Saab 9000 CS 2,0i scarabee groen
'08 Saab 9-3 sport sedan Linear TiD jet black
'87 Skoda 120L

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » vr 22 sep, 2023 22:20

Ik zie ook nog een “half maantje” dus die kop lijkt mij goed en niet te veel gevlakt.

Wel lijkt 1 inlaatklep een iets andere kleur te hebben

Stekker op de ontsteking wel goed en niet gammel, overigens heeft hij elektronische ontsteking?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door gertram » zo 24 sep, 2023 9:03

Hoe vroeger de ontsteking hoe meer hitte je in de motor brengt. De ontsteking begint al wanneer de zuiger nog aan het comprimeren is, alle verbrandingsenergie gaat tot aan BDP in warmte en druk zitten. Alle onderdelen worden heter en één punt hiervan kan later zelfontbranding in gang zetten.
Ik denk nog steeds aan koolresten in de verbrandingskamers, mede gezien je opmerking over rijk mengsel. Er bestaan tegenwoordig camera's op flexibele stelen, met een achtklepper kun je denk ik via de bougiegaten een aardig beeld krijgen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-88 evt. met defect.

Plaats reactie