H4 lampen in E4 koplampen ?

1967-1984
Plaats reactie
Jos99L
Geregistreerd lid

H4 lampen in E4 koplampen ?

Bericht door Jos99L » ma 22 jan, 2007 0:47

Beste allemaal,

Ik heb geconstateerd dat de lichtopbrengst van de koplampen van onze 99 L erg laag is. Heel vervelend om de weg te moeten zoeken in een regenbui zoals vanavond.

Nu vroeg ik mij af of H4, en met name die blauw-gele lampen, van Philips zo in de koplampen passen zonder dat deze te warm worden en de reflectoren onrecht aandoen ? Het hoost momenteel in Groningen dus ik ga niet even kijken ;-)

Enne,over verlichting gesproken. Wij hebben een lampje achter de achteruitkijkspiegel zitten. Is dat af fabriek ? En hoe is dat geschakeld?

Groet'n,

Jos
(die woensdag naar een grijze 900i gaat kijken voor gewoon erbij)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: H4 lampen in E4 koplampen ?

Bericht door 72sonett-III » ma 22 jan, 2007 0:55

Jos99L schreef:... Wij hebben een lampje achter de achteruitkijkspiegel zitten. Is dat af fabriek ?
Ja, zat nog niet in de 95/96 of Sonett, heb ik er wel ingebouwd...
En hoe is dat geschakeld?
Tussen de +12 V en de deurschakelaar.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 22 jan, 2007 8:14

Als je H4 koplampunits hebt past daar uiteraard iedere H4 lamp in. Als je echter units hebt voor duplolampen (wat me heel onwaarschijnlijk lijkt) kun je (mag je) geen H4 lampen monteren.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 22 jan, 2007 9:56

Het lampje achter de spiegel is idd standaard en maakt deel uit van de interieur verlichting. Gaat branden door de portierschakelaar of de schakelaar bij de pook.

Zoals Martien zegt: je kan andere lampen monteren. Maar persoonlijk vind ik de lichtopbrengst van een 99 best goed. Je zou eens kunnen kijken naar de staat van de reflectoren en het voltage over de lampen meten. Bij mijn vorige auto had ik maar 9 V op de koplampen. Mijn vrienden vonden het altijd "gezellig" als ik achter ze reed, hadden ze sfeerverlichting in de achteruitkijkspiegel.

Jos99L
Geregistreerd lid

Bericht door Jos99L » ma 22 jan, 2007 10:00

<grijns> gezellige boel, op stap met een 99....

Misschien ben ik de LandRover wel te veel gewent. Want daar zitten giga 'schijnwerpers' op en in.

Ik ga idd de spanning wel even meten en met het kapotte lampje stoeien Kijken hoe die open gaat....

Groet'n,

Jos

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 22 jan, 2007 10:12

Martien_96V4 schreef:Als je H4 koplampunits hebt past daar uiteraard iedere H4 lamp in. Als je echter units hebt voor duplolampen (wat me heel onwaarschijnlijk lijkt) kun je (mag je) geen H4 lampen monteren.
Er zijn Halogeenlampen op de markt die je kunt plaatsen in die van de duplo-lampen. :?
Maar ze hebben wel een nadeel! :cry:
Door de grotere hitte die Hlogeen-lampen ontwikkelen is de kans behoorlijk groot dat de lampglazen in zo'n geval gaan barsten omdat die NIET op die extra hitte berekend zijn!! :cry:
Voor de APK-keuring zijn die lampen GEEN afkeurpunt, want ze heven dezelfd kleur licht als de ouderwetse duplolampen.
En een auto afkeuren omdat die wat vellere licht-opbrengst heeft lijkt mij zeer onwaarschijnlijk!! :lol:
Een auto met te weinig licht-opbrengst zal juist weer wel afgekeurd worden!!

Groeten.:D

De900C-GAS

Jos99L
Geregistreerd lid

Bericht door Jos99L » ma 22 jan, 2007 11:12

Ik rij wel even langs Joel. Die zijn vakkundig én aardig !

Laatst moesten we even wachten op de 99. Ach zegt Maarten joel, loop de werkplaats maar in hoor... :-)

Groet'n,

Jos

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » ma 22 jan, 2007 20:25

Jos99L schreef:Ik rij wel even langs Joel. Die zijn vakkundig én aardig !

Laatst moesten we even wachten op de 99. Ach zegt Maarten joel, loop de werkplaats maar in hoor... :-)

Groet'n,

Jos
Heeft de 99 ook een wintercheck gehad? Ik heb mijn 900 wel laten doen, ik was maar 15 euro lichter en kreeg 2 roestvrijstalen Saabkopjes met schoteltjes. 8)

Jos99L
Geregistreerd lid

Bericht door Jos99L » ma 22 jan, 2007 21:04

Hoi,

Ja, hebben we ook laten doen. Mooie kopjes. :-)

Monteur Drenth had de grootste lol.
Eindelijk weer eens échte Saab in de werkplaats met mechanische delen zei hij. Hij had de carburatuer uit elkaar gehaald en er een nieuwe pakking ingezet. De grijns liep van oor tot oor. Jaa zei hij verder die monteurs van tegenwoordig die weten niet meer hoe dat moet, die kunnen alleen een computer uitlezen van een 9-3 oid. Hahahaha. Leuk !

Heb net de lampjes vervangen. Daar lag het inderdaad aan . Maarten Joel had me lampjes meegegeven die 100W waren. Rallye type op t doosje. Scheelde zeker 50%.

Groet'n,

Jos

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » ma 29 jan, 2007 22:30

Ja, hebben we ook laten doen. Mooie kopjes. :-)

En lekker drinken dat ze doen :lol:

Groet, René.

Jos99L
Geregistreerd lid

Bericht door Jos99L » di 30 jan, 2007 0:29

Ik dacht dat jullie alleen maar koffie dronken uit mokken met gekleurde kringetjes erop ?
;-)

Leuk je van middag eens persoonlijk de hand geschud te hebben.
Onze 99 is bij Joel in zeer goede- en vakkundige handen en dat voelt érg goed.

Groet'n,

Jos

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 30 jan, 2007 7:47

rene schreef:Mooie kopjes. :-)

Groet, René.
Die kopjes waren alleen voor klanten toch 8) .

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » di 30 jan, 2007 19:54

Injectie schreef:
rene schreef:Mooie kopjes. :-)

Groet, René.
Die kopjes waren alleen voor klanten toch 8) .
Jij had ze toch ook Desmond? :lol:

René.

Plaats reactie