Hallo,
Heb sinds kort de 99 die mijn vader in 1983 nieuw kocht gekregen. Wagen is een 2.0l 100pk, heeft 5 jaar stilgestaan (wel af en toe gedraaid).
Wagen start prima en rijdt goed... als hij koud is. Zodra de motor warm is begint deze te sputteren en valt de wagen compleet verzopen stil.
Ben al in garage geweest en deze krijgen probleem niet echt opgelost. Zijn al vervangen: bougies, bougiekabels, delcokap, bobijn.
Vrienden van mij zeggen dat het probleem nog kan liggen aan condensator of de rubberen dichting in de carburator.
Hebben jullie een idee of gelijkaardige ervaringen?
Thx!!
Stilvallen?
-
staggie
- Geregistreerd lid
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
In de warmloopfase is de brandstofbehoefte groter dan op bedrijfstemperatuur.
Het zou heel goed kunnen dat je het daarin moet zoeken.
Toch is de ontsteking niet uitgesloten, het uitwisselen van een complete verdeler is het makkelijkst (om problemen te voorkomen heb ik op vakntiereizen altijd zo'n ding in de kofferbal liggen, een hall-sensor kondigt net als veel andere electronicacomponenten tenslotte bijna nooit aan dat ie stuk gaat...) Natuurlijk wel ontstekingstijdstip afstellen.
Als ie begint te sputteren, rookt de motor uit de uitlaat dan erg zwart? en zijn de bougies na het uitvallen nat? Heb je nog een mooie heldere en krachtige vonk op dat moment?
Vlotterniveau ok? Misschien een lekke vlotter zelfs? (is mij ooit overkomen
, wat is me eigenlijk bespaard gebleven....
)
Retourleiding verstopt, brandstofpompdruk te hoog?
Als je een complete carburateur hebt waarvan je weet dat ie goed is dan is het omwisselen en proberen een piece of cake.
Cornell
Het zou heel goed kunnen dat je het daarin moet zoeken.
Toch is de ontsteking niet uitgesloten, het uitwisselen van een complete verdeler is het makkelijkst (om problemen te voorkomen heb ik op vakntiereizen altijd zo'n ding in de kofferbal liggen, een hall-sensor kondigt net als veel andere electronicacomponenten tenslotte bijna nooit aan dat ie stuk gaat...) Natuurlijk wel ontstekingstijdstip afstellen.
Als ie begint te sputteren, rookt de motor uit de uitlaat dan erg zwart? en zijn de bougies na het uitvallen nat? Heb je nog een mooie heldere en krachtige vonk op dat moment?
Vlotterniveau ok? Misschien een lekke vlotter zelfs? (is mij ooit overkomen
Retourleiding verstopt, brandstofpompdruk te hoog?
Als je een complete carburateur hebt waarvan je weet dat ie goed is dan is het omwisselen en proberen een piece of cake.
Cornell
-
esalet
- Donateur (8x)

Re: Stilvallen?
Goeie zaak om de wagen van je vader in ere te houden, doe ik ook al jaren (Saab 90 1986). Hopelijk kun je het euvel snel vinden, ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb dit nog niet meegemaakt.Willem99 schreef:Hallo,
Heb sinds kort de 99 die mijn vader in 1983 nieuw kocht gekregen. Wagen is een 2.0l 100pk, heeft 5 jaar stilgestaan (wel af en toe gedraaid).
-
Willem99
- Geregistreerd lid
esalet schreef:Goeie zaak om de wagen van je vader in ere te houden, doe ik ook al jaren (Saab 90 1986). Hopelijk kun je het euvel snel vinden, ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb dit nog niet meegemaakt.Willem99 schreef:Hallo,
Thanks!!! Ik ben de wagen mee gaan afhalen bij de levering en was toen een ukkie van 5 jaar. Jarenlang heb ik de saab gepoetst en 2x per jaar gewaxt. Resultaat nu: ondanks leeftijd en 228.000 km is er werkelijk geen krasje te zien en blinkt hij als nieuw... Ik doe deze wagen dus nooit weg, die moet echt in de familie blijven.
Mijn vader heeft er 10 jaar mee gereden, dan mijn moeder nog 6 jaar, en nu staat hij sinds 1999 quasi stil. Af en toe warmdraaien en rijden is het enige.
Volgend jaar wordt hij 25 jaar en schrijf ik hem terug in als oldtimer om in het weekend mee te rijden.
Vriend van mij heeft ook 99 uit 1983 gekocht dus dat wordt toeren in 2008!!!
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Altijd leuk om '99' liefhebbers te ontdekken in België.Willem99 schreef:esalet schreef:Goeie zaak om de wagen van je vader in ere te houden, doe ik ook al jaren (Saab 90 1986). Hopelijk kun je het euvel snel vinden, ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb dit nog niet meegemaakt.Willem99 schreef:Hallo,
Thanks!!! Ik ben de wagen mee gaan afhalen bij de levering en was toen een ukkie van 5 jaar. Jarenlang heb ik de saab gepoetst en 2x per jaar gewaxt. Resultaat nu: ondanks leeftijd en 228.000 km is er werkelijk geen krasje te zien en blinkt hij als nieuw... Ik doe deze wagen dus nooit weg, die moet echt in de familie blijven.
Mijn vader heeft er 10 jaar mee gereden, dan mijn moeder nog 6 jaar, en nu staat hij sinds 1999 quasi stil. Af en toe warmdraaien en rijden is het enige.
Volgend jaar wordt hij 25 jaar en schrijf ik hem terug in als oldtimer om in het weekend mee te rijden.
Die zijn niet echt dik gezaaid
Welke kleur heeft die van jou?
Welke velgen?
Kan je foto's plaatsen?
-
Willem99
- Geregistreerd lid
S@@bman schreef:Altijd leuk om '99' liefhebbers te ontdekken in België.Willem99 schreef:esalet schreef: Goeie zaak om de wagen van je vader in ere te houden, doe ik ook al jaren (Saab 90 1986). Hopelijk kun je het euvel snel vinden, ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb dit nog niet meegemaakt.
Die zijn niet echt dik gezaaid.
Welke kleur heeft die van jou?
Welke velgen?
Kan je foto's plaatsen?
Kleur is zilvergrijs met blauw interieur. Ik heb de originele velgen nog maar heb nu gerestaureerde inca's gemonteerd. Foto's volgen later, heb er geen digitale op dit moment. Woon in Herentals, dus niet heel ver.