LPG inbouwen in SAAB 99

1967-1984
Plaats reactie
markos
Geregistreerd lid

LPG inbouwen in SAAB 99

Bericht door markos » zo 30 sep, 2007 17:34

Hallo,

In maart 2008 wordt mijn witte saab 99 special edition, jn05nh, 25 jaar oud. Vanaf dan wil ik er weer mee gaan rijden. Hij heeft nu nagenoeg 4 jaar stil gestaan. Indien mogelijk wil ik er dan een LPG installatie inzetten om zo de branstofkosten wat te drukken. Kan iemand mij tips geven waar ik een LPG installatie kan kopen, nieuw of gebruikt

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 30 sep, 2007 18:11

uw heeft een PB.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » zo 30 sep, 2007 18:15

baszwolle schreef:uw heeft een PB.
u bent er maar druk mee.... :wink:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 30 sep, 2007 18:17

sander....stalker dan je er bent...kksssttt....scheer je weg. :fight_argue1:

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » zo 30 sep, 2007 18:34

baszwolle schreef:sander....stalker dan je er bent...kksssttt....scheer je weg. :fight_argue1:
Tsja iemand moet het toch doen... :wink:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 30 sep, 2007 19:43

nike schreef:Ga je het zelf erin zetten? Heb ik enkele jaren terug bij een 99 gedaan.

Bij de RDW zelf langsgeweest om het een en ander aan regeltjes te bekijken en me door de heren zelf me te laten wijzen op enkele punten van aandacht.

Ten eerste is belangrijk dat je een installatie aanschaft met 67R01 aan het begin van alle onderdelen.

- De slangen die je gebruikt mogen niet meer dan een jaar oud zijn;
- De gasleiding (beschermde koperleiding) moet, vanaf de tank middels een zo kort mogelijke route, buitenlangs naar de verdanper;
- De leiding dient middels koperen bevestigingsklemmetjes om de 30cm (minimaal!) te worden vastgezet;
- De leiding moet op minimaal 20 cm afstand van de uitlaat blijven.

Verder nog wat andere praktische tips:

- De verdamper wordt verwarmd door het koelwatersysteem. Die tap je het beste af vanaf het thermostaathuis (is boorbereid) en komt terug op de interieurverwarmings uitgang.
- Kijk goed of je verdamper in de rijrichting geplaatst moet worden; over het algemeen is dat het geval, er zijn types die haaks geplaatst zouden kunnen worden.
- Koelleidingen kunnen knikken als ze warm zijn; zorg ervoor dat ze ruime bochten maken, of dat je ze op de bochten intern voorziet van een rvs-veer, om dat knikken te voorkomen.
- Het electrische gedeelte - relais, gas- en benzineafsluiters, aardepunten - os het betrouwbaarst als je nieuwe bedrading neemt. Werk je met verschillende kleuren, dan hou je makkeleijker het overzicht. Soldeer de draden aan de stekkertjes - er is niets zovervelend als plotseling geen gas toevoer meer te hebben rijdens de rit.

Leuke klus om zelf te doen, maar neem de tijd ervoor.
kleine aanpassingen:afgelopen maandag nog een keuring ondergaan bij het rdw.

om de 40 cm maximaal de leiding
minimaal 10 cm van de uitlaat
alleen de vulslang mag niet ouder zijn dan een jaar, de rest maakt niet
uit.
alleen de gasdrukdelen moeten van een 67R01 keur zijn voorzien.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 30 sep, 2007 19:45

LPG-INBOUWEISEN NEDERLAND VOLGENS RKLPG ‘7709-2001
- De tank mag geen metallisch contact met het frame, tankbanden of carosserie maken.
- Tussen het tankframe en de carosserie mogen zich op de montagepunten geen bekleding of coating
bevinden.
- Afmetingen carosserieringen voor bevestiging tankframe minimaal 30 x 2mm.
- Bevestigingsbouten tankbevestiging volgens inbouweisen (minimaal M8.8, boven 100l. M10)
- De bodemontluchter mag zich niet in de wielbak bevinden en mag niet boven de uitlaat uitmonden
- De spanbanden dienen tot de hartlijn van de tank terug geslagen te worden en dienen aan bepaalde
afmetingen te voldoen (tot 85ltr. : 29 x 1,5mm., daarboven speciale afmetingen)
- Het kruis op de tank dient op 90 graden te liggen.
- Electrische verbindingen in de appendagekast dienen vonkvrij uitgevoerd te worden.
- De massa-aansluiting van de LPG-afsluiter mag niet via de LPG-leidingen plaatsvinden.
- Bij tank in lengterichting dient tankframe een aanslag van minstens 30 mm. van de onderkant van
de tank te hebben en dient deze aanslag binnen de bolling van de tank te blijven.
- Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen LPG-tank en
de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven (soort kreukelzone).
- Bij een onderbouw dient de tank minstens 20 cm. van het wegdek te blijven.
- Bij onderbouw dienen de appendages zonodig beschermd te worden tegen steenslag.
- De buitenvuller mag niet buiten de voertuigomtrek uitstekenen en dient zich binnen de schuine lijn
achterwiel bumper te bevinden.
- Indien zich de koppeling tussen buitenvuller en vulslang in de kofferruimte bevindt, dient een
gasdichte mof met ontluchting om de koppeling gemonteerd te worden.
- De vulslang tussen vuller en LPG-tank mag niet ouder zijn dan een jaar bij LPG- keuring.
- De voeding van de electronische tank-afnamekraan moet wegvallen bij een motorstop.
- Vulslang en leiding in wagenbodem beschermen met doorvoertules.
- De L.P.G.-leiding monteren op ten minste 10 cm. van de uitlaat anders dient een metalen beschermplaat aangebracht te worden.
- De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op omleggen leiding bij kriksteunen
- Monteer leidingbeugel minimaal om de 40 cm.
- Monteer de afsluiters met spoel omhoog en niet op het motorblok.
- De leiding van gasafsluiter naar verdamper dient zo kort als mogelijk te zijn
- Er dient goedgekeurde benzineslang gebruikt te worden tussen benzine-afsluiter en carburateur(s)
- De gasafsluiter dient gezekerd te worden (evt. over schakelaar)
- De LPG-drukdelen moeten voorzien zijn van R67-01….-keur.
- Bij de LPG-tank moet een (kopie van een) R67-01 goedkeurcertificaat worden overlegd.
- Stel na inbouw de koplamphoogten af.
- Stel na inbouw de CO op LPG volgens voorschriften < 1,5% (of <0,5% bij geregelde kat. U9/E2/G3 en verder)
- Type goedkeursticker monteren indien nodig. U9/E2 injectie vanaf 1 Juli 1990.
U9 carburatie vanaf 1 September 1990.
K6/S6/K9/S9 vanaf 1 januari 1991.
Grijs kenteken vanaf 1-07-1998

RDWkeur2001.doc

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » zo 30 sep, 2007 19:54

Gewoon doen. Ik heb bij Olijve in Assen 1200 euro-tjes betaald en rijd al ruim 2 jaar op LPG in m'n 99. Nog nooit problemen gehad, hij rijdt op gas stukken beter dan op benzine (die vermaledijde ZS carb) en ongeveer 1 op 9/10. Beste investering in m'n saabje tot nog toe. Ga morgen weer naar mijn werk met de 99, zeer bedrijfszeker. Ligt ondertussen wel een andere motor in maar dat had niks met de gasinbouw te maken. Ik ga er van uit dat ik per jaar 500/1000 e aan kosten heb als het gaat om onderhoud etc en dan kan het alsnog gemakkelijk uit.

Plaats reactie