welke olie?

1967-1984
Plaats reactie
Sjakie
Geregistreerd lid

welke olie?

Bericht door Sjakie » do 19 jan, 2006 0:24

Daar zijn we weer.

Het probleem? Slecht lopen bij een koude motor ( afslaan zowel op gas als benzine)
Bij warme motor geen problemen.

Op dit moment heb ik 15W40 in de motor zitten.( 2.0 L uit 1977 ) Heb gelezen dat bij koudere temperaturen beter voor 10W40 gekozen kan worden.
Die is minder stroperig?? Dus bij koude start beter??

:oops:
Stomme vraag?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 19 jan, 2006 1:10

Zo verschrikkelijk koud is het ook weer niet dat het echt heel veel invloed heeft. Uit ervaring weet ik dat de suggestie van Nike (in je andere topic)wel van grote invloed is: contactpuntjes. Weet je heel zeker dat die recent zijn afgesteld/vervangen?

Sjakie
Geregistreerd lid

Bericht door Sjakie » do 19 jan, 2006 9:34

Ja, de contactpuntjes, verdelerkap, bougies en de kabels zijn vervangen.
Ik begin nu aan vanalles te twijfelen. Dus ook aan eventueel te dikke olie.
Maar dit is uitgesloten? Dan gooien we er gewoon weer 15W40 in.

Misschien kan het de condensator op de verdelerkap zijn, of zou het dan ook bij een warme motor problemen moeten geven?

Alle reacties zijn welkom!!

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » do 19 jan, 2006 12:42

bobine kabel ook vervangen?
Daar had ik nog wel eens problemen mee. Bij nat weer slecht lopen en na de bobine kabel even los te hebben gehaald en er wat WD40 in gespoten te hebben liep ie weer prima.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 19 jan, 2006 20:10

Volgens mij is een condensator kapot, of niet. Dus het lijkt me niet dat die invloed heeft. Ga zoals Veeude49 oppert eens alle kabels met WD40 te lijf, inclusief de binnenkant van de doppen en verdelerkap. Een vochtprobleempje uitsluiten kan nooit kwaad.

Ik had vorig jaar ook dat mijn auto slecht liep bij koud (<0C) weer en koude start. Bij mij lag het aan de contactpuntjes en indirect aan de bougiekabels. Deze bleken 15 Ohm weerstand te hebben waardoor mijn verse, goed afgestelde contactpuntjes in no-time inbrandde. Ik heb nu bougiecord bougiekabels die 3 Ohm p/s zijn.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 20 jan, 2006 9:04

Een condensator is verdacht wanneer een vonk zwak is en geelachtig van kleur. De vonk hoort krachtig en helder blauw te zijn.
Hoe krachtig een vonk is kan je meten met een simpele vonkbrugmeter maar je kan ook de bobinekabel aan een geïsoleerde tang in de buurt van de massa houden en kijken tot welke afstand ie vonkt.
Iedere mm vonkbrug staat voor 1000 Volt, in de cilinder is het nog wat moeilijker om een vonk te vormen. :roll:
Natuurlijk is het tijdstip wanneer ie precies vonkt minstens zo belangrijk.
Cornell

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » vr 20 jan, 2006 10:14

Anders een verwarminkje onder en een dekentje over de motor heenleggen
:)
een lampje in het luchtfilterhuis is al voldoende

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » vr 20 jan, 2006 10:14

Anders een verwarminkje onder en een dekentje over de motor heenleggen
:)
een lampje in het luchtfilterhuis is al voldoende

Sjakie
Geregistreerd lid

Bericht door Sjakie » di 24 jan, 2006 10:16

Allemaal bedankt voor jullie reacties,

Ik denk dat ik het probleem heb opgelost. Na van het weekend de klepspeling te hebben afgesteld rijdt de auto al een stuk beter, maar nog niet zoals het hoort. Het vermogen is in iedergeval flink toegenomen.

Ben toch nog even naar de ontsteking gaan kijken. Vonk afstand gecontroleerd en andere bougie kabels uitgeprobeerd. Nadat ik de vonk afstand had gecontroleerd begon het een beetje te roken in de verdeler.
Kunstof nokje van de contactpuntjes verbrand :( :x
Ik dacht dat ik de complete verdeler had opgeblazen dus heb ik de hele unit vervangen. Had achteraf niet nodig geweest denk ik. :oops:
Ik heb nu de ontsteking op gevoel afgesteld en..... jawel, het stilvallen bij een koude motor is verholpen. De finetuning laat ik doen door de garage, kan je zelf denk ik niet goed afstellen zonder stroboscoop.
Maar ik ben erg blij dat mijn oude beestje weer fijn loopt.

Nogmaals ieder bedankt voor zijn of haar reactie.
Laters,

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bruises » di 24 jan, 2006 12:32

paul99gl83 schreef:Volgens mij is een condensator kapot, of niet. Dus het lijkt me niet dat die invloed heeft.
Niet mee eens hoor, heb een paar keer problemen gehad met de ontstekingscondensator. Horten en stoten, maar soms liep tie weer als een zonnetje. Werd gemiddeld wel steeds erger.
Toen die er tijdens een ritje naar Groningen helemaal mee ophield, mister ANWB gebeld. Wegenwacht dacht eerste keer dat het aan mijn carb lag, heeft hem helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet, probleem bleef echter (wat weten die jongens nou ook helemaal van SAAB's :wink: ). Contactpuntjes voor me gecontorleerd, timing gecontroleerd dus hij heeft hem redelijk strak nagelopen, als laatste (op advies van mij vader die ik ff gebeld had) de condensator vervangen. Starten lopen en nooit meer problemen. Nu heb ik wel altijd een nieuwe condensator mee onderweg, gewoon om het lot gunstig gezind te zijn

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 24 jan, 2006 15:37

bruises schreef:
paul99gl83 schreef:Volgens mij is een condensator kapot, of niet. Dus het lijkt me niet dat die invloed heeft.
Niet mee eens hoor, heb een paar keer problemen gehad met de ontstekingscondensator. Horten en stoten, maar soms liep tie weer als een zonnetje. Werd gemiddeld wel steeds erger.
Toen die er tijdens een ritje naar Groningen helemaal mee ophield, mister ANWB gebeld. Wegenwacht dacht eerste keer dat het aan mijn carb lag, heeft hem helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet, probleem bleef echter (wat weten die jongens nou ook helemaal van SAAB's :wink: ). Contactpuntjes voor me gecontorleerd, timing gecontroleerd dus hij heeft hem redelijk strak nagelopen, als laatste (op advies van mij vader die ik ff gebeld had) de condensator vervangen. Starten lopen en nooit meer problemen. Nu heb ik wel altijd een nieuwe condensator mee onderweg, gewoon om het lot gunstig gezind te zijn
Ok, duidelijk. Wist ik niet.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 24 jan, 2006 16:42

de contactpuntjes, verdelerkap, bougies en de kabels zijn vervangen. ... Misschien kan het de condensator op de verdelerkap zijn...
Zet er een electronische ontsteking in, dan ben je af van het gedonder met contactpuntjes vervangen en afstellen en ook de condensator kan dan weg.

Waarom vervang je overigens wel de contactpuntjes en bougiekabels etc. maar niet meteen ook de condensator (op de verdeler)? Met een defecte condensator zijn je contactpuntjes ook zo weer ingebrand.
Check op valse luchttoevoer naar de carburateur. Luchtfiilterdeksel moet goed dicht zitten.
'Valse lucht' kan een probleem zijn als de gasklepas is versleten, maar heeft niets te maken met een al dan niet lekkend luchtfilterdeksel. Een goed afgestelde motor loopt helemaal zonder luchtfilter ook probleemloos.

Sjakie
Geregistreerd lid

Bericht door Sjakie » vr 27 jan, 2006 11:05

Sjakie is weer BLIJ!!!! :lol:

Alles werkt weer naar behoren. Rijdt weer als een zonnetje!!
Na die 300000 km, ongeloofelijk. Na de kleppen gesteld te hebben heb ik ook nog eens naar de ontsteking gekeken en opnieuw afgesteld. Op de contact puntjes zit een kunstof geleider die over de verdeleras loopt. Deze was redelijk gesmolten. Vervangen, afgesteld en klaar is klara.

Toch liep hij nog niet helemaal zoals vroeger. Na een beetje schroeven op de gasklok ( rijker gezet ) rijdt tie weer prima.

Dus bijdeze, allemaal bedankt voor die technische hulp,

Greetz,
Jacco

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 27 jan, 2006 14:22

Sjakie schreef:Sjakie is weer BLIJ!!!! :lol:

Alles werkt weer naar behoren. Rijdt weer als een zonnetje!!
Na die 300000 km, ongeloofelijk. Na de kleppen gesteld te hebben heb ik ook nog eens naar de ontsteking gekeken en opnieuw afgesteld. Op de contact puntjes zit een kunstof geleider die over de verdeleras loopt. Deze was redelijk gesmolten. Vervangen, afgesteld en klaar is klara.

Toch liep hij nog niet helemaal zoals vroeger. Na een beetje schroeven op de gasklok ( rijker gezet ) rijdt tie weer prima.

Dus bijdeze, allemaal bedankt voor die technische hulp,

Greetz,
Jacco
Gelukkig. :D

Heb je wel een heel klein beetje vet op de kunststof geleider gesmeerd? Anders verbrand deze zo weer.

Plaats reactie