super of normaal
-
joannes
- Geregistreerd lid
super of normaal
Ik heb dus net een saab 99 uit 1983
In het instructieboekje staat dat je het best superbenzine kan gebruiken
Is dit belangrijk of is normaal loodvrij ook prima?
In het instructieboekje staat dat je het best superbenzine kan gebruiken
Is dit belangrijk of is normaal loodvrij ook prima?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Helaas.... onze oude Saabjes lusten alleen het dure spul. Dus super misschien zelfs GELOOD!. Vanaf modeljaar '84 kan ongelood getankt worden (staat op http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm. Als je mazzel hebt is je 99 uit '83 net modeljaar '84 en kan je ongelood tanken. Voor mijn 99 uit feb '83 is gelood (loodvervanger) het beste... 
En ja, het is belangrijk dat je de goede benzine tankt. Misschien zal je niet meteen het verschil merken, maar als je 95 tankt loop je kans op motorschade. Bij 95 is er kans op pingelen en dat vreet je zuigers op. Niet goed dus.... Als je ongelood tankt ipv gelood dan loop je kans op verbrande kleppen, en dat wil je ook niet.......
En ja, het is belangrijk dat je de goede benzine tankt. Misschien zal je niet meteen het verschil merken, maar als je 95 tankt loop je kans op motorschade. Bij 95 is er kans op pingelen en dat vreet je zuigers op. Niet goed dus.... Als je ongelood tankt ipv gelood dan loop je kans op verbrande kleppen, en dat wil je ook niet.......
-
jort
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
jelger schreef:.... alhoewel ik toch dacht dat een 83er ook al op ongelood kon rijden.
Een 99 die in 83 op kenteken is gezet zou een modeljaar 84 kunnen zijn, dus idd loodvrij kunnen rijden. Is te herkennen aan de rode verf op het onderblok en aan de startmotor.saab99tips schreef:2,0 LITRE (H) Red block m84-m86 Grey block m87-m91
This mayhem went on for two years, until the final makeover of the eight-valve H-engine was carried out for m84 models. A revised timing chain tensioner was fitted, and retrofitted on older H-engines who had not yet self-destructed. The starter motor was moved to the opposite side of the engine. Living under the exhaust manifold, next to the turbo, was afterall a tough job. They should have done this years ago. From now on, an inductive electronic ignition from Bosch was standard on all engines, not just the turbos. Hardened valve seats allowed unleaded fuel. And the oil filler cap was removed from the valve cover. Insted, the dipstick pipe got a screw cap and oil was filled directly into the sump.
Note: ik weet niet 100% zeker of het waar is wat er op de 99tips wordt geschreven. Maar ik heb er wel vertrouwen in.
-
Bart M
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Hoe bedoel je uitproberen? Gewoon rijden en luisteren of de motor pingelt? (lijkt me moeilijk). Of op 18 graden zetten en kijken of je niet te veel vermogen inlevert?Bart M schreef:Als je de ontsteking een of twee graden later zet dan loopt ie meestal prima op Euro 95. Pingelen doet hij dan niet meer, kost je alleen (in theorie) iets vermogen. Gewoon een kwestie van uitproberen.
Ben bijzonder geintereseert!!
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Is moeilijk een antwoord op te geven. De conditie van de ontsteking en van de carburateur spelen een rol. Mijn B20 uit 79 met dubbele carburateurs loopt prima op 95 met de ontsteking op 19 graden.
Om er achter te komen wat het beste voor jouw auto is kan je het gemakkelijkste gewoon 95 gaan tanken en zo gauw je iets merkt van pingelneigingen de ontsteking een graadje later zetten.
Om er achter te komen wat het beste voor jouw auto is kan je het gemakkelijkste gewoon 95 gaan tanken en zo gauw je iets merkt van pingelneigingen de ontsteking een graadje later zetten.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ok. Zal bij mijn H-motor met gereviseerde carb, sportfilter, electronische ontsteking van een 90
eens gaan spelen.
Kan je pingelen tijdens het rijden horen? Ik heb het wel eens gehoord (bij een andere auto) maar dat was vrij zacht. Heb je nog tips om de pingelneigingen te herkennen?
Kan je pingelen tijdens het rijden horen? Ik heb het wel eens gehoord (bij een andere auto) maar dat was vrij zacht. Heb je nog tips om de pingelneigingen te herkennen?
Vroeger toch?Bart M schreef:....... een graadje later zetten.
-
joannes
- Geregistreerd lid
-
Bart M
- Geregistreerd lid