Schuif/katel dak op de 84er 99

1967-1984
hightower
Geregistreerd lid

Re: Schuif/katel dak op de 84er 99

Bericht door hightower » ma 25 mar, 2024 22:31

Ik heb in mijn vorig jaar aangeschafte 99 een wesbast hollandia 700 serie. Dat is een (glazen) kantelschuifdak geïntrigeerd, voorzien met een hemelschuif om het daglicht buiten te houden, elektrisch bedienbaar op de middenconsole, echter alleen de hemel is ruk. En dan met name het gedeelte vanaf de B stijl tot achteren, voorste gedeelte tot eind schuifdak zit wel goed, binnenkort maar eens langs een auto stoffeerder zien dat hij een oplossing heeft. Iemand toevallig tips wie zoiets zou kunnen fixen . Gr Rudi

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » ma 13 mei, 2024 12:08

Na een middag wiebelen en duwen en motivatie is het eindelijk gelukt; het schuifdak is open!

Afbeelding

Het dak heeft nu drie standen die kunnen; open, dicht en kantel 🥳
De beweging ertussen is erg stroef, met tandjes poetsen van de tandheugel en flink sjorren aan het dak van boven af...

Ik ben er nu ook achter wat voor en dak het betreft!

Afbeelding

Een zeer subtiel logo geeft weg dat he een Webasto schuifdak is, volgens de stikker in de kofferbak geïnstalleerd door Boschman schuifdaken, in Wijchen. (Datum 26-4-1984, 12 dagen voor de registratie van het kenteken in Nederland)

Nu nog eens goed zoeken of ik het exacte type van het dakje kan achterhalen, om wat reserve (sloop) onderdelen te vinden, en het dakje weer helemaal soepel te krijgen ;)

Afbeelding

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » do 23 mei, 2024 21:11

Ik heb een mooi ANWB magazine uit 1984, wat precies het proces van installeren van dit type webasto dak beschrijft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Freek Jansen
Donateur
Donateur

Bericht door Freek Jansen » do 10 okt, 2024 15:12

Mijn 99 uit 84 heeft ook een schuif kanteldak, met zwengel. Het merk is Hollandia. Deze werden in die tijd ook ingebouwd door de BMW importeur. Ik heb bij een BMW dealer ook wel eens wat onderdeeltjes gehaald, maar goed schoonmaken helpt vaak ook. Het dak demonteren is minder moeilijk dan je denkt, binnenbekleding naar achteren schuiven en dan kom je goed bij de bouten om het bewegend gedeelte eruit te halen.

Plaats reactie