saab 99GL (4 of 5 bak) een 9000i turbo motor inbouwen ?

1967-1984
kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 04 jan, 2007 10:30

paul99gl83 schreef:
kawaman schreef:....moet niet van een turbo zijn, .....
Wat josephine ook al zei: een turbo bak is sterker. De lagering geloof ik. 190pk op een standaard bakje loslaten in vragen om problemen.
ja ik had het wel begrepen, maar proberen kan geen kwaad, ging de lagering zowiezo vernieuwen, door sterkere,

maar dit is enkel als ik geen turbo versnellingsbak vind ...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 04 jan, 2007 10:48

De onderdelen die in bovenstaand stukje zijn overgenomen uit een 9000 hebben niks te maken met het blok op zich. Dat, omdat de 9000 een andere motorruimte-inrichting heeft dan de 99/900.

Wat een 'gangbare' wijze van tuning op een 99 is:
-onderblok van een 900 turbo met bak en ophanging/aandrijving van na 1988 (handremmen achter)
- Voorremmen van een 9000 (grotere klauwen)
- Cilinderkop van een 9000T (2.3) en een inlaatspruitstuk van een 2.1 N/A.

Brinky van het forum is iets dergelijks aan het doen.

Verder zijn er een paar zotte zweden die een (naar ik dacht) 9000 (B204) onderblok op een 900 aandrijving hebben gekleid, maar de ellende is dat je cilinderkop zonder aanpassingen boven de motorkaplijn uitkomt. Bij een 99 zal dat alleen maar sneller gebeuren.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 04 jan, 2007 11:15

waxle schreef:....
Verder zijn er een paar zotte zweden die een (naar ik dacht) 9000 (B204) onderblok op een 900 aandrijving hebben gekleid, maar de ellende is dat je cilinderkop zonder aanpassingen boven de motorkaplijn uitkomt. Bij een 99 zal dat alleen maar sneller gebeuren.
dus de motor komt te hoog dan zogezegt ?

dus de versnellingen van een 900 op een 9000 blok zoals ik wil doen past ni direct en komt boven de motorkap ? of ben ik verkeert ?

http://www.saabnet.com/sites/900convers ... ssues.html

deze beweerd dat de versnellingen van de 900 en de 99 4-bak bijna hetzelfde zijn van behuizing als ik het goe gelezen heb ...
dan zou een 5 bak van een 99 ook moeten aanpasbaar zijn op een 900 blok en dus ook op een 9000blok (moet ik geen turbo hebben nu zal da ni sterk genoeg zijn wrsn ...)

....mja ik heb ergens gelezen dat die van hierboven zijn motor verder naar beneden heeft gelegd in de auto ....

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 04 jan, 2007 11:22

ja ik het het hier al gezien:

http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... ission.htm

een versnellingsbak van een 9000 wordt tegen de motor gevezen
en die versnelling bij een langse motor komt zo goed als onder de motor gevezen .....

pech...

vraagske is het mogelijk een motor met versnellingen van een 9000 dwars te monteren in een 99 als ik het subframe van de 9000 enz mee overneem en motorsteunen,

of is dit te moeilijk, ofzo, gevaar voor de steunbalken ? of verander ik hiermee de kreukelzone van de auto ? of is deze daarvoor te smal ?

is een gedacht e
maar ja ik zal wel zien als beide auto's uit elkaar liggen,

ik heb gisteren de 9000 turbo gekocht voor 200€ wordt tot bij mij thuis getakeld door de verkoper is (4km ofzo)

en ik ga de 99 5bak kopen (boite kapot) van 1983 van in mechelen voor 100€ :)

dus das veel saab voor 300€ ni ? :wink:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 04 jan, 2007 11:35

kawaman schreef:vraagske is het mogelijk een motor met versnellingen van een 9000 dwars te monteren in een 99 als ik het subframe van de 9000 enz mee overneem en motorsteunen,

of is dit te moeilijk, ofzo, gevaar voor de steunbalken ? of verander ik hiermee de kreukelzone van de auto ? of is deze daarvoor te smal ?
Ik denk dat je het beste met een rolmaat een grove inschatting kan maken. Breedte motorruimte 99 moet breeder zijn dan de 9000 motor+bak. Mijn gevoel zegt dat het nooooooit gaat passen, maar ik ben benieuwd naar je bevindingen. En je moet subframebevestigingspunten en motorsteunen gaan toveren. Lijkt me een "uitdaging"......

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 04 jan, 2007 12:22

kawaman schreef:dus de motor komt te hoog dan zogezegt ?
Ja.
kawaman schreef:dus de versnellingen van een 900 op een 9000 blok zoals ik wil doen past ni direct en komt boven de motorkap ? of ben ik verkeert ?
Het is nooit als zodanig 'pas' gemaakt, dus je zal behoorlijk moeten modificeren.
Deze flapdrollen hebben het wel gedaan: www.jkracing.nu , maar da's een later onderblok daccht ik.
Afbeelding

http://www.saabnet.com/sites/900convers ... ssues.html
kawaman schreef: deze beweerd dat de versnellingen van de 900 en de 99 4-bak bijna hetzelfde zijn van behuizing als ik het goe gelezen heb ...
dan zou een 5 bak van een 99 ook moeten aanpasbaar zijn op een 900 blok en dus ook op een 9000blok (moet ik geen turbo hebben nu zal da ni sterk genoeg zijn wrsn ...)
De sterksten zijn de 4-bakken uit een late 99 Turbo, die volgens een bepaalde koud-giet-procedure zijn gemaakt.
Jorgen Eriksson baseert zijn versnellingsbakken op dat type.
Vince Tong uit Canada heeft er een mooi stuk over geschreven:
http://members.shaw.ca/saaboteur/spg/tranny/tranny.html
Anywhere you see "cast" or "casted", the original in Swedish was "kokill cast" and I'm not entirely sure what this means. I believe it is 'molded' though, but not certain. Basically though, each tranny case is from a '78 99T, from what I understand, and Jorgen says these are the toughest. "Special gearset" is something which Jorgen has in the works, I understand these are straightcut gears, possibly with no synchros. The box as is DOES have synchromesh though.
In principe passen alle 900 bakken op 900 onderblokken, maar tot 1985 gebruikten ze een pookcentreermechanisme buiten de bak. Later is die naar binnen verhuisd.

Ik had laatst een discussie met iemand die al lange tijd meedraait in Saabland en die vertelde me dat de bakken uit de S-jes (korte primair) het slechtst zijn. Door die korte overbreninging komt er verhoudingsgewijs veel kracht op de tandwielen en assen te staan. Hij zwoer bij de 88-89-bakken met een lange primair. Latere bakken hebben zwaardere pignon-lagers maar zijn van een mindere kwaliteit en hebben dunnere schakelvorken.
kawaman schreef: ....mja ik heb ergens gelezen dat die van hierboven zijn motor verder naar beneden heeft gelegd in de auto ....
Voor wat jij wil kun je niet diep genoeg, maar ik denk dat er, zoals Paul al zegt, te weinig ruimte voor is. Bespaar jezelf de moeite en verkoop die wieltjes en de 9000 en probeer ergens een T16S te vinden waar je de ophanging en motor+bak vandaan kan krijgen. Goede remmen zul je namelijk nooit achter die kart-wieltjes van je krijgen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 04 jan, 2007 12:35

Is dit niet de wagen met verlengde neus?

Afbeelding

Rare jongens... die zweden..... Maar misschien kunnen belgen er ook wat van :wink: :D

Wel serious buisness :shock: Rembekrachtiger zelfs aan de andere kant gemonteerd, en last but not least: achterwielaandrijving :shock: :shock:

Afbeelding

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 04 jan, 2007 12:45

Hehe, tja, ik denk inderdaad dat ze een paar centimeter bijgeplakt hebben aan de voorkant en zijkant... sterker: er is aan die hele neus weinig meer origineel 900 behalve de koplampen :)

Die achterwielaandrijving is ook wel stoer, heb laatst op saabcentral zelfs een voorbeeld gezien van een AWD Classic 900.

Ik kan geen zweeds, maar als iemand de specs even kan vertalen? ;)

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 04 jan, 2007 13:31

is denk ik wel voorwielaandrijving, want op de foto's van de motor is een langse versnellingsbak geplaatst zonder enige aanpassing voor achter wiel aandrijving ...

mja heb het gezien wat het probleem is, of ik moet de 99 de neus bijna volledig slopen enz of ik moet zonder motorkap rijden,

de motor van de 9000 staat volledig recht omhoog, en die van de 900 ligt zo wat op zijn zij....

ik ga eens rondkijken of ik mijn 9000i turbo niet kan ruilen voor een 900 turbo motor, en voorlopig wa met de 9000 rijden en dan als ik tijd heb zal ik beide auto's al uit elkaar halen, en alles wat ik kan gebruiken van de 9000 op de 99 al overzetten en de rest dan verkopen en een 900 16valve turbo blok mee kopen ....

nu nog een vraag op het filmpje op hun website staat underen auto eerst int rood, en origineel aan de buitenzijde of is dat een andere auto ?

op het andere filmpje ligt er een motorkap op dus mss geraakt het er wel in.... maar is de auto gewoon te smal vanvoor en hebben zij daarom de neus voor pakt meer dan de helft gesloopt en opnieuw opgebouwd om 10cm te winnen, want de 900 is 8cm smaller in spoorbreedte vanvoor dan de 9000 .....

grtz ik laat het wel weten als ik er toch aan begin, nu ga ik eerst zien dat beide auto's bij mij staan, en dan mijn examens en als die gedaan zijn
dan ga ik verder nadenken over het project .....

grtz

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 04 jan, 2007 14:20

waxle schreef:
Maar Brinky doet dat op een 900... da's een stukje makkelijker, aangezien de motorsteunen e.d. allemaal op z'n plek zit.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 04 jan, 2007 14:21

brinky schreef:
waxle schreef:
Maar Brinky doet dat op een 900... da's een stukje makkelijker, aangezien de motorsteunen e.d. allemaal op z'n plek zit.
Was ik d'r even vergeten bij te zeggen ;)

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 04 jan, 2007 14:39

is die een 9000 blok op een 900 aan het steken ? een 900 waar daarvoor een schuin langs blok heeft ingelegen ? of een nieuwere die al een dwars blok had ?

aja en die mannen van hierboven hebben de carroserie zo verbreed omdat ze 17inche velgen hebben gestoken die 10inche breed zijn zo een zotten 25cm breede velgen, en er gaat max 6.5 a 7 in de originele carroserie dus dat is 3inche buiten de kas, das 7.5cm en dat is de breedte die ze er bij gelapt hebben,

maar ja je hebt wel gelijk ik zou al motorsteunen moeten lassen en dergelijk, dan geraak ik zeker niet door de keuring ook al ken ik iemand die er met bijna alles doorgeraakt (1ne met zplaten die die mannen goed kent) .....

veel kans op aflassing en zoektocht naar een 900 blok ... we zullen zien

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 04 jan, 2007 14:41

kawaman schreef:is die een 9000 blok op een 900 aan het steken ? een 900 waar daarvoor een schuin langs blok heeft ingelegen ? of een nieuwere die al een dwars blok had ?
Neen, gewoon een 900 blok, maar dan wel met 2.3 kop van een 9000 en (matchend) inlaatspruitstuk van een 2.1. Dat is allemaal plug 'n play.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » vr 05 jan, 2007 22:09

hallo, heb vandaag de saab 9000 turbo getakeld tot bij mij thuis

allee ja de verkoper heeft hem getrokken ...

nu rijd nog goed, enkel de remmen bleven een beetje plakken ...
en koppeling is er geweest .....
heeft wel 350 000km i.p.v. 250 000 had mij miskeken de 1ste keer...
maar ja

nu ga ik samen met mijn broer nog een 9000 kopen staat al lang te koop, maar er staat schimmel op het interieur enz en gans roestig heeft van gans zijn leven nog niet binnen gestaan denk ik, zo ziet hij er toch uit

is van 88 ook, 200 000km ben er zeker van en vraag 200€, maar dat is hij niet waard, motor = geweest, ... schurftige auto, maar voor onderdelen is er wel nog iets van te maken :D
ik heb 100€ geboden, denk voor 130 ofzo heb ik deze wel,

en mijn broer gaat de 99kopen (alles voor mij is wa veel niet ? )
en met de 2de 9000 ga ik de 99 en de 9000 turbo in orde zetten,
remmen van de 9000 op de 99 endergelijk,
motor voor onderdelen,

dus ja voorlopig is het afgelast ....de 9000motor in de 99, maar als de 99 motor er uit is, ga is wel eens de motor van de 9000 er in passen, moest het er naar uitzien dat da zou kunnen lukken kan het zijn dat ik er toch nog aan begin, maar als ik de motor er zelfs niet kan in takelen tja dan komt het er toch niet van.

ik ga een topic starten bij restoratie over de 9000 en de 99 en de 9000turbo

eerst volgen de foto's die ik had, dan een paar die ik ga maken

grtz

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 06 jan, 2007 1:44

http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=124599

jaja blijkbaar past da dwars !

of miskijk ik mij ?

http://www.garaget.org/?car=14565&image=124599

edit:

tja dit had ik nog niet gezien :shock: