transplantatie 99 16v, gelukt

1967-1984
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 19 mei, 2007 22:39

Ojee, dat lijkt mij ook lekker. Hoe rijdt dat? Is de wegligging ook veranderd of weegt je nieuwe zaakje ongeveer evenveel?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 20 mei, 2007 1:36

ik heb nog geen idee hoe het rijdt echt, ben vanavond naar huis gereden, deur op slot gedaan, douchen en naar mn mandje. gewicht op de neus is misschien toegenomen met een kilootje of 15.

moet nog wat gaan lopen spelen met mengstukken de komende weken en de boel afwerken, inkorten, omleggen etc...

maar het geluid is geweldig!!!!

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 20 mei, 2007 11:26

Goed bezig. :lol:

Dit zijn de betere projecten.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 20 mei, 2007 11:28

Gaaf 8)

Ben errug benieuwd hoe dat nu klinkt.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 20 mei, 2007 12:09

Leuk!
Past dit zomaar, of moest je iets aan schutbord en/of motorsteunen veranderen?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 20 mei, 2007 13:39

met de juiste motorsteunen zou die zo kunnen passen maar helaas kon ik de goede motorsteunen niet meer vinden.900 (t16 84-86) motorsteunen zijn niet meer te vinden en dus moet je zelf wat verzinnen, gaat alleen even om de rechter steun waar je de verticale motorsteun moet vermaken.

normaal past een 16 klepper zo in een 99 maar helaas kwam ik er gister achter dat de krukas toch echt anders is van een injectie tov een turboversie, de bout raakte bij het optrekken het schotbord. vervelend omdat met de motor erin het aanpassen niet lekker gaat,met wat prutswerk is het gelukt.

de uitlaat is het meeste werk nog, de uitlaatspruitstukken van een 16 klepper staan netjes in de midden van de kop tov een 8 klepper 99, daar staat het zaakje wat naar voren om aansluiting te maken de uitlaat. moest dus redelijk wat lassen met bochten en dergelijke.

bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » ma 21 mei, 2007 22:36

Ha Bas,

Mooi verhaal! Petje af dat je dit zelf doet. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Voor mijn 99 gle overweeg ik een soortgelijke transformatie.
Waar ik nog een beetje mee zit is de vraag of de stuurbekrachtiging behouden kan blijven. Kan jij daar iets meer over vertellen?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 21 mei, 2007 22:42

je stuurhuis zit volgens mij niet in de weg hoor, je zou alleen de pomp moeten herbergen, dat kan door er 1 van een 16 klepper of 8 klepper te gebruiken. je grootste probleem is dat je nu een B-motor hebt en dan is er geen ruimte voor je waterpomp, de latere H-motorruimtes zijn aanpast op die plek.(klein deukje in je schutbord)

en het laatste probleem is dat je een 2de v-snaar zo slecht (lees niet) kunt herbergen, de ruimte tussen je schutbord en motor word wel erg krap. misschien is een gle wel al aangepast hoor voor de snaar op die plek, dat weet ik dan weer niet.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 21 mei, 2007 22:46

er zijn er meer in NL die mij al voor zijn gegaan. stuk of 10 a 15 denk ik zo, een injectieblok weet ik niet, turbootjes wel weer.

strider90
Geregistreerd lid

Bericht door strider90 » di 22 mei, 2007 22:24

ik heb em ook in real live gezien bij de brezan. mooi gedaan en loopt goed.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 22 mei, 2007 22:59

marq101 schreef:Ok, welke held haalt dat hele inlaatspruitstuk van zijn atmosferische 900 en plaatst 4 carburateurs van eoa 1000cc motorfiets (FZR, CBR, GSX-R et cetera). :twisted:
Dat is een verrekte betaalbaar en haalbaar idee zeg!

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 22 mei, 2007 23:02

jwaterink schreef:
marq101 schreef:Ok, welke held haalt dat hele inlaatspruitstuk van zijn atmosferische 900 en plaatst 4 carburateurs van eoa 1000cc motorfiets (FZR, CBR, GSX-R et cetera). :twisted:
Dat is een verrekte betaalbaar en haalbaar idee zeg!

wat is het voordeel dan????

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 22 mei, 2007 23:05

Wat meer pk's behalen. De B motor kon ook destijds met een dubbele carburateur geleverd worden en had een aantal pk's extra.

Nu kun je uiteraard ook investeren in een set dure webers, maar op elke motorsloop zijn wel carburateurs te vinden van een dikke japanse racer.

Zorg voor een leuke aangepaste (lees geflowde) cylinderkop en je kunt ook uit een c tje best wel extra pk's halen zonder te extreme kosten.

Klein voorbeeldje, neem de peugeot 205 ralley (1988-1989) dat was een opgeboorde 1100cc carburateur in 1e instantie. Peugeot boorde hem op naar 1300, monteerde een set dubbele webers en ze haalden 103 pk uit die 1300, ipv de 54 pk uit de 1100.

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » di 22 mei, 2007 23:10

Een docent van me heeft een V*lv* 242 GT ook met TBI trekt er nu naar schatting 190pk uit. Ik ben benieuwd naar de vermogensbank meting daarvan :P

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 22 mei, 2007 23:10

das waar maar je hebt veel onzekerheid, een 1000cc motor heeft een andere geometrie dan een 2.0 saab motor. ik heb op mijn oude cb750 ook lopen klooien met andere, modenere carburteurs maar echt fijn lopen duurde wel ff...

beter is dan om een setje te vinden van een alfa gtv 2.0, daar zaten toen 4 webers/delorto's of solexen op.

maar als je meer pk's wil, zet er dan een injectie (k-jetronic op), op elke sloop met saab achtergrond wel te vinden voor weinig.

en dan ben je zekerder van dat het goed past en werkt op een saab

edit: een van mn vorige saabjes, een 95 was ik aan het klooien met een su carburateur op v4 blokje, spruitstukje gemaakt om hem rechtop te krjgen maar echt super is het nooit geweest. tis een hele studie, flow en de juiste naalden ed.

Plaats reactie