LPG probleem

1967-1984
Thom
Donateur
Donateur

Re: LPG probleem

Bericht door Thom » zo 27 mar, 2005 22:53

Als de verdamper echt kuren begint te vertonen dan vervang ik hem, ik geloof dat het iets van 125 euro kost. Dat is geen geld voor zo'n onderdeel, zeker niet in combinatie met de levensduur. Ik heb nogal eens een rit naar het buitenland, ik ben dan blij dat hij nog goed rijdt op benzine. Het vreemde blijft dat ik een dag of 3-4 problemen heb gehad, en dat het vanzelf is overgegaan.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 27 mar, 2005 22:55

Thom schreef:Als de verdamper echt kuren begint te vertonen dan vervang ik hem, ik geloof dat het iets van 125 euro kost. Dat is geen geld voor zo'n onderdeel, zeker niet in combinatie met de levensduur. Ik heb nogal eens een rit naar het buitenland, ik ben dan blij dat hij nog goed rijdt op benzine. Het vreemde blijft dat ik een dag of 3-4 problemen heb gehad, en dat het vanzelf is overgegaan.
Dat gebeurt wel vaker met oude auto's.... 8)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 27 mar, 2005 22:56

is een en ander niet op te lossen door regelmatiger op benzine te rijden?? Als het aan de installatie ligt schakelt ie direct na het starten van benzine naar lpg. Meestal rij ik de eerste 5 minuten op benzine. Dit geeft me de indruk dat de motor de rest rustiger aflegt (bij koppeling in sneller op 900 rpm, minder in toeren blijven hangen, lager verbruik).

Als ik dit niet doe is het verbruik 12 - 14 liter, als ik het wel doe 9 - 11.

Ik ben hiermee begonnen tijdens de nachten van strenge vorst waarin het me beter leek warm te rijden op benzine.

Misschien ook het proberen waard?

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 27 mar, 2005 22:59

Is een verdamper "maar" 125 euro? Ik heb dacht ook wel eens andere bedragen gehoord, meer in de richting van 400. Maar vervelend is het natuurlijk niet. 8)

Trouwens Thom, koelsysteem is verder wel helemaal op orde? Kan ook zijn dat de verdamper niet helemaal genoeg koelwater krijgt/kreeg en daarom de grotere hoeveelheden gas niet op tijd verdampt kreeg.

groeten

Hannes

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » zo 27 mar, 2005 23:07

Ik heb voor mijn andere Saab een verdamper gekocht, die was ongeveer 125 euro. Excl. montage natuurlijk. Misschien dat de monderne verdampaers duurder zijn, daar heb ik geen ervaring mee. Ik neem aan dat de koeling OK is, het waterniveau is ook OK en ik heb geen reden om aan te nemen dat er iets verstopt zit (zat). Ik heb wel eens te weinig water gehad, toen ging hij hikken en uiteindelijk sloeg hij af. Onder de kap had ik een blok ijs (bij 32 graden buitentemperatuur...)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 27 mar, 2005 23:11

He Thom,

Ik hoef/kan jou over Saabs/auto's ook eigenlijk nauwlijks iets nieuws vertellen. :lol:

Maar dat van de verdamper is goed nieuws, want zo modern hoeft het voor mijn 90 ook niet te zijn

groeten

Hannes

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 28 mar, 2005 8:41

heb hier een bonnetje uit 2001 liggen van een Vialle verdamper: fl. 378,18 ex. BTW, dus zo'n € 170,- ex. voor een redelijk moderne G2-verdamper

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 28 mar, 2005 8:50

Flèche Rouge schreef:is een en ander niet op te lossen door regelmatiger op benzine te rijden?? Als het aan de installatie ligt schakelt ie direct na het starten van benzine naar lpg. Meestal rij ik de eerste 5 minuten op benzine. Dit geeft me de indruk dat de motor de rest rustiger aflegt (bij koppeling in sneller op 900 rpm, minder in toeren blijven hangen, lager verbruik).

Als ik dit niet doe is het verbruik 12 - 14 liter, als ik het wel doe 9 - 11.

Ik ben hiermee begonnen tijdens de nachten van strenge vorst waarin het me beter leek warm te rijden op benzine.

Misschien ook het proberen waard?
Euhm, benzine stroomt echt niet door je verdamper heen bij je 900 maar wordt direct in de cylinders ingespoten. geen idee hoe het zit bij een carburatiemotor maar daar geldt dat volgens mij ook voor.
En dat daardoor je verbruik gunstiger wordt is uit te leggen door het simpele feit dat je een aantal kilometers op benzine aflegt terwijl je die gebruikte brandstof niet meetelt in je verbruiksberekening. ;)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 29 mar, 2005 13:06

Het verbruik op de boordcomputer :roll:

ik rij niet zo'n antieke bak :P :wink:

Plaats reactie