Vraag over temperatuur!!!

1967-1984
jelger
Geregistreerd lid

Re: Vraag over temperatuur!!!

Bericht door jelger » wo 27 apr, 2005 18:55

als je het niet vertrouwd, en je kan niet een extra knop maken, probeer eens een noodbruggetje te maken en kijk dan of ie dan tijdens het rijden nog zo hoog komt (of hoe hoog ie komt)

sowieso handig om een draadje mee te nemen waarmee je -tijdens de reis- de 2 contacten handmatig kan verbinden mocht je te stresserig worden. -vergeet dan niet bij parkeren of het draadje weg te halen of de zekering eruit te halen, want anders is je accu leeg wanneer je terug komt :?

de tip van josephine is ook een prima maatregel die significant werkt, maar niet altijd even leuk als de motor zo heet is in een heet land 8) wordt nog meer zweten en pezen in die 99 cabine dan

succes !

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » wo 27 apr, 2005 19:04

Euh weet je wat het is met warm lopen? M'n vriendin gaat mee en als dan halverwege de kachel aan moet omdat ie te warm wordt dan zijn alle saab's ineens k*t auto's. en aangezien m'n vriendin al de instelling heeft dat ze een nieuwe Kia heel erg klein gaat kopen omdat "Ze anders toch maar met de rotzooi van een ander zit" (Nee tr*t je koopt je eigen rotzooi) ben ik daar een beetje voorzichtig mee,....

Maar welke draadjes ga ik precies verbinden?? ik heb juist een 99 gekocht omdat het zo min mogelijk met stroom te maken heeft :roll:

kan je niet gewoon op de schakelaar in je radiator het stekkertje met de massa verbinden?

En dat van die therostaat van 82' is dat een idee of echt heel erg dom?

Arnoud

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » wo 27 apr, 2005 19:06

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de spreiding van de temperatuurmeter in een 900/99/90 is. Kan het kloppen dat die in een 900 minder is dan in een 99/90? Iemand?

Ik heb echt geen idee ik weet aleen dat m'n 900 nooit warm loopt, en k ben net uit groningen gekomen op een snelheid dat ik m'n rijbewijs nog net ging houden

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 27 apr, 2005 19:51

plaatje :

Afbeelding

haal het rubber schoentje los, en verbindt de 2 polen van de thermoschakelaar met elkaar. (haal stekkertjes los, en zet het draadje klem op de contacten met het stekkertje bij het terugzetten) - en klaar is klara. of arnoud ;)

die 82 graden thermos is ook uitstdekend, weet alleen niet hoe ie het in contreien a la balkan doet waar het een paar km van zee op de plateaus schroeiheet kan worden.

de 900 die ik in de USA heb is ruim bestand tegen de zware (niet heel steile maar wel heel lange) klims uit Death Valley - is me als 1e ervaring na de 99 zeer zeer meegevallen. Dit waren temperatuursomstandigheden van ruim 40 graden Celsius (44-45)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 27 apr, 2005 20:53

Ik meen een keer op dit forum gelezen te hebben dat een of andere Britse Saab-goeroe vind dat je altijd een 82 graden thermostaat moet monteren.....

Ik heb ook dat: bij een door en door warme motor en dan na 5 min weer starten, dat de temp erg hoog is. Gaat wel weer heel snel over.

Ik heb een tijdje lekkage gehad en af en toe met te weinig koelvloeistof rondgereden. Dan lijken de stoplichten veel langer op rood te staan :evil: :evil: . Nu heb ik geen lekkage meer en dezelfde symptonen als jij hebt en dat beschouw ik zo onderhand als "normale Saab 99 koeling".

Ik zou zo zeggen: fijne vakantie :D

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 27 apr, 2005 20:55

Heb sinds kort dezelfde symptomen. Dit is gekomen na het vervangen van de koelventilator-thermoschakerlaar. Deze zit aan de linker zijkant van de radiateur (vanaf de stoel bekeken). Misschien weet iemand of hier verschillende versies van bestaan, de koelventilator slaat nu veel later aan, inderdaad tegen het rode aan.

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » wo 27 apr, 2005 21:19

Ik heb laatst een nieuwe thermoschakelaar en thermostaat gehaald bij de onderdelenboer en deze vertelde dat deze thermoschakelaar, evenals de thermostaat (merk Wahler, 88 graden) ook bij veel Italiaanse auto's gemonteerd wordt.

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » wo 27 apr, 2005 21:30

Hey Heel erg bedankt allemaal voor alle informatie!! zeker ook voor de foto jelger!!! ,.. izzi speciaal voor mij gemaakt?? 8)

Ik denk dat ik iig achter een 82' thermostaat aanga morgen, ik heb nou (nog) niet echt het idee dat de moter snel te koud word :)

En ik ga het zo eens proberen of ik de fan aan het werk krijg, ik heb altijd wel wat stroomdraadjes in m'n gereedschap liggen dus dat gaat eventuweel ook wel lukken!!

Oja k denk als we toch met stroom bezig zijn, laat ik gelijk maar even kijjken naar de koolborsteltjes op de dynamo, k had toch nog een andere liggen (dingetje waar ze in zitten + koolborsteltjes) en die uit m'n auto kwam was ook echt wel operdepop!

Dus blij dat ik dat nu gezien heb,.. maar nou stond op het andere houdertje waar de borsteltjes in zaten "Bosch heel lang nummer met aan het einde een 9" terwijl die van mij eindigde op een 8 verder zijn ze identiek en hij laat ook gewoon bij, maar weet iemand of ik me hier druk om moet maken of is werken werken??

alvast weer bedankt!!! en morgen is het dus grote verwendag voor mijn 99 :P

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 27 apr, 2005 21:32

Voordat je allerlei truken uit haalt, is de radiator aan de voorzijde nog schoon, (vliegjes etc)?
Systeem spoelen en meer water minder antivries (koelt beter) evt water wetter toevoegen, vergroot het koelend vermogen van het water.
Een koudere thermostaat verlaagt de temperatuur niet noemenswaardig, warm is warm en dan is ie gewoon open op bedrijfstemperatuur.
Een thermoschakelaar kan wel wel werken maar zou niet nodig moeten zijn.
Beter probleem oplossen als dat er is dan. ipv symptoom bestrijden en vervolgend in Croatie ontdekken dat de koppakking oid toch wel slecht was.
Suc6
John

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 27 apr, 2005 21:33

O ja bijna vergeten, koelsysteem ontluchten!!

John

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » wo 27 apr, 2005 21:50

Dank je wel,

Dat doorspoelen van de radiator was ik ook al vanplan, in de haynes gelezen :), ontluchten ook!

En die thermostaat moet ik ook maar kijken of ik die op tijd heb

Maar dat stukje van extra water erbij snap ik niet helemaal? ik had gewoon het idee om van die kant en klare rommel te halen, ik dacht dat dat beter tegen corosie was enzo en wat is water wetter om aan het water toe te voegen?? kan je dat kopen?? maar wat is beter denk je zelf mengen of kant en klaar kopen??

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 27 apr, 2005 21:59

Water wetter kan je kopen ff gooogleen.
Antivries heeft een minder groot koelend vermogen dan gedestileerd water.
Dus bij 50/50 mengsel koelt de zaak minder dan een 70 water 30 ethyleen glycol mengsel. 100% water in het systeem zou het beste koelen maar dan zit je wel met de corrosiebescherming.
Wel opletten dat er tegen de tijd dat het kouder wordt weer voldoende antivries inzit.
Suc6

John

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 27 apr, 2005 22:06

Misschien een domme suggestie maar de thermostaat wil wel eens blijven hangen door ouderdom, hierdoor kan hij niet helemaal meer open en zal de motor te warm lopen! Wat ook kan helpen is de hele thermostaat eruit mikken :wink: . Een nieuw radiator kan ook wonderen doen!

Gr, Bennie :wink:

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » vr 29 apr, 2005 19:10

Nog even terugkomend op een extra schakelaar voor de handmatige bediening van de fan: hoe kan ik het makkelijkst een draad naar het relais trekken? Het lukt me niet om bij de draadboom door het schutbord een extra draad te trekken. En op welke aansluiting is aansluiting 85 van het relais, degene die het meest aan de buitenkant zit?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 29 apr, 2005 19:34

panhead schreef: En op welke aansluiting is aansluiting 85 van het relais, degene die het meest aan de buitenkant zit?
Staat er wel op toch?

Plaats reactie