je hebt toch inmiddels een nieuwe waterpomp? (= de oplossing voor het probleem dat je had, het probleem dat er toe aanleiding was om een H motor te suggereren in 1 van de reacties.. die ik betweterig wilde aanvullen... )maar ik had het geluk van de wereld: Harm van der Laan in Overschild (nog vlakbij ook) had er nota bene nog een compleet nieuw en origineel exemplaar liggen...
regeren is vooruitzien
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
O, ik dacht dat je de oplossing voor meer snelheid bedoelde... Die waterpomp was ik al bijna weer vergeten.
Overigens zie ik al maanden een 900T8 automaat op marktplaats aangeboden worden, nu voor 450 euro en volgens mij de derde eigenaar in een half jaar. Daar zitten heel wat spullen op die ik wel zou willen/kunnen overzetten op mijn 99, hoewel er hoogstwaarschijnlijk weinig bij zal zitten dat geen revisie behoeft... Toch blijf ik het vreemd vinden dat een turbo zo moelijk te verkopen is, zeker ook gezien het bedrag. Maar er kan natuurlijk iets ernstigs mee mis zijn. Kent iemand de auto in kwestie?
Overigens zie ik al maanden een 900T8 automaat op marktplaats aangeboden worden, nu voor 450 euro en volgens mij de derde eigenaar in een half jaar. Daar zitten heel wat spullen op die ik wel zou willen/kunnen overzetten op mijn 99, hoewel er hoogstwaarschijnlijk weinig bij zal zitten dat geen revisie behoeft... Toch blijf ik het vreemd vinden dat een turbo zo moelijk te verkopen is, zeker ook gezien het bedrag. Maar er kan natuurlijk iets ernstigs mee mis zijn. Kent iemand de auto in kwestie?
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
Het feit dat het om een exemplaar gaat met automaat zal er wel ook veel mee te maken hebben denk ik.
-
Thom
- Donateur

Re: regeren is vooruitzien
He Gert,
Als jij hem nou koopt en de automaat overhoudt dan moet je mij nog maar eens bellen
Mijn 99 GLE kan er nog wel een gebruiken ...
Als jij hem nou koopt en de automaat overhoudt dan moet je mij nog maar eens bellen
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
Als die 900 er toevallig ook al geen kan gebruikenThom schreef:He Gert,
Als jij hem nou koopt en de automaat overhoudt dan moet je mij nog maar eens bellenMijn 99 GLE kan er nog wel een gebruiken ...
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
Thom schreef:
"Als jij hem nou koopt en de automaat overhoudt dan moet je mij nog maar eens bellen Mijn 99 GLE kan er nog wel een gebruiken ..."
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat ik de enige automaatliefhebber was in dit gezelschap....
Als ik die bewuste 900 al zou kopen, dan zou op termijn alleen de originele motor met automaat uit mijn 99 overcompleet zijn. Plus een 900-koets natuurlijk. Er ligt echter bij mij een tamelijk grote drempel voor de beslissing om een vijfde auto aan mijn wagenpark toe te voegen, ook al is het een sloper. Bij die gedachte begin ik het enigszins benauwd te krijgen. Bovendien heeft mijn erf ook z'n grenzen. En een auto proberen te verkopen in deze tijd is geen doen (dat zal die 900-eigenaar wel met mij eens zijn...).
"Als jij hem nou koopt en de automaat overhoudt dan moet je mij nog maar eens bellen Mijn 99 GLE kan er nog wel een gebruiken ..."
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat ik de enige automaatliefhebber was in dit gezelschap....
Als ik die bewuste 900 al zou kopen, dan zou op termijn alleen de originele motor met automaat uit mijn 99 overcompleet zijn. Plus een 900-koets natuurlijk. Er ligt echter bij mij een tamelijk grote drempel voor de beslissing om een vijfde auto aan mijn wagenpark toe te voegen, ook al is het een sloper. Bij die gedachte begin ik het enigszins benauwd te krijgen. Bovendien heeft mijn erf ook z'n grenzen. En een auto proberen te verkopen in deze tijd is geen doen (dat zal die 900-eigenaar wel met mij eens zijn...).
-
Thom
- Donateur

Re: regeren is vooruitzien
Nou ja liefhebber .... ik kocht de auto met perfect schakelende automaat, 25 km later had hij bijgeluiden. De automaten van Saab staan nou niet bepaald bekend om een hoogstaande techniek en duurzaamheid. Maar het is wel bijzonder, er zijn niet zoveel klassiekers met automaat. Een automaat van een 900 schijnt kwalitatief al beter te zijn, vandaar dat ik daar aan zit te denken. Hij heeft ook stuurbekrachtiging. Ik heb het weekend iemand op bezoek gehad met een 900 stuurbekrachtiging in een 99 ... ik had al van zoveel technici gehoord dat het niet kon! Als ik nog eens wat uren over heb dan weet ik wat mij te doen staat.
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
Alle automaten van de Saabs 99/900 waren in feite gebaseerd op het type Borg Warner 35, dat in diverse klassiekers werd gemonteerd. Niet echt een zeldzaamheid, geen hoogdravende techniek inderdaad en een mega vermogenkiller. Maar niet duurzaam?
Dat bestrijd ik. Duurzaamheid was nu juist een van de (weinige) pluspunten van die BW, maar je moet dat natuurlijk niet vergelijken met de enorme kilometrages die 99/900 motoren soms kunnen halen.
-
Thom
- Donateur

Re: regeren is vooruitzien
ik kan niet uit eigen ervaring meepraten over duurzaamheid moet ik eerlijk zeggen. Misschien vergelijk ik het ook wel onterecht met de handgeschakelde bak, die in mijn 99 GL maar niet kapot wil na bijna 6 ton. Wel hoor ik alleen maar ellende over de over de automaten. Als ze het doen, doen is het uitstekend. Maar ik hoor van een specialist in Saabversnellingsbakkenrevisie dat hij de aut. bak van een 99 niet meer wil reviseren. Zelfs als alles perfect vernieuwd is en de zaak wordt gemonteerd, ontstaan er nog onverklaarbare problemen. BW type 37 (van de 900 vanaf 80 geloof ik) schijnt beter te zijn.
Als er andere ervaringen zijn dan hoor ik die ook graag, des te beter. Geeft mij weer meer moed op weg naar de restauratie van de GLE ... En misschien wordt ik dan ook een echte liefhebber van de automaat!
Als er andere ervaringen zijn dan hoor ik die ook graag, des te beter. Geeft mij weer meer moed op weg naar de restauratie van de GLE ... En misschien wordt ik dan ook een echte liefhebber van de automaat!
-
gert
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
Een specialist in versnellingsbakrevisie is geenszins per definitie een specialist in het reviseren van automaatbakken. Dat is een specialisme op zich en er zijn maar heel weinig bedrijven in ons land die zich daarop (en daarop alleen) toeleggen en er een goede naam mee hebben opgebouwd.
In het noorden des lands zit bijvoorbeeld ook een befaamde reviseur van versnellingsbakken (vooral ook bekend van dat andere Zweedse merk), die goed werk levert, maar deze man weigert pertinent om automaatbakken onder handen te nemen (en niet omdat hij ze niet duurzaam vindt).
In het noorden des lands zit bijvoorbeeld ook een befaamde reviseur van versnellingsbakken (vooral ook bekend van dat andere Zweedse merk), die goed werk levert, maar deze man weigert pertinent om automaatbakken onder handen te nemen (en niet omdat hij ze niet duurzaam vindt).
-
Injectie
- Moderator
Re: regeren is vooruitzien
Over automatische bakken reviseren. Wij laten dit meestal doen bij Autrans in Veenendaal geloof ik. Tot nu toe goede ervaringen mee. Prijzen weet ik echter niet.