gebroken klepveer 99CC(ex H injectie blok in 99 met b-motor)

1967-1984
baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 30 apr, 2007 22:21

en wat was er nu aan de hand met de oude kop?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 30 apr, 2007 23:39

Bart M schreef:Gaan we hem nog een keer helemaal goed afstellen? Dan trekken we gelijk je kopbouten na. (dit moet na ongeveer 500 km)
ik hoor de kleppen best wel hard nog. :? ik heb het idee in toenemende mate. kan het zijn dat ik de nokkenas niet vast genoeg hebt gezet en dat ie zichzelf als het ware lostrilt?
\volgens mij loopt ie ook weer/nog op 3 poten.. en nee, nog geen compressie gemeten. het is nu 23.45 en kom net weer thuis.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 30 apr, 2007 23:41

baszwolle schreef:en wat was er nu aan de hand met de oude kop?
had het na 2 dagen saab sleutelen en nog een rit te doen, even gehad ;-) en nog geen tijd genomen om de oude even uit elkaar te halen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 01 mei, 2007 8:12

Jelger schreef:
ik hoor de kleppen best wel hard nog. ik heb het idee in toenemende mate. kan het zijn dat ik de nokkenas niet vast genoeg hebt gezet en dat ie zichzelf als het ware lostrilt?

Neem aan dat je de klepspeling gecontroleerd hebt?
Indien je alles met het juiste moment met een momentsleutel vastgezet hebt, hoef je geen zorgen te maken over lostrillen.

Cornell

Btw Heb je de zuigertop van de eerste cil/andere cil's geïnspecteerd op schade toen je de kop wisselde (door raken klep kan de zuigertop deukjes oplopen maar vervelender, de zuigerrand vervormen waardoor je zuigerveer en daarmee de afdichting in het gedrang kan komen)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 mei, 2007 8:29

Cornell,
de cilinders en de bovenkant van de zuigers zagen er naar mijn idee nog goed uit. ik zag tenminste geen opvallende beschadigingen.

klepspeling niet gecontrolleerd, omdat ze al gesteld waren buiten het blok. opnieuw stellen is blijkbaar toch nodig.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 01 mei, 2007 10:46

kan ook je ketting zijn...hoop wel voor je dat je het kettingtandwiel vast hebt gezet voordat je ging demonteren, vastzetten aan de daarvoor aanwezige steun.

op spanning brengen kan nog door de geleider iets te verschuiven...

zie ander topic van paul99 ergens.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 mei, 2007 10:48

baszwolle schreef:kan ook je ketting zijn...hoop wel voor je dat je het kettingtandwiel vast hebt gezet voordat je ging demonteren, vastzetten aan de daarvoor aanwezige steun.

op spanning brengen kan nog door de geleider iets te verschuiven...

zie ander topic van paul99 ergens.
ik heb em inderdaad vastgezet aan de steun. [en weer terug op de nokkenas gezet uiteraard]
laat de auto wel weer even een weekje staan, en ga nog wat nalopen.
zo lang de koppakking niet lekt ben ik al blij toe, zal vanavond olie bekijken [overigens ook hard aan vervanging toe :oops: - maar vond niet dat ik dat zo op straat kon doen waar veel mensen langslopen]

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 01 mei, 2007 10:51

gelukkig...

zit er nog wel genoeg spanning op de ketting dan?
die dingen kunnen zo fijn ratelen als ze uitgesteld zijn.

misschien is de nieuwe kop wat dunner door vlakwerk uit het verleden...

als je buiten de auto de kleppen heb gesteld hoef je dat op de motor niet nog eens te doen toch?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 01 mei, 2007 12:14

baszwolle schreef:gelukkig...

zit er nog wel genoeg spanning op de ketting dan?
die dingen kunnen zo fijn ratelen als ze uitgesteld zijn.

misschien is de nieuwe kop wat dunner door vlakwerk uit het verleden...

als je buiten de auto de kleppen heb gesteld hoef je dat op de motor niet nog eens te doen toch?
Helemaal mee eens. Als de kleppen gesteld zijn..... dan zijn ze gesteld. Maakt niet uit of dat in, buiten, onder, boven, voor, na opzijn kop gebeurt is. Mijn turbo het uitgestelde ketting rammelt er lustig op los. Klinkt als klepgetik, maar die heb ik net afgesteld.

Zie hier voor het mogelijk weer op spanning krijgen van je ketting: viewtopic.php?t=22737&start=0&postdays= ... highlight=

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 mei, 2007 13:27

dank!
zou het een rationele gedachte zijn dat de ketting nu slapper hangt?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 01 mei, 2007 14:07

Ik neem aan dat je niet de kettinggeleiding losser hebt gezet, dus dan zou de kettingspanning hetzelfde moeten als 3 weken geleden.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 01 mei, 2007 16:20

Bas heeft gelijk, door een verder gevlakte kop verlies je hoogte, waardoor de kettingspanning tov van eerst kan verminderen, zelfs als je de kettinggeleider niet losser hebt gezet.
Zat ik een half jaartje terug ook over in toen ik al een rammeltje in het blok had terwijl de kop gevlakt diende te worden. "Gelukkig" kwam het rammeltje toen van de koppakking die zo slecht was dat ie zich tussen de pasvlakken uit in de cilinderruimte had gewerkt. Na de reparatie was dat rammeltje dan ook weg.
Cornell

Ps Let op met een rammelende ketting, naast dat ie soms materiaal weg kan nemen (zo werd een distributiehuis van m'n ooms niet Saab dungeslepen en kwam er veel slijpsel de olie :? ) komen er enorme krachten schoksgewijs op de ketting die daaronder kan bezwijken...

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 01 mei, 2007 16:29

Jelger,

Controleer toch maar even je klepspeling. Als de speling niet goed is dan wil ik hem nog wel nastellen.

Loopt de auto ook nog steeds op drie cilinders?

Bart

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 mei, 2007 16:31

dank je voor deze tips. ik had al besloten om de auto te laten staan ;-)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 mei, 2007 16:31

Bart M schreef:Jelger,

Controleer toch maar even je klepspeling. Als de speling niet goed is dan wil ik hem nog wel nastellen.

Loopt de auto ook nog steeds op drie cilinders?

Bart
dat moet ik nog even vaststellen, ik ben niet zo'n expert om dat zelf goed te horen eigenlijk.

Plaats reactie