gebroken klepveer 99CC(ex H injectie blok in 99 met b-motor)

1967-1984
baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 01 mei, 2007 17:58

viewtopic.php?t=22737

lees dat onderwerp maar eens...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 mei, 2007 18:34

heb het gedaan. ;-)
heb nu ook de volledige service manual binnen. 8)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 01 mei, 2007 18:47

dus we hebben aan jou geen kind meer....gaat helemaal op in zn boekie...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 06 mei, 2007 1:12

motor loopt als een zonnetje. 8)

een middag sleutelen en stellen was voldoende. 1 klep staat nog op het randje van de max. afleeswaarde en tikt dus toch nog lichtelijk. De herrie is uit het blok.

ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen.

met dank aan Bart!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 06 mei, 2007 16:55

zonet nog even de zwarte olie vervangen... de peilstok ziet inmiddels alweer donker :shock:
volgende week de "nieuwe" olie aftappen en nog een spoelbeurt doen.

hier nog even een foto van de gebroken klepveer in de oude kop.
Terwijl ik die foto's maakte kwam Menno langs met zijn nieuwe, verantwoorde, winkelwagen, en terwijl we stonden te kleppen over deze laatste aanwinst in ons stadsdeel, kwam Cpulles ook nog even bijval geven.. het was leuk - jammer dat de wind koud werd.

Afbeelding

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » zo 06 mei, 2007 17:12

Ik dacht laat ik eens langslopen bij jelger om zijn nieuwe aanwinst van dichtbij te bekijken, en ook eens de handen te schudden, ook met Menno trouwens (sorry maar krijg die umlaut even niet op de o).

Was gezellig jongens enne erg mooie 99 jelger, vooral de velgen, de kleur en de sound! Hopelijk tot volgende week op de bijeenkomst in Scheveningen.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 06 mei, 2007 17:15

cpulles schreef: ook met Menno trouwens (sorry maar krijg die umlaut even niet op de o).
De dubbele trema (") gebruiken, je ziet niets verschijnen, klopt, gelijk de o aantikken en zie, je hebt een o met umlaut. :wink:

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » zo 06 mei, 2007 17:30

Jammer dat ik dit topic nu pas lees want dan had ik je een hoop werk kunnen besparen.
Het is namelijk zeer wel mogelijk om een gebroken klepveer te vervangen zonder de kop te lichten dus "gewoon"bovenlangs.
Heb dit meerdere malen in praktijk gebracht.
Klep of mbv luchtdruk(via bougiegat) of mbv een zelfgemaakt hulpwerktuig(ook via bougiegat)op zijn plaats houden en ondertussen boven de veer vervangen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 06 mei, 2007 19:11

De900C-GAS schreef:De dubbele trema (") gebruiken, je ziet niets verschijnen, klopt, gelijk de o aantikken en zie, je hebt een o met umlaut.
Maar dat ligt ook aan je toetsenbordinstelling...
tonke40 schreef:Jammer dat ik dit topic nu pas lees want dan had ik je een hoop werk kunnen besparen. Het is namelijk zeer wel mogelijk om een gebroken klepveer te vervangen zonder de kop te lichten
Precies, maar waarom makkelijk als het moeilijk kan...
Het is mij een keer gebeurd in de '78 95. Een klepveer vervangen met de kop in de motor was geen probleem.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 06 mei, 2007 19:14

72sonett-III schreef:
De900C-GAS schreef:De dubbele trema (") gebruiken, je ziet niets verschijnen, klopt, gelijk de o aantikken en zie, je hebt een o met umlaut.
Maar dat ligt ook aan je toetsenbordinstelling...
Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar zo werkt het bij mij en misschien was deze manier wel de oplossing voor cpulles. :wink:

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » zo 06 mei, 2007 20:56

Ik ken die truc ook, op mijn werk werkt ie inderdaad (toetsenbordinstelling anders dus..). Moet toch thuis eens checken hoe ik dit aan de praat krijg want het is wel handig, kompleet off topic overigens... :?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 06 mei, 2007 23:30

cpulles schreef:Ik ken die truc ook, op mijn werk werkt ie inderdaad (toetsenbordinstelling anders dus..). Moet toch thuis eens checken hoe ik dit aan de praat krijg want het is wel handig, kompleet off topic overigens... :?
Alt 148

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 07 mei, 2007 0:08

:offtopic:
marq101 schreef:...Alt 148
Ja OK, dan heb je wel een ö maar voor Ö, ä, ë, ï, ñ e.d. moet je dan weer andere alt-codes opzoeken... Met de juiste toetsenbordkeuze en de " of ' +letter truc werkt het altijd, zónder dat je zelf die alt-codes hoeft te kennen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 07 mei, 2007 0:14

baszwolle schreef:en wat was er nu aan de hand met de oude kop?
zie plaatje boven.

overigens, na montage andere kop met nieuwe pakking, is de compressie per cilinder tussen de 12 en 13.

de oude kop wordt opgeknapt, en ik overweeg hardere klepzetels.
dat eea misschien met behulp van een hulpmiddel anders had gekund, zal best, maar deze weg heeft mij een hoop geleerd. [was tenslotte ook de 1e keer een dergelijke motorische operatie]

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 07 mei, 2007 0:25

beste stuurlui staan aan wal.

ik zou de kop er ook afgehaald hebben...als is het maar voor de zekerheid.

Plaats reactie