klepstelplaatjes

1967-1984
Paul99
Geregistreerd lid

klepstelplaatjes

Bericht door Paul99 » wo 04 jan, 2006 1:01

Ik heb net mijn klepspeling gemeten : allemaal te strak :cry:

Waar halen jullie je klepstelplaatjes vandaan? Heeft de Saab dealert ze nog? Een ander adres in Groningen is ook prima, maar moet wel op de fiets te bereiken zijn ..... :oops:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: klepstelplaatjes

Bericht door Steve-O » wo 04 jan, 2006 17:55

Als je precies weet welke dikte je nodig hebt, kun je ze in Overschild gaan halen. Ja, je bent wel even onderweg met de fiets, maar dan kun je wel mooi de oliebollen er weer af trappen.
Er effe bellen misschien. Joel heeft misschien ook wat liggen. Blijkt het goedkoopste adres voor orginele remblokjes achter (ja alle vier, ja): 14,75 incl. BTW)

Remschijven net gister bij VdLaan gehaald, afwijking van de achterremmen was bij de herkeuring 0,0!

Als je net iets eerder gevraagd had ... Hoeveel haast heb je ermee?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 12 jan, 2006 1:11

Zijn de klepstelplaatjes voor een H-motor gelijk aan die voor een B-motor?

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 13 jan, 2006 0:28

Tot en met de 8 kleps H-motor zijn het dezelfde plaatjes als van de B-motor. De dealer heeft ze zeker nog.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 26 jan, 2006 20:05

Hoe stellen jullie je kleppen? Of eigenlijk: hoe meten jullie nauwkeurig? Ik heb opgemeten met voelermaatjes, maar dat is lang niet zo nauwkeurig als het meetklokje waar de vraagbaak het over heeft. En straks ook als ik de zaak uit elkaar heb liggen: een schuifmaat om de dikte van het klepstelplaatje op te meten is ook minder nauwkeurig.

Dus: hoe doen jullie het!!??

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » do 26 jan, 2006 20:07

Voelermaatjes zijn prima hoor !!

Ben je bang voor te strak dan ?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 26 jan, 2006 20:44

ARROWS schreef:Ben je bang voor te strak dan ?
Ja, ik wel, omdat het verbrande kleppen op kan leveren...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 26 jan, 2006 20:54

Yep,

en het is een beetje een fundamentele kwestie. Als mijn klepstelplaatjes op 3 decimalen nauwkeurig zijn, waarom zijn mijn meetgereedschappen dan "maar" op 2 decimalen nauwkeurig?

Het zal in de praktijk wel los lopen, maar ik ben benieuwd of er alternatieven zijn voor voelermaatjes/schuifmaat.

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » do 26 jan, 2006 21:03

Heel simpel:

Vriend van me rijdt een Amerikaan op Gas (auw :shock:) Maar daar hebben we het zo gedaan:

Stellen op de voelermaat en dan een kwartslag los. Doe jij 1/5 ofzo. Je moet namelijk rekening houden dat overal rek op mogelijk is.

Ze kunnen beter te los dan te strak staan anders verbranden ze inderdaad.

(veel te los is ook niet goed ;))

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 26 jan, 2006 21:08

ARROWS schreef:en dan een kwartslag los. Doe jij 1/5 ofzo.
:shock: In een 99/900 werkt het met vulplaatjes tussen de nokken en de klepstelen/nokvolger, niet met 'slagen'... :!:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 26 jan, 2006 21:14

ARROWS schreef:Heel simpel:

Vriend van me rijdt een Amerikaan op Gas (auw :shock:) Maar daar hebben we het zo gedaan:

Stellen op de voelermaat en dan een kwartslag los. Doe jij 1/5 ofzo. Je moet namelijk rekening houden dat overal rek op mogelijk is.

Ze kunnen beter te los dan te strak staan anders verbranden ze inderdaad.

(veel te los is ook niet goed ;))
Alleen jammer dat het bij een 99 niet zo werkt.
De procedure is:
1. Meten.
2. Vervolgens indien nodig stellen. 3.
Distributie losnemen.
4. Nokkenas demonteren.
5. Klepstoters eruit pakken. (8x)
6. Shim uitnemen. (8x)
7. Shim opmeten. (8X0
9. Correcte maat shim berekenen. (8x)
10. Goede shim uit het assortiment pakken. (8x)
11. Deze shim terugplaatsen. (8x)
12. En weer dichtbouwen.
13. Vervolgens nog een keer meten of de speling nu goed is.

Wij hebben de shims nog wel op voorraad.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 26 jan, 2006 21:15

72sonett-III schreef:
ARROWS schreef:en dan een kwartslag los. Doe jij 1/5 ofzo.
:shock: In een 99/900 werkt het met vulplaatjes tussen de nokken en de klepstelen/nokvolger, niet met 'slagen'... :!:
Wil jij niet Posten terwijl ik een lang verhaal aan het typen ben. :wink:

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » do 26 jan, 2006 21:16

Aha, injectie, duidelijk !

Maar hij wil dus blijkbaar weten wat de meest nauwkeurige manier van meten is...

Die shims is dan toch een bijkomstigheid en alleen nodig bij maximale marge ?

[edit]

Dus voor mijn info... hoe stel je dat ding dan zonder slagen wat jij punt 3 noemt ? Interesting :)

[/edit]

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 26 jan, 2006 21:53

ARROWS schreef:Aha, injectie, duidelijk ! ... hoe stel je dat ding dan zonder slagen
Ben je nou aan het 'Trollen' :devil_grin: of ben je serieus :?:
Heeft niets met injectie te maken, de 99/900 met carburateur werkt wat kleppen betreft net zo, zolang ze geen hydraulische nokvolgers hebben.
Je stelt de kleppen door een combinatie van vulplaatjes van verschillende dikte tussen de nok en de nokvolger te schuiven.

ARROWS
Geregistreerd lid

Bericht door ARROWS » do 26 jan, 2006 21:55

72sonett-III schreef:
ARROWS schreef:Aha, injectie, duidelijk ! ... hoe stel je dat ding dan zonder slagen
Ben je nou aan het 'Trollen' :devil_grin: of ben je serieus :?:
Heeft niets met injectie te maken, de 99/900 met carburateur werkt wat kleppen betreft net zo, zolang ze geen hydraulische nokvolgers hebben.
Je stelt de kleppen door vulplaatjes van verschillende dikte tussen de nok en de nokvolger te schuiven.
Neej slimmie,ik reageer toch op Injectie (username) :lol: (niet bijdehand bedoeld overigens)

Maar wat bedoelt hij met stellen, door die plaatjes er tussen te drukken na de eerste keer meten ?

Later vertelt hij namelijk dat je daar de hele boel voor los moet halen. Ik vraag me dus af hoe hij in eerste instantie bedoelt de "marge" weg stellen. Lijkt makkelijk te gaan.

Plaats reactie