Dynamo vragen van een nieuwe oude saab-rijder
-
Eduard-moordrecht
- Geregistreerd lid
Dynamo vragen van een nieuwe oude saab-rijder
Beste mede-saabers,
Sinds enige tijd rijd ik in een 99GL uit 1981.
Nu begon laatst mijn accu-lampje (geel) te branden. Richtingaanwijzer viel uit (re) en geleidelijk aan werd de verlichting minder...
Ik denk dat mijn dynamo overleden is.
Goede raad is duur.
Hoe controleer ik mijn dynamo-werking (of niet-) en waar koop ik welke nieuwe dynamo. Alle tips zijn welkom.
Ik wil graag zelf (leren) sleutelen aan deze goede oude dame.
Sinds enige tijd rijd ik in een 99GL uit 1981.
Nu begon laatst mijn accu-lampje (geel) te branden. Richtingaanwijzer viel uit (re) en geleidelijk aan werd de verlichting minder...
Ik denk dat mijn dynamo overleden is.
Goede raad is duur.
Hoe controleer ik mijn dynamo-werking (of niet-) en waar koop ik welke nieuwe dynamo. Alle tips zijn welkom.
Ik wil graag zelf (leren) sleutelen aan deze goede oude dame.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
ruter001
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Het meten kan ook gewoon op de + en de - van de accu. Moet 13-14volt zijn. Als het minder is dan is de spanningsregelaar de grootse verdachte.ruter001 schreef:Is het wel de dynamo? Wellicht ten overvloede, maar controleer eerst a.u.b. de v-snaar.
Verder kun je bij draaiende motor met een multimeter de spanning op de terminals van de dynamo meten. Dit moet 14V zijn (?).
-
Veeude49
- Geregistreerd lid
TIP1:
laat de motor draaien en haal de min-pool (of de plus-pool) van de accu los. Loopt de motor door, dan is er met de dynamo niets mis. Stopt alles, dan is het de dynamo.
TIP2:
Schoef bij verdachte dynamo de koolborstelhouder los. Dit zit achterop de dynamo met twee schroeven vast. Dit onderdeel kost bij de plaatselijke brezan iets van 15 euro en je probleem is opgelost.
laat de motor draaien en haal de min-pool (of de plus-pool) van de accu los. Loopt de motor door, dan is er met de dynamo niets mis. Stopt alles, dan is het de dynamo.
TIP2:
Schoef bij verdachte dynamo de koolborstelhouder los. Dit zit achterop de dynamo met twee schroeven vast. Dit onderdeel kost bij de plaatselijke brezan iets van 15 euro en je probleem is opgelost.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
Tip 1 lijkt me een goede tip om de dynamo definitief naar de gallemiezen te helpenVeeude49 schreef:TIP1:
TIP2:
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
joenes
- Geregistreerd lid
dynamo
ik heb er wel een voor je liggen 30 euro ex verzendkosten
mail me maar als je het wil jnaberman@zonnet.nl
mail me maar als je het wil jnaberman@zonnet.nl