Dynamo vragen van een nieuwe oude saab-rijder

1967-1984
Plaats reactie
Eduard-moordrecht
Geregistreerd lid

Dynamo vragen van een nieuwe oude saab-rijder

Bericht door Eduard-moordrecht » wo 15 feb, 2006 13:16

Beste mede-saabers,

Sinds enige tijd rijd ik in een 99GL uit 1981.
Nu begon laatst mijn accu-lampje (geel) te branden. Richtingaanwijzer viel uit (re) en geleidelijk aan werd de verlichting minder...

Ik denk dat mijn dynamo overleden is.
Goede raad is duur.
Hoe controleer ik mijn dynamo-werking (of niet-) en waar koop ik welke nieuwe dynamo. Alle tips zijn welkom.

Ik wil graag zelf (leren) sleutelen aan deze goede oude dame.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 15 feb, 2006 13:22

het kan ook de spanningsbrug / koolborstels zijn van de dynamo. willen ook nog wel eens overlijden.

je zult de uitgaande spanning moeten meten - die moet op ca 13 V liggen geloof ik. daar zijn anderen hier betere experts in.

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » wo 15 feb, 2006 13:23

Is het wel de dynamo? Wellicht ten overvloede, maar controleer eerst a.u.b. de v-snaar.
Verder kun je bij draaiende motor met een multimeter de spanning op de terminals van de dynamo meten. Dit moet 14V zijn (?).

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 15 feb, 2006 13:39

ruter001 schreef:Is het wel de dynamo? Wellicht ten overvloede, maar controleer eerst a.u.b. de v-snaar.
Verder kun je bij draaiende motor met een multimeter de spanning op de terminals van de dynamo meten. Dit moet 14V zijn (?).
Het meten kan ook gewoon op de + en de - van de accu. Moet 13-14volt zijn. Als het minder is dan is de spanningsregelaar de grootse verdachte.

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » wo 15 feb, 2006 14:15

TIP1:
laat de motor draaien en haal de min-pool (of de plus-pool) van de accu los. Loopt de motor door, dan is er met de dynamo niets mis. Stopt alles, dan is het de dynamo.

TIP2:
Schoef bij verdachte dynamo de koolborstelhouder los. Dit zit achterop de dynamo met twee schroeven vast. Dit onderdeel kost bij de plaatselijke brezan iets van 15 euro en je probleem is opgelost.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 15 feb, 2006 14:19

koolborstelhouder = spanningsregelar = spanningsbrug ;-) - even alle 3 de genoemde termen bij elkaar die aan hetzelfde refereren.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 15 feb, 2006 15:02

Veeude49 schreef:TIP1:
laat de motor draaien en haal de min-pool (of de plus-pool) van de accu los. Loopt de motor door, dan is er met de dynamo niets mis. Stopt alles, dan is het de dynamo.

TIP2:
Schoef bij verdachte dynamo de koolborstelhouder los. Dit zit achterop de dynamo met twee schroeven vast. Dit onderdeel kost bij de plaatselijke brezan iets van 15 euro en je probleem is opgelost.
Tip 1 lijkt me een goede tip om de dynamo definitief naar de gallemiezen te helpen

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » wo 15 feb, 2006 15:08

marq101,

kun je je opmerking uitleggen?

Reinier

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 15 feb, 2006 15:56

Veeude49 schreef:marq101,

kun je je opmerking uitleggen?

Reinier
Vanwege de piekspanning die dan kan optreden. 40v is dan geen uitzondering. En dat vind je oa spanningsregelaar waarschijnlijk niet fijn.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 16 feb, 2006 11:49

E35,- ex
:shock:

ik heb de helft betaald.

joenes
Geregistreerd lid

dynamo

Bericht door joenes » do 16 feb, 2006 20:58

ik heb er wel een voor je liggen 30 euro ex verzendkosten
mail me maar als je het wil jnaberman@zonnet.nl