Nadieselen

1967-1984
autopilot
Geregistreerd lid

Nadieselen

Bericht door autopilot » wo 22 feb, 2006 13:13

Af en toe heeft mijn 99 last van nadieselen. Niet alleen irritant maar ook slecht voor de motor.

Kan de oorzaak liggen in een versleten naald? Bij het vervangen van het mebraan viel op dat de naald niet meer top was.

Recent is de ontsteking afgesteld, contactpunten, rotor en verdelerkap zijn vervangen. Van de carburateur is het mebraan vervangen, stationair toerental en CO zijn afgeregeld.

Het gaat om een GL uit 1983.

Al vast bedankt,

JP

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Nadieselen

Bericht door Robbert » wo 22 feb, 2006 23:25

autopilot schreef:Af en toe heeft mijn 99 last van nadieselen. Niet alleen irritant maar ook slecht voor de motor.

Kan de oorzaak liggen in een versleten naald? Bij het vervangen van het mebraan viel op dat de naald niet meer top was.

Recent is de ontsteking afgesteld, contactpunten, rotor en verdelerkap zijn vervangen. Van de carburateur is het mebraan vervangen, stationair toerental en CO zijn afgeregeld.

Het gaat om een GL uit 1983.

Al vast bedankt,

JP
Waarschijnlijk een te rijk mengsel.

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 23 feb, 2006 1:41

@ Robberts, ik heb ook een 900C, begrijp ik nou goed ( na het lezen van verschillende topics over nadieselen) dat op de carburateur een blauw dopje zit en hierin de dempingsolie in moet gieten tot 1cm van de bovenkant??

Thom
Donateur
Donateur

nadieselen

Bericht door Thom » do 23 feb, 2006 9:06

er is hier al vaker over geschreven. Nadieselen komt normaal gesproken omdat je euro 95 tankt ipv euro 98. Tank eens 1 of 2 keer 98 en het is over. Je kunt later afwisselend tanken (zelf even de verhouding zoeken) om het te voorkomen.
Ik las laatst op het forum dat je het nadieselen kunt voorkomen door de ontsteking te verstellen. Weet niet meer of het nu later of vroeger was.

autopilot
Geregistreerd lid

Bericht door autopilot » do 23 feb, 2006 10:13

Ik tank 98.

Thom
Donateur
Donateur

benzine

Bericht door Thom » do 23 feb, 2006 10:14

dat is vreemd. Je zou bijna twijfelen aan de kwaliteit van de benzine...

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: nadieselen

Bericht door bruises » do 23 feb, 2006 10:14

Thom schreef: Ik las laatst op het forum dat je het nadieselen kunt voorkomen door de ontsteking te verstellen. Weet niet meer of het nu later of vroeger was.
Nadieselen gebeurt op basis van temperatuur van de motor en brandstofsoort. Volgens mij wordt je motor kouder als je de ontsteking vervroegd.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 23 feb, 2006 10:38

Nadieselen ontstaat o.a. door:
- Te laat ontstekingstijdstip (hierdoor loopt de temperatuur in de cilinderkop sterk op).
- Overmatige koolafzetting in de cilinderkop (dit blijft gloeien en fungeert als bougie)

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 23 feb, 2006 10:49

dader schreef:@ Robberts, ik heb ook een 900C, begrijp ik nou goed ( na het lezen van verschillende topics over nadieselen) dat op de carburateur een blauw dopje zit en hierin de dempingsolie in moet gieten tot 1cm van de bovenkant??
wie weet dit?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » do 23 feb, 2006 11:37

dader schreef:
dader schreef:@ Robberts, ik heb ook een 900C, begrijp ik nou goed ( na het lezen van verschillende topics over nadieselen) dat op de carburateur een blauw dopje zit en hierin de dempingsolie in moet gieten tot 1cm van de bovenkant??
wie weet dit?
Klopt

Let op bij losdraaien dat het plastic niet barst, bijvullen met olie zorgde bij mij voor een soepeler rijdende wagen.

John

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 23 feb, 2006 11:55

John.K schreef:
dader schreef:
wie weet dit?
Klopt

Let op bij losdraaien dat het plastic niet barst, bijvullen met olie zorgde bij mij voor een soepeler rijdende wagen.

John
thanks! :D

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 23 feb, 2006 13:23

josephine schreef:Nee, dat klopt niet. Je moet kijken waar je de vernauwing ziet als de de dop boven op de carburateur losdraait. En dan bijvullen tot ong. 10mm onder die vernauwing. En de demperolie hoort atf (automatic transmission fluid) olie te zijn.
Ok, ik ga nu even kijken..

D 'n' C
Geregistreerd lid

Bericht door D 'n' C » do 23 feb, 2006 19:26

ik weet niet precies hoe nadieselen zich manifesteert maar er zijn toevoegingen voor die zulke dingen tegengaan

autopilot
Geregistreerd lid

Bericht door autopilot » do 23 feb, 2006 20:48

Heren bedankt,

Ik zal een paar dingen checken:
- ontstekingstijdstap
- afstelling carburateur, te rijk
- koolafzetting

Nog een vraagje mbt koolafzetting: is dat aan de bougies te zien?

Groeten,

JP

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 24 feb, 2006 11:55

Hoi JP

Gaat het om dat grijze wonder van je?

Ik denk dat we je carburateur de laatste keer zelfs een beetje te arm hebben afgesteld (je moest naar de APK weet je nog wel?). Hierdoor lopen de verbrandingstemperaturen wat op.

Rijd maar een keertje langs, dan zetten we hem even wat rijker.

Plaats reactie