Versnellingsbak- of koppelingsplaatprobleem?

1967-1984
Plaats reactie
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 15 mar, 2006 23:51

Hoi Nike,
Moeilijk om zoiets op afstand te beoordelen ondanks je aparte maar duidelijk overkomende uitleg.
Sluit de genoemde onderdelen niet uit maar zou het eerst in de startmotor of dynamo zoeken. Klinkt als een startmotor die meedraait of een dynamo met kapotte velddioden.... :?
Zeker omdat er pas naar gekeken is, zijn die gek genoeg verdacht..
Cornell

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 16 mar, 2006 19:00

Kan zo'n startmotor- of dynamoprobleem dan ook die bonk veroorzaken bij gasgeven? Of moet je dan niet bijvoorbeeld aan een kruiskoppeling denken? (wat ik niet voor je hoop, natuurlijk)

Atte
Geregistreerd lid

Versnellingsbak- of koppelingsplaatprobleem

Bericht door Atte » do 16 mar, 2006 20:22

Start je met ingetrapt koppelingspedaal. Zo nee, probeer dat eens. Is het geluid dan weg, dan is het je koppelinglager (v/h druklager genoemd). Bij mijn 99 gaat-ie herrie maken als ik na het aanslaan van de motor de koppeling weer laat opkomen. En dan is het net een oude koffiemolen.

Atte
Geregistreerd lid

Versnellingsbak- of koppelingsplaatprobleem

Bericht door Atte » do 16 mar, 2006 20:23

Start je met ingetrapt koppelingspedaal? Zo nee, probeer dat eens. Is het geluid dan weg, dan is het je koppelingslager (v/h druklager genoemd). Bij mijn 99 gaat-ie herrie maken als ik na het aanslaan van de motor de koppeling weer laat opkomen. En dan is het net een oude koffiemolen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 16 mar, 2006 22:51

Esalet schreef:
Kan zo'n startmotor- of dynamoprobleem dan ook die bonk veroorzaken bij gasgeven?

Kán; ik weet in ieder geval hoe een dynamo met kapotte velddioden klinkt en je zou het niet geloven wat een hard mechanisch bromgeluid en vibraties zo'n ding kan voortbrengen. :?
Ook de resultaten van meedraaiende startmotoren op m'n werkbank gehad en er is heel wat geweld van nodig om een dergelijk binnenwerk zo te ruïneren... :roll: Overdracht van geluid en trillingen/evt bonk kan via de bendix naar de starterkrans plaatsvinden.
Een waarschijnlijk belangrijk ding is me nog niet duidelijk; Is er verschil bij ingeschakelde versnelling en neutraal en is het eenmalig na een startprocedure of bij iedere keer optoeren?
Cornell :O:

Plaats reactie