kleurenblind...

1967-1984
whataboutus
Geregistreerd lid

kleurenblind...

Bericht door whataboutus » ma 03 apr, 2006 13:43

Zoals jullie (hopelijk) hebben begrepen uit mijn eerder post, heeft onze saab familie er weer een saabje bij....
Tot dusver heb ik al heel wat info bij elkaar gevonden, maar er zijn toch nog een aantal zaakjes die ik wil weten. Voor ik helemaal kleurenblind wordt! :shock:

Het gaat over een blauwe 2-deurs 99 turbo uit '79 of '80. Niet het donker blauw dat de meeste van ons wel kennen (zie de 99 van Alexander) maar een soort hemels blauw. De kleur lijkt nog het meest op het lichte blauw van de saab 96 special uit '79. Heb wel eens eerder een blauwe 99 turbo gezien, maar die was donkerblauw.

Van de vorige eigenaar heb ik begrepen dat de auto altijd al blauw is geweest, maar wel ooit eens is overgespoten in een iets lichtere tint.
Zijn er hier mensen, die deze uitvoering (turbo-blauw) kennen en weten welke kleur het is?

Het gaat voor alle duidelijkheid wel om een ORIGINELE turbo (volgens de papieren dan toch) en dus niet om een zelfbouw! Dus met een echt turbointerieurtje in blauw (best apart! :wink: ) en de drukmeter op het dash.

De bedoeling is om de auto weer helemaal origineel te maken, voor zover ie dat nog niet is. De basis is heel erg goed, dus dat is het niet. Geen roest ed op de wel zo bekende plekken at all.... :twisted:
Denk vooral aan het ontbreken van logo's en kleine oneffenheden aan interieur en lak. Geen schade!

Heb de afgelopen twee dagen me helemaal suf gesurft op de diverse saab-sites naar informatie over de prachtige kleuren waarin de 99 allamaal geleverd is. Met tot dusver geen bevredigend resultaat...

Wellicht dat jullie het weten :lol:

oh ja, foto's staan al in dat andere onderwerpje...

rob

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 03 apr, 2006 14:02

ik weet wel welke kleur je bedoelt.

ik heb kleurstalen van die tijd, dus zal even de juiste naam er bij zoeken. op mijn site heb ik wel een lijstke, maar de namen zeggen me niet heel veel.

ik denk dat het wel eens aquamarine metallic kon zijn : nr 137.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 03 apr, 2006 14:14

Hee jelger! aquamarineblue metallic denk je.... Dacht ik ook in eerste instantie, maar t lijkt in het echt toch nog een tint lichter dan die in de usa-folder staat. Het kleurverschil tussen de niet en wel overgespoten delen inbegrepen!

Maar als het dan toch wel de originele kleur zou zijn, zijn die turbootjes dan in alle kleuren uitgebracht? Of zijn er dan gewoon meer zwarte, rode, groene en witte.... Heb er nl nog niet veel online gezien, zo blauw...

daan

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 03 apr, 2006 14:49

lichtblauw metallic was er wel ja. maar niet alle kleuren van die jaren waren leverbaar inderdaad.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 03 apr, 2006 15:35

jelger schreef:ik weet wel welke kleur je bedoelt.

ik heb kleurstalen van die tijd, dus zal even de juiste naam er bij zoeken. op mijn site heb ik wel een lijstke, maar de namen zeggen me niet heel veel.

ik denk dat het wel eens aquamarine metallic kon zijn : nr 137.
Het zal wel geen 137 zijn. De 96 jubileum heeft 137 B , dat is net even anders.

Drie jaar geleden was er op de inspectiedag iemand met een vers gespoten 96 in de kleur 137 en het verschil was goed te zien: 137 is iets lichter dan 137 B.

Op de foto ziet het er uit als een iets donkerdere versie van 137B, het kan ook zijn dat er dikke laag vergeelde blanke lak op zit.
Hoe ziet de auto er in het zonlicht uit?

Zet je meer foto's online? ik heb nog nooit een blauw turbo interieur gezien.

whataboutus
Geregistreerd lid

Bericht door whataboutus » ma 03 apr, 2006 16:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit is op het moment de enige foto waar nog iets van het interieur op staat.blauwe bekleding met blauw lederen inleg, zoals we gewend zijn bij de zwarte turbo, rood met bruin lederen inleg.
zaterdag a.s. gaan we haar ophalen, dan hebben we alle tijd om haar aan een fotosessie bloot te stellen.dus we moeten de spanning er nog even in houden.
voorlopig hou ik de kleur op Baby-Blue, wat trouwens ook maar haar troetelnaampje moet worden!

album: modules.php?set_albumName=whataboutus&o ... _album.php

nu dus wel :D

yuan
Geregistreerd lid

jubileum versie

Bericht door yuan » ma 03 apr, 2006 18:20

de saab 99 is in de jaren 1979-1980 ook in aquamarine blauw geleverd als jubileumversie, met kofferbakspoiler en vacuummeter op het dashboard. Ik bezit ook zulk een versie; echter dit is geen turbo.De saab op de foto is beslist zulk een kleur.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 03 apr, 2006 19:05

ah.. kijk daar hebben we wat aan.

ik zat net ook nog te denken aan indigo blauw metalic (130 en/of 139 - eerder 130 overigens dan) - maar ik dacht dat 1981 het eerste jaar was van die 2 kleuren, maar zeker weten niet.

whataboutus
Geregistreerd lid

Bericht door whataboutus » ma 03 apr, 2006 21:21

ik beloof jullie dat we zaterdag onmiddellijk het exacte kleurnummer hier zullen doorgeven.
Mogelijk dat deze turboversie alleen in belgie is uitgebracht.
zelf heb ik in mijn 28 jarig saabrijbestaan deze combinatie nooit gezien.

Afbeelding
dus toch.....aquamarine

Thom
Donateur
Donateur

kleuren

Bericht door Thom » ma 03 apr, 2006 22:26

de 99 turbo sedan is in Nederland in 4 kleuren geleverd: licht blauw, appel groen, cardinaal rood en wit. Alleen de laatste was niet metallic. De kleur blauw heb ik altijd het minst gezien bgij de Saab kleur, m.i. een hele mooie kleur.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 04 apr, 2006 20:44

whataboutus schreef:ik beloof jullie dat we zaterdag onmiddellijk het exacte kleurnummer hier zullen doorgeven.
Mogelijk dat deze turboversie alleen in belgie is uitgebracht.
zelf heb ik in mijn 28 jarig saabrijbestaan deze combinatie nooit gezien.

Afbeelding
dus toch.....aquamarine
Wel een beetje vreemd: zwarte lijst rond het voorraam, maar de rest is in chroom :-S+ .

Dit is een Amerikaanse 99 (koplampen)?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 04 apr, 2006 21:41

gewoon een amerikaanse 900 t/m 1981 (in dit geval 1979).

deze is hier wel eens langsgekomen, de voorruit zal wel een keer vervangen zijn en de chromen lijst ter ziele gegaan oid.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 04 apr, 2006 21:42

jelger schreef:gewoon een amerikaanse 900 t/m 1981.

deze is hier wel eens langsgekomen, de voorruit zal wel een keer vervangen zijn en de chromen lijst ter ziele gegaan oid.
Ok, vond het al een beetje vreemd omdat dit een topic over de 99 is.
Opgehelderd dus :) .

whataboutus
Geregistreerd lid

Bericht door whataboutus » di 04 apr, 2006 22:10

:oops:
het ging mij alleen maar om de kleur, aquamarine, en dit was de enige die ik kon vinden. :P

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 04 apr, 2006 22:19

ik zag vandaag ergens op het web een aquamarine (of gelijkend) turbo 2.

ik zal morgen even kijken of ik die nog kan vinden in de historie. daar werd aan geknutseld, maar de kleur zag er wel origineel uit.

Plaats reactie